Kiállítás

A részvétel a fontos

Közös ügyeink

  • Gadó Flóra
  • 2018. április 1.

Képzőművészet

A Ludwig Múzeum kiállítása egy nemzetközi programban (CAPP – Collaborative Arts Partnership Programme) Magyarországon megvalósult projekteket mutat be. Az kapcsolja össze őket, hogy mindegyik valamilyen közösséggel szoros együttműködésben jött létre, és a kiállításon ezen munkafolyamatok dokumentációi és kézzelfogható eredményei láthatók.

Noha a hét projekt között több izgalmas kísérlet fedezhető fel, a kiállítás mégis felvet néhány problémát. Az egyik a részvételen és együttműködésen alapuló művészeti gyakorlatok kontextusának a hiánya. Annak ellenére, hogy ez a téma már a hazai színtéren is komoly kutatások tárgya, az egyszeri látogatóról nem feltételezhető, hogy ismeri az ilyen típusú gyakorlatok főbb jellemzőit. Az egyes projektek leírásaiból összeállhat egyfajta kép – ami mindenképpen a kiállítás érdeme –, mégis szükség lenne egy felvilágosító kurátori beszédmódra is, amely olyan fogalmakra hívná fel a figyelmet, mint a folyamatalapúság a műtárgyközpontúsággal szemben, a dialóguson nyugvó és a konfliktust is tematizáló módszer, illetve megmagyarázná, hogy pontosan mit is jelent egy (helyi) közösség bevonása a munkafolyamatba, és ennek milyen kritikái merültek fel az elmúlt években. Azaz, éppen ezen munkák egyik fő dilemmája szorul háttérbe a kiállításon: milyen módon képesek (és képesek-e egyáltalán) az ilyen típusú művészi vállalkozások „valódi” megoldást találni bizonyos társadalmi problémákra, meddig terjed a művész autoritása, és mi történik az adott közösséggel a projekt lezárta után?

Érdekes a bemutatott projektek heterogenitása: nemcsak az adott közösségek nagyon eltérőek, hanem az együttműködések formái és mikéntjei is, ezek a közös alkotástól kezdve a részvételi filmes és színházi metódusokon keresztül, a művészet és az oktatás összekapcsolásáig terjednek. Noha valóban sokféle példával találkozhatunk, ebben a sokszínűségben azonban könnyen el lehet veszni. Szerencsére felfedezhetünk támpontokat is: a folyamatszerűség fontossága szinte mindegyik projektnél hangsúlyos, hol fotó, hol videodokumentáció vagy interjú segít megérteni a munka menetét, az együttműködések módszertanát. A kiállítás alapján a leggyakoribb együtt dolgozási forma a közös alkotás, a közös mű létrehozása volt. Ezek eredményét többnyire műtárgyszerűen mutatják be, ami egyfajta magyarázatot ad arra, hogy ez a nem klasszikus kiállítási anyag miért hagyományos tárlat formájában jelenik meg – hozzáteszem, nagyvonalú, igényes installáció keretében. Fontos szerepet kapnak a szövegek is – tanulságos egymás mellett olvasni az átfogó szándékú, ám helyenként kissé didaktikus műleírásokat a projektgazdák részletes, gyakran a konfliktusokat is feltáró pontos helyzetelemzésével.

Érzékeny közös munkákat hoztak létre a Meglátjuk! projekt keretében kortárs képzőművészek látássérültekkel, de talán azok a munkák a legérdekesebbek, amelyek egy kicsit túlléptek a közös mű létrehozásának amúgy felszabadító és nem véletlenül sokak által kedvelt metódusán, vagy ahol az is kiderül, hogy egy hosszabb távú munka köztes állomásáról van szó. Erre jó példa a Gruppo Tökmag (Tábori András–Budha Tamás) Sárkány Lee projektje, ebben a Komlón élő, hátrányos helyzetű gyerekek drámapedagógusok segítségével színdarabot hoztak létre. A művészek az osztályteremben projektben több alkotó dolgozott együtt iskolásokkal, itt is izgalmas látni, amint a tanórába bekapcsolódó művészek megpróbálják a gyerekeket más típusú, kreatív gondolkodásra ösztönözni. Az Arborétum csoport a generá­ciók közti szakadékot kísérelte meg áthidalni a közös alkotás lehetőségével. Rövidfilmjükben bátran beszélnek a folyamat nehézségeiről és a konfliktusok megoldhatatlanságáról, az el nem készült közös munkákról.

A legtöbb együttműködésen alapuló művészeti projekt éppen az alulról szerveződést, a bázisdemokratikus jelleget tartja fontosnak, ahol már az első perctől létezik egyfajta törekvés az alapok közös építésére, a hierarchia lazítására, a felek közötti egyenlőségre. Eközben az is világos tendencia, hogy elsősorban a nyugat-európai és észak-amerikai jóléti államokban megfigyelhető egyfajta irányított kezdeményezés arra, hogy a kortárs művészek társadalmilag érzékeny, szociálisan elkötelezett projekteket hozzanak létre. E kiállítás után is elgondolkozhatunk azon, hogy ezen felülről érkező elvárások mennyiben befolyásolják az együttműködések elindulását és folyamatát.

Közös ügyeink, Ludwig Múzeum, március 18-ig látható

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”