Kiállítás

Egyetlen forrásból

Hagyomány és absztrakció Korniss Dezső (1908–1984) művészetében

  • Molnár Ráhel Anna
  • 2019. március 28.

Képzőművészet

A Magyar Nemzeti Galéria – születésének száztizedik évfordulójának apropóján – Korniss Dezsővel folytatja 20. századi magyar művészeket bemutató sorozatát. A Bartók Béla Cantata Profanájából kölcsönzött címben – Csak tiszta forrásból – Kolozsváry Marianna kurátor rögtön meg is határozza azt a nézőpontot, amely felől az életműre tekint.

Hangsúlyozza, hogy a kiállítás nem törekszik átfogó bemutatóra, ehelyett Korniss munkásságának hosszú és termékeny időszakából egy aspektust emel ki, s használ központi rendezőelvként. Ez a „különleges nézőpont” a bemutatott több mint kétszáz művet a magyar népművészeti motívumkincs vizualitásának szűrőjén és csak azon keresztül mutatja be. Korniss időről időre megújuló művészeti tevékenységét az 1930-as évektől időrendben követő, egy-egy műre vagy műcsoportra épülő egységek követik: Vajda Lajossal végzett népművészeti motívumgyűjtésének és az Európai Iskola indulásának időszakától a Tücsökforradalmon (1948) és Bartók kompozícióin át formál tematikus egységeket a Sárkányos (1947), a Miksa (1956) vagy a Kántálók (1966), míg végül kalligrafikus festményein és zászlóképein át eljutunk az 1970-es évek teljes absztrakciójáig.

Némelyik tematikus szakasz érint ugyan olyan felvetéseket, mint a maszk, a mozgás, a tánc vagy a nőiség és szexualitás tartalmai, amelyek kibontása, szélesebb kultúrtörténeti összefüggésekbe helyezett, átgondolt vizsgálata alkalmat adhatott volna rá, hogy a kiállítás valóban tisztább képet rajzoljon Korniss népi hiedelemvilághoz és hagyományos kultúrához fűződő összetett viszonyáról – ez a kutatás viszont elmaradt. Helyette busómaszkok, cifraszűrök, feszületek, kancsók és kopjafák sorakoznak némán, a Tücsöktánc (1945–1949) sorozat előtt néptáncváltozatok archív felvételei forognak. Az etnográfiai és kultúrantropológiai tudás beemelése a kortárs kiállításrendezésbe nem új keletű, ezek a gyakorlatok viszont épp a művek és tárgyak kölcsönös felnyitásával és azok sokirányú párbeszédhelyzetén keresztül emelik differenciáltabb látószögbe a képzőművészeti anyag értelmezését. Ehelyett a Néprajzi Múzeum tárgyainak aránytalan, fullasztó sokasága, formai hasonlóságokra szorítkozó bemutatása itt nemcsak a művek kontextusváltozatait zárja rövidre, de a tárgyak saját, gazdag történeteit is elfedi.

És ahogy Korniss egyre többet kísérletezik, s festészete egyre inkább az absztrakció irányába fordul, a kiállításnak is annál erősebben kell kapaszkodnia a magyar népművészet formai asszociációinak kizárólagosságába, hogy hellyel-közzel összetartsa koncepcióját. Így is tesz. Nehéz eldönteni, vajon a miskakancsók serege illusztrálja a kis méretű festményt, vagy fordítva. Talán az 1950-es évek kalligrafikus festményeit bemutató teremben a leginkább zavarba ejtő ez a szemlélet, ahol a kurátor minden művet egy-egy szőttessel, hímzéssel, lepedővéggel állít párhuzamba. Korniss számára a kalligráfia „állapot-líra”, amelyben a kép egy pillanatnyi, megismételhetetlen állapot vizuális közvetítője. Hegyi Lóránd ír kalligrafikus absztrakciójáról, amely „nem a látvány fokozatos jelzéssé való festői átírásának útját járja be, hanem maga teremt minden természeti-tárgyi-figurális látványtól független, önálló szellemi valóságot”.

Azt a szellemi önállóságot és szakmai szabadságot viszont, amely Korniss egyszerre játékos és szigorúan megkomponált életművét jellemzi, a kiállítás nézőpontja a népi hagyomány feldolgozásának programjává egyszerűsíti – a tárgyak és művek együttesei így a legtöbb esetben pusztán egy sok szempontból félrevezető, öncélú kurátori koncepció igazolását szolgálják.

A kiállítást záró, Korniss a következő generációra gyakorolt hatását bemutatni hivatott egysége egy Bak Imre, Nádler István, Csiky Tibor és Keserü Ilona műveiből rendezett egytermes bemutató. Festészeti hatásának vizsgálatára kevés, említésnek sok. Persze érthető a párhuzam – az ipartervesek szintén a népművészeti motívumkinccsel (is) rokonítható geometrikus absztrakciójának válogatása jól megtámogatja az eddigi narratíváját. Más szakmai kapcsolatokról, lehetséges párhuzamokról nem esik szó, mint Altorjai Sándor vagy Tót Endre egyes művei és Korniss lírai absztrakciójának kapcsolata – ezek egy olyan koncepció számára, amelyik kizárólag a népművészet hagyományán keresztül didaktikusan ismételt magyarság kiemelésében hisz, nem fontos. Kár, mert fontos kiállítás lehetne. Olyan kiállítás, amely a népművészettel, a néptánccal, a magyarországi népi kultúrával együtt a „magyar” szó jelentésének egészét kisajátító politikai retorika környezetében megkísérli a „hagyomány” vagy a „lokalitás” fogalmainak finomhangolását. Az évforduló alkalmat adhatott volna erre is, hiszen olyan művészről van szó, aki szuverén festészeti rendszerén belül valóban egyszerre kötődött helyi gyökereihez és a legprogresszívebb nyugat-európai tendenciákhoz. De úgy látszik, az állami intézményrendszerben ez egyre nehezebben teljesíthető feladat.

Magyar Nemzeti Galéria, nyitva: április 7.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.