Nekrológ

A sárkány elröpült

Bodóczky István (1943–2020)

Képzőművészet

Az egyik legjobb szilveszteri élményem Bodóczkyhoz fűződik; egy nála rendezett házibuliban egész éjjel Most mutasd meg!-et játszottuk. S mivel három művész és három művészettörténész nézett „farkasszemet”, nem nehéz kitalálni, hogy ki (nem) győzött.

Bodóczkyval aznap ismerkedtünk meg, addig az estéig csak annyit tudtam róla, hogy művész; ott is lógtak a plafonra függesztve a művei, a falakon meg a rajzai. De azt csak később realizáltam, hogy tanár is – és annak milyen fantasztikusan jó! E kettő (művész és tanár) egysége a már éppen a halála után egy nappal megnyílt kiállításába illesztett videóinterjú szövegében is megjelenik: „Szerencsére, mindig azt csináltam, amiben örömöm telt.”

De ez nem volt mindig így – nagyon sokáig egymást kizáró entitásként élte meg a művészet és a tanárság gyakorlását. Pályája kezdetén figuratív, expresszív festőként indult; voltaképpen kívül­állóként, a hetvenes éveket az ún. második nyilvánosságban a koncept, illetve a fotóalapú konceptualizmus uralta (de Bodóczky egyik csoportnak sem volt tagja), majd ennek valamiféle lecsapolódásaként fokozatosan „letisztította”, lecsupaszította festészeti nyelvét, s egyre inkább a kolorit emocionális töltetére és a síkokkal kapcsolatos kérdésekre/problémákra fókuszált. Művészeti törekvéseit némileg „keresztülhúzta”, hogy gyermekei születtek (korai munkáiba sok bevásárlási cédulát épített be), és emiatt állást kellett vállalnia. 1974-től tanított a „kisképzőben”, majd a MOME (akkor még Magyar Iparművészeti Egyetem) tanára, illetve a Képzőművészeti Egyetem doktori iskolájának témavezetője lett. Művészetpedagógiai tapasztalataiból táplálkozott a kétezres évek középétől megjelentetett és az egyetemi hallgatóival közösen szerkesztett Irány.hu című (a nevével ellentétben off­line) periodika (a lapszámok szerencsére a mai napig letölthetők a webről), amely még most is friss és üdítő útmutatást ad a rajztanároknak arról, hogy a manuális készségek nem korrelálnak a minden gyermekben megbújó ösztönös kreativitással, hogy a művészet szeretete és gyakorlása nem a csendéletek és a kockarajzolás technikájának (perspektíva) elsajátításán múlik. Bodóczky számos, a vizuális nevelésről szóló könyvet adott ki, többől egyetemi jegyzet is lett – de talán a kétezres évek közepe felé ismerte fel (és be-), hogy a tanítás nem gát, hanem hatalmas lehetőség, alkotói tevékenység és inspirációforrás is lehet. Ezért ajánlotta a Budapest Galériában 2012-ben megrendezett kiállítását is a tanítványainak, s ezért volt releváns kérdés egy interjúban, hogy Nagy Kriszta a mestere-e. Különösen büszke volt azokra a tanítványaira, akik a maguk készítette hajóval átszelték az óceánt, s pont ezért készített árnyrajzokat Gerhes Gáborról, Gerber Pálról, Szentjóby Tamásról, Várnagy Tiborról vagy Benczúr Emeséről – azaz a fontos tanítványairól éppúgy, mint a példaképeiről.

És Bodóczky alkotóként is nagyon sokat letett a művészet képzeletbeli asztalára. 1995-ben (a Bartók Galériában) állította ki a Vaktérkép című installációját, amely olyan, a padlószint felett felfüggesztett művekből állt össze, melyek egyrészt egyfajta képi (és posztmodern) idézetgyűjtemények voltak, másrészt archaikus, mitikus torzók. Azaz alvó sárkányok.

És innentől kezdve nagyrészt sárkányokat készített, csak épp nem a megszokott módon. Egyrészt fontos szempont volt, hogy a korábbi munkák (Tatlinra utaló) térkonstrukcióit követve a sárkányok légies formájukban is aszimmetrikusak legyenek, s ne röpüljenek, hanem lebegjenek. Ez a fajta köztesség, a levitáció egyben Bodóczky művészetének esszenciája (s egyfajta feloldása a művész-tanár kettősségnek). A sárkányok építéséről három könyvet is megjelentetett, emellett részt vett számos nemzetközi sárkányröptetési versenyen – egy ízben az Igazgyöngy Alapítvány „gyerekei” által készített sárkányt is elvitte. Ahogy mondta: „a sárkányépítők között én vagyok a legjobb művész, a művészek között pedig a legjobb sárkányépítő”.

De milyenek Bodóczky sárkányai? A korábbi „termetes”, akár egy gyermeket is megemelni (lebegteni) képes sárkányok helyét a légies, bambuszrudakból és papírból készült játékok vették át. Ezen az utolsó kiállításán tíz ilyen is látható, színezett és színtelen (natúr, fehér). A játék a művész interpretációja szerint egyszerre szabad és korlátok közé zárt, amiben a részvétel önkéntes ugyan, de mégis nagy kihívás. Megmutatja, mennyire vagy képes leválni a napi rutinról, azaz elengedni magad.

Bodóczky e kiállítását nem végső összegzésnek szánta. A cím – Játsszuk azt, hogy meghaltunk – az unokáival játszott játékra utal, amikor úgy teszünk, mintha (megmeredve) nem léteznénk. A játékos cím most borzongató fénytörésbe kerül, hirtelen minden beledermed a memento mori kontextusába. Nemcsak az egyik kiállított fő mű miatt (Az ismert világ térképe, 2020), amely vissza- és megidézi az 1988-ban készült, Az elmúlás térképe – Gyermekkori falum térképe című munkáját (amelyben talán először szerepelnek a „Klee-színek”, s amelyben ugyanolyan bonyolultan s egyben átütően kapcsolódik egymáshoz a háttér, a fehér fal és a kompozíció), hanem a kiállítás címét is adó mű miatt. A többrétegű, rendkívül izgalmas munka olyan művészi lehetőségeket villant fel, amelyek már nem tudnak kiteljesedni. „Még több, megvalósításra váró tervem is van”, írta a művész. De ezeket már sosem láthatjuk, hisz elröpültél. Ég veled!

 

„Játsszuk azt, hogy meghaltunk”, Artus Stúdió, Kapcsolótér, Bp. XI., Sztregova u. 7., nyitva: december 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.