"Akinek van, vegye elő..." - A Nyolcak elveszett művei nyomában

Képzőművészet

"A kislányommal karácsonykor éppen a Stuart Little kisegeret néztük a tévében, s egyszer csak megláttam. Ott volt a tévében, ott a filmen! Először el sem hittem. Az Alvó nő fekete vázával, Berény Róbert festménye, amit már olyan régóta kerestem" - meséli Barki Gergely művészettörténész, az MTA Művészettörténeti Kutatóintézet munkatársa, Berény Róbert életművének elszánt és tevékeny kutatója. Mi meg hisszük is, meg nem is. "Felvettem a kapcsolatot a film forgalmazóival, akik tudtak a képről, de nem volt a produkció nyilvántartásában, így nem találták. Sorba jöttek az e-mailek, mindenki emlékezett a képre - még a rendező is írt -, de senki nem tudta, hol van. Úgy gondoltam, itt a vége a történetnek, kész, ennyi. A fene egye meg, végre fölbukkant, és akkor kiderül, hogy elveszett megint."

"A kislányommal karácsonykor éppen a Stuart Little kisegeret néztük a tévében, s egyszer csak megláttam. Ott volt a tévében, ott a filmen! Először el sem hittem. Az Alvó nő fekete vázával, Berény Róbert festménye, amit már olyan régóta kerestem" - meséli Barki Gergely művészettörténész, az MTA Művészettörténeti Kutatóintézet munkatársa, Berény Róbert életművének elszánt és tevékeny kutatója. Mi meg hisszük is, meg nem is. "Felvettem a kapcsolatot a film forgalmazóival, akik tudtak a képről, de nem volt a produkció nyilvántartásában, így nem találták. Sorba jöttek az e-mailek, mindenki emlékezett a képre - még a rendező is írt -, de senki nem tudta, hol van. Úgy gondoltam, itt a vége a történetnek, kész, ennyi. A fene egye meg, végre fölbukkant, és akkor kiderül, hogy elveszett megint."

Egy váratlan üzenet nyomán aztán mégis létrejött az egykori kellékes - aki egy pasadenai kereskedőnél (először a stúdió számára) vásárolta meg bagóért a neki is ismeretlen festményt - és Barki találkozója. "Megbeszéltük, hogy a washingtoni National Gallery bejáratánál találkozunk. A múzeumnak négy bejárata is van, én az egyiknél vártam, ő a másiknál. Nem találtuk meg egymást, de bement hóna alatt a képpel, amiért a biztonsági őrök majdnem bilincsbe fogták szegényt... Aztán nagy nehezen csak rátaláltunk egymásra."

A sztori a múzeum előtti park gyepén zárult. "Kibontottuk - egy hot dog árustól kértünk csavarhúzót -, levettük a kép hátoldalát, és minden ott volt rajta, úgy, ahogy lennie kell..."

*

A lelet és a majdnem hihetetlen történet azért is bizonyul különösen izgalmasnak, mert mindeközben egy képkereső akció zajlik Magyarországon, ami a maga nemében példátlan kultúrmisszió: megtalálni a Nyolcak elveszett képeit. Az 1909 és 1912 között működő festőcsoport - Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan, Tihanyi Lajos - már ismert és nemrégiben talált műveiből centenáriumi kiállítás nyílt december 10-én Pécsen. A háromszintes tárlat a Nyolcak három kiállítását rekonstruálja. Mivel a művek jelentős része - az elmúlt körülbelül száz évben - elveszett, sok esetben nagyméretű tablókkal egészítették ki az eredeti műtárgyak sorát. A kiállításhoz tartozik az a fekete-fehér fotókból és reprodukciókból álló gyűjtemény is, amit figyelemfelkeltő gesztusként magáról a keresőakcióról állítottak össze és mutattak be két budapesti galériában.

Az akció kétségkívül sikeresnek mondható, a felhívásra több tulajdonos is jelentkezett - "ez bizony nálunk van" -, és szívesen adták kölcsön a kiállításra. Eddig nyolc olajfestményt és három vagy négy grafikát találtak, de Barki és társai remélik, hogy a nagyszabású pécsi kiállítás még több képet csalogat elő.

A nyomozás kiderítette azt is, hogy az MNG öt festménye vendégszerepel különböző állami helyeken, de hiteles kimutatás nincsen róluk - úgy kell bekopogni mindenhová, hogy bocsánat, nincs itt egy Kernstok? Így került elő a parlament elnökének irodájából történetesen egy Kernstok, míg az MTA raktárából egy Tihanyi. Még a kiállítás ideje alatt érkezik meg Ausztráliából - legkésőbb márciusig - egy nagyméretű Orbán Dezső-akt is, amely akár a Nyolcak egyik csúcsteljesítményeként értékelhető.

*

"A Nyolcak művészcsoport május hóra tervezett kiállítását az őszre halasztotta el, és november vagy december hóban fogja a Nemzeti Szalonban rendezni" - adta hírül 1912. április 7-én a Világ című polgári radikális napilap.

Az idézett sorokat akár manapság is olvashatnánk. Úgy látszik, tradícióvá vált a "megfelelő" időzítés, mert pontosan ebben az ütemben indult (volna) az idei pécsi centenáriumi kiállítás is. Május helyett november 30-ára, majd "technikai okokra" hivatkozva - a közbeszerzési pályázaton egymás ellen licitáló szállítócégek vitája miatt - decemberre napolták el a megnyitót.

A tagadhatatlanul formabontó kezdeményezés alapját jelentő bázisanyagot ismeretlen helyen lévő festmények, grafikák reprodukciói, kiállítási katalógusok archívumában őrzött fényképek, leírások, sajtóban megjelent illusztrációk jelentik - mind afféle körözvény: keressük. A munka köz- és magángyűjtemények adattárainak, archívumainak szisztematikus feltárásával kezdődött. Ezzel párhuzamosan Barki az Artmagazinban elindította Wanted című cikksorozatát, s az akcióba más művészettörténészek mellett olyan, jól ismert aukciósházak is bekapcsolódtak, mint a Kieselbach vagy a Virág Judit Galéria - az egyszemélyes kutatómunka ezzel túlnőtt önmagán, kutatók és műkereskedők közös erővel, együtt vettek részt (és vesznek részt még ma is) a kísérletben. Naponta jelentkeznek tulajdonosok féltve őrzött remekeikkel, a feltárás során pedig a kutatók olyan örökösökhöz látogatnak el, mint Berény Róbert lánya, akinek az ágyneműtartójából több száz eredeti rajz mellett egy keret nélküli vászon is előkerült, amiről a restaurálás után kiderült, hogy egy 1907-es, keresett mű, az Olasz lány aktja.

Az artnyomozás során a Nyolcak remekműveit remélhetőleg nem csak a pécsiek nézik majd meg. Lesz folytatás. Érdemes megfogadni a kurátor tanácsát: "Akinek van, vegye elő..." a történelem vagy önmaguk által (is) semmibe vett művészek fennmaradt, újból felfedezett alkotásait.

Czenkli Dorka

A Cézanne és Matisse bűvöletében - A Nyolcak - centenáriumi kiállítás című tárlat a pécsi Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában március 27-ig látogatható

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.