Nekrológ

A sárkány elröpült

Bodóczky István (1943–2020)

Képzőművészet

Az egyik legjobb szilveszteri élményem Bodóczkyhoz fűződik; egy nála rendezett házibuliban egész éjjel Most mutasd meg!-et játszottuk. S mivel három művész és három művészettörténész nézett „farkasszemet”, nem nehéz kitalálni, hogy ki (nem) győzött.

Bodóczkyval aznap ismerkedtünk meg, addig az estéig csak annyit tudtam róla, hogy művész; ott is lógtak a plafonra függesztve a művei, a falakon meg a rajzai. De azt csak később realizáltam, hogy tanár is – és annak milyen fantasztikusan jó! E kettő (művész és tanár) egysége a már éppen a halála után egy nappal megnyílt kiállításába illesztett videóinterjú szövegében is megjelenik: „Szerencsére, mindig azt csináltam, amiben örömöm telt.”

De ez nem volt mindig így – nagyon sokáig egymást kizáró entitásként élte meg a művészet és a tanárság gyakorlását. Pályája kezdetén figuratív, expresszív festőként indult; voltaképpen kívül­állóként, a hetvenes éveket az ún. második nyilvánosságban a koncept, illetve a fotóalapú konceptualizmus uralta (de Bodóczky egyik csoportnak sem volt tagja), majd ennek valamiféle lecsapolódásaként fokozatosan „letisztította”, lecsupaszította festészeti nyelvét, s egyre inkább a kolorit emocionális töltetére és a síkokkal kapcsolatos kérdésekre/problémákra fókuszált. Művészeti törekvéseit némileg „keresztülhúzta”, hogy gyermekei születtek (korai munkáiba sok bevásárlási cédulát épített be), és emiatt állást kellett vállalnia. 1974-től tanított a „kisképzőben”, majd a MOME (akkor még Magyar Iparművészeti Egyetem) tanára, illetve a Képzőművészeti Egyetem doktori iskolájának témavezetője lett. Művészetpedagógiai tapasztalataiból táplálkozott a kétezres évek középétől megjelentetett és az egyetemi hallgatóival közösen szerkesztett Irány.hu című (a nevével ellentétben off­line) periodika (a lapszámok szerencsére a mai napig letölthetők a webről), amely még most is friss és üdítő útmutatást ad a rajztanároknak arról, hogy a manuális készségek nem korrelálnak a minden gyermekben megbújó ösztönös kreativitással, hogy a művészet szeretete és gyakorlása nem a csendéletek és a kockarajzolás technikájának (perspektíva) elsajátításán múlik. Bodóczky számos, a vizuális nevelésről szóló könyvet adott ki, többől egyetemi jegyzet is lett – de talán a kétezres évek közepe felé ismerte fel (és be-), hogy a tanítás nem gát, hanem hatalmas lehetőség, alkotói tevékenység és inspirációforrás is lehet. Ezért ajánlotta a Budapest Galériában 2012-ben megrendezett kiállítását is a tanítványainak, s ezért volt releváns kérdés egy interjúban, hogy Nagy Kriszta a mestere-e. Különösen büszke volt azokra a tanítványaira, akik a maguk készítette hajóval átszelték az óceánt, s pont ezért készített árnyrajzokat Gerhes Gáborról, Gerber Pálról, Szentjóby Tamásról, Várnagy Tiborról vagy Benczúr Emeséről – azaz a fontos tanítványairól éppúgy, mint a példaképeiről.

És Bodóczky alkotóként is nagyon sokat letett a művészet képzeletbeli asztalára. 1995-ben (a Bartók Galériában) állította ki a Vaktérkép című installációját, amely olyan, a padlószint felett felfüggesztett művekből állt össze, melyek egyrészt egyfajta képi (és posztmodern) idézetgyűjtemények voltak, másrészt archaikus, mitikus torzók. Azaz alvó sárkányok.

És innentől kezdve nagyrészt sárkányokat készített, csak épp nem a megszokott módon. Egyrészt fontos szempont volt, hogy a korábbi munkák (Tatlinra utaló) térkonstrukcióit követve a sárkányok légies formájukban is aszimmetrikusak legyenek, s ne röpüljenek, hanem lebegjenek. Ez a fajta köztesség, a levitáció egyben Bodóczky művészetének esszenciája (s egyfajta feloldása a művész-tanár kettősségnek). A sárkányok építéséről három könyvet is megjelentetett, emellett részt vett számos nemzetközi sárkányröptetési versenyen – egy ízben az Igazgyöngy Alapítvány „gyerekei” által készített sárkányt is elvitte. Ahogy mondta: „a sárkányépítők között én vagyok a legjobb művész, a művészek között pedig a legjobb sárkányépítő”.

De milyenek Bodóczky sárkányai? A korábbi „termetes”, akár egy gyermeket is megemelni (lebegteni) képes sárkányok helyét a légies, bambuszrudakból és papírból készült játékok vették át. Ezen az utolsó kiállításán tíz ilyen is látható, színezett és színtelen (natúr, fehér). A játék a művész interpretációja szerint egyszerre szabad és korlátok közé zárt, amiben a részvétel önkéntes ugyan, de mégis nagy kihívás. Megmutatja, mennyire vagy képes leválni a napi rutinról, azaz elengedni magad.

Bodóczky e kiállítását nem végső összegzésnek szánta. A cím – Játsszuk azt, hogy meghaltunk – az unokáival játszott játékra utal, amikor úgy teszünk, mintha (megmeredve) nem léteznénk. A játékos cím most borzongató fénytörésbe kerül, hirtelen minden beledermed a memento mori kontextusába. Nemcsak az egyik kiállított fő mű miatt (Az ismert világ térképe, 2020), amely vissza- és megidézi az 1988-ban készült, Az elmúlás térképe – Gyermekkori falum térképe című munkáját (amelyben talán először szerepelnek a „Klee-színek”, s amelyben ugyanolyan bonyolultan s egyben átütően kapcsolódik egymáshoz a háttér, a fehér fal és a kompozíció), hanem a kiállítás címét is adó mű miatt. A többrétegű, rendkívül izgalmas munka olyan művészi lehetőségeket villant fel, amelyek már nem tudnak kiteljesedni. „Még több, megvalósításra váró tervem is van”, írta a művész. De ezeket már sosem láthatjuk, hisz elröpültél. Ég veled!

 

„Játsszuk azt, hogy meghaltunk”, Artus Stúdió, Kapcsolótér, Bp. XI., Sztregova u. 7., nyitva: december 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.