A Ludwig Múzeum igazgatója megijedt, mert Orbán Viktor került ki a falra
Hazai pályán (Fabényi Júlia)

A Ludwig Múzeum igazgatója megijedt, mert Orbán Viktor került ki a falra

  • narancs.hu
  • 2019. április 1.

Képzőművészet

Behívatta művész galeristáját egy elbeszélgetésre.

Véget ért a Ludwig Múzeum 30. születésnapját ünneplő kiállítás, és ennek egy nem várt csattanója is lett, írja a 444.

A lap úgy tudja, hogy a Ludwig igazgatója, Fabényi Júlia behívatta magához magához Bencze Pétert, aki Brückner János képzőművész galériása. Brückner az Itt és most nevű installációjával szerepelt a tárlaton. A beszélgetésre Bencze mellett Brückner is elment, és itt derült ki, mi is a probléma az installációval.

Az eltelt harminc évre reflektáló mű egy a falra tett, nagy méretű színező, két visszafele járó órával és egy létrával. A látogatók az instrukcióknak megfelelően kiszínezhették a falat, melyen így idővel kirajzolódott valami. Ez a valami pedig nem volt más, mint Orbán Viktor miniszterelnök 30 évvel ezelőtti arcképe. De ez ugye csak a kiállítás végére derült ki.

false

De további utalásokat is rejtett az installáció: az órák voltak Orbán szemei, számlapjukon pedig a „This too shall pass", vagyis „Ez is el fog múlni" felirat szerepelt. Az installáció pont olyan magas volt, mint a határkerítés, és létra nélkül csak a kép alsó felét lehet elérni. A létrára viszont egyszerre csak 1-2 ember tud felállni: ez a magyarok anyagi helyzetére utal, hiszen csak kevesen tudnak nagy vagyont szerezni.

A múzeumban tisztában voltak minden részlettel, kivéve hogy a színezés eredménye Orbánt adja majd ki.

A lapnak beszámoló művész szerint az igazgatóval zajló megbeszélés igen feszült hangulatban telt. Brückner nem érti, „miért kell félni attól, hogy az emberek egy nagy színezőn kiszínezik Orbán Viktort“. Szerinte „nagyon félrement valami, ha ez félelmet tud kelteni és ilyen érzelmeket vált ki".

Brückner megkérdezte Fabényit, hogy a munkájával mi a probléma, mire az igazgató azt mondta, tekintve, hogy Orbán arcképe milyen reakciókat vált ki az utca emberéből, az szerinte nem való múzeumba. Fabényi azt is kritizálta, hogy a műnek szerinte „nincs üzenete“.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.