Kiállítás

Állóháború

Marina Abramovic: Az üresség nyolc leckéje

Képzőművészet

Míg a Műcsarnokhoz tartozó Ernst Múzeumban egy lejárt szavatosságú lengyel feminista művésznő meglehetősen unalmas kiállítása látható, a főépület alagsora egy méltán világhírű művész kiállítását rejti.

Az újonnan kibővített, korábban Cipó, majd Menü Pont Galériaként futó kisebb termet most egy hasonlóan szellemes, a külföldiek számára szintúgy kimondhatatlan névre, a Mélycsarnokra változtatták - bár Abramovic személye akkora húzóerőt képvisel, hogy a látogatottságra szerencsére nem lehet panasz.

A szerb származású body art és performansz művésznő a hetvenes évektől kezdve önnön testét, fizikai állóképességét vitte a vásárra, kísérleti tárgyként valódi, szó szerint húsba vágó kockázatokat vállalt. Az öncsonkítás határáig elmenő akciók (hajtépés, korbácsolás, ujjai közé csapdosott kések, hasfalába karcolt ötágú csillag) után kiszolgáltatta magát a közönségnek. 1974-ben például felkínálta, hogy a körülötte elhelyezett tárgyakat "használják" mozdulatlanul ülő meztelen testén: valaki égő cigarettát nyomott el a bőrén, más pedig egyszerűen megpróbálta lelőni, egy másik alkalommal a közönség az utolsó pillanatban mentette meg a szén-monoxid-mérgezéstől. 1976 és 1988 között együtt dolgozott szellemi ikertestvérével és élettársával, Ulayjal, aki a legtöbb retrospektív kiállításából szemérmesen kimarad, de akivel a határátlépő munkák mellett (ájulásig folytatott ütközés, zúzódás egymás testén, egy napig megállás nélkül egy kicsiny udvarban körbe-körbe vezetett autó) végső soron végigvitte és kiteljesítette a - ma már védjegyének számító és iszonyatosan nagy szellemi koncentráción alapuló - abszolút fizikai tétlenség, a mozdulatlanság állapotát. Két évvel ezelőtt például a New York-i MOMA-ban bemutatott retrospektív kiállításán a nyitvatartási idő alatt mindennap, összesen 721 órát töltött egy asztal mellett ülve teljesen mozdulatlanul.

A Mélycsarnokban bemutatott anyag egyrészt köthető Abramovic fiatalkorához: szülei partizánok voltak, s igen rossz viszonyban volt édesanyjával, aki érzelmileg terrorizálta. Lehet, hogy bulvárízű pszichologizálásnak tűnik, de nyilván a család háborús múltja és saját kiszolgáltatottságának folyamatos megélése is alátámaszthatja a militáns témák iránti érzékenységét és az erőszakkal szembehelyezkedő meditatív, passzív ellenállását. A projekt másik forrása egy személyes élmény: az a látvány, amikor 2008-ban egy laoszi buddhista szertartás közvetlen közelében megpillantotta, amint néhány kisgyerek háborúsdit játszik. Laosz és a volt főváros, Luang Pradang nem háborús övezet: az öldöklés képeit a minden háztetőn ott virító tányérantennák s a rajtuk keresztül érkező tudósítások és hollywoodi filmek, továbbá az agresszív videojátékok közvetítik a gyermekek felé. Ahogy persze így van ez minden szerencsésebb, polgárháborútól és idegen inváziótól megkímélt országban, ahol a kisgyerekek örömmel játszanak katonásdit (ki fakarddal, ki villogó "lézerpuskával") - Abramovic munkája azonban felülírja a közhelyeket.

Az üresség nyolc leckéje (a Műcsarnok/Mélycsarnok által adott cím végéről lemaradt az eredeti "happy enddel" fordulat) hat egységből épül fel. A korábban Genfben bemutatott anyaghoz hasonlóan láthatjuk a projekthez készült terveket/rajzokat és a filmkockák alapján beállított fényképeket, a helyszínt adó épület makettjét, a forgatásról szóló majdnem hetvenperces werkfilmet, továbbá magát az egymás mellett futó, ötcsatornás videoinstallációt és az ezt kiegészítő "csoportképet" (Családi portré). A projekt egyes részei, a rajzok és a werkfilm afféle ballasztnak tűnnek - az előbbiek nem képviselnek igazi minőséget, az utóbbi pedig túl hosszú, bár kétségtelen, hogy hű képet ad arról, milyen nehézségekkel kellett szembenézniük a filmeseknek (a helyi káderek idegenkedése, a gyerekek és családjaik pszichológiai "kezelése"). A művész által tervezett egyszerű épület makettje már többet elárul a műről: a valóságosnál 20 százalékkal nagyobb bútorok között a szereplők, a huszonhat négy és tíz év közötti gyerek egészen elveszettnek és idegennek hat; mintha maguk is játékok/bábok lennének a felnőttvilág színpadán. A kétféle - terepszínű és zöld - egyenruhát viselő sereg nyolc "jelenetben" látható. A háborús újságokból/filmekből megszokott reprezentatív ábrázolások közül felismerhetőek itt a megszállás, a foglyul ejtés, a tárgyalás, az iránytalan (rezzenéstelen arccal vagy kungfuval kombinált) lövöldözés, a kínzás, a kivégzés és a hátrahagyott hullák "enigmatikus" képei, amelyeket nemcsak az érintetlen természetről (a szigetről, a szentként tisztelt fáról és a lenyűgöző vízesésről) készült "képek" ellenpontoznak, hanem egyrészt a normális gyerekjátékban elmerülő (valamiféle helyi kő-papír-ollót játszó) gyerekek, másrészt az olyan, a maga borzalmában is szépséges beállítás, amelyen például hét egyenruhás kislány alszik rózsaszín ágyneműben, miközben kezükben valódinak tűnő géppisztolyt szorongatnak. A "képek" terminus kissé félrevezető: valójában - az Abramovicra jellemző - állóképekről beszélhetünk: a beállítások során sokszor előfordul, hogy csak a legutolsó pillanatban realizálja a néző, hogy nem szerteszét heverő halottak, székre állított túszok fényképeit, hanem körülbelül négy percig tartó állóképeket, a pillanatba belemerevedett gyerekeket "ábrázoló" filmet lát. Akárcsak azon a csoportképen, melyen a katonai öltözetbe bújt, merev tekintetű művésznő látható "gyermekei" körében.

Ahogy a fiktív családanya, Abramovic a videoinstalláció egyik jelenetében áldozattá válik, úgy két olvasattal rendelkezik a "happy end" is: az utolsó jelenetben elégetett játék fegyverek fekete füstje ott gomolyog az első képsorokon is. A háborúnak sosem lesz vége - hiszen tudjuk, hogy valahol ma is meghal vagy gyilkol egy valódi gyerek katona.

Mélycsarnok, nyitva április 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”