„Belezárom az egész világot”

Dobozember – Néma Júlia és Czigány Ákos kiállítása

Képzőművészet

Miért dönt valaki váratlanul úgy, hogy feladja munkáját, egzisztenciáját, hátrahagyja otthonát, és egy kartondobozt magára öltve él tovább? Ebből az alaphelyzetből indul a japán Abe Kóbó A dobozember című kísérleti regénye, mely Néma Júlia keramikus és Czigány Ákos fotográfus közös kiállításának keretét adja.

Kóbó regénye nem könnyű olvasmány; amikor már azt hinnénk, hogy értjük a cselekményt, egyre újabb és újabb történet­szálakat, zavarba ejtő fordulatokat, filmszerű vágásokat szúr közbe a szerző, vegyítve egymással a filozófiai mélységű gondolatokat társadalom és egyén kapcsolatáról, a dokumentarista leíró részeket a szürreális álomképekkel és gyermekkori emlékfoszlányokkal, az erotikus és a krimiirodalom stílusjegyeivel. Az értelmezés sok irányba futhat, ami elbizonytalaníthatja az olvasót.

A tárlat nézője viszont egy rendkívül letisztult, monokróm mikrokozmoszban találja magát, ahol két művész alkotásai felelgetnek egymásnak. Néma Júlia hófehér, törékeny papírporcelánból szerkesztett, hajtogatott, metszett reliefjei sötét fémkeretekben sorakoznak a falakon. Stilizált alaprajzokat, csúcsos tetőket, ablakokat, kémlelőnyílásokat ábrázolnak, vagy éppen érzékenyen és pontosan mutatják meg, rögzítik azokat az anyagi minőségeket, faktúrákat, rétegeket, amelyek építőanyagként szolgálhatnak akár egy ház, akár egy kartondobozból formált élettér kialakításához. Czigány Ákos tűzfalakról készített fekete-fehér fotói finoman kiegyensúlyozott kompozíciók, melyek a végletekig absztrahálják a ház képét és fogalmát. Részletgazdag nagyításai, a nyeregtetős sziluettek elől elbontott, megcsonkított házak, vakolatlan falak látni engedik az építőelemeket, a szabályos rendben sorakozó téglákat, közöttük a habarcsot, mintha általuk – ajtók és ablakok híján – egy otthon belsejébe vagy egy ember lelkébe pillanthatnánk be. A nézés, a megfigyelés, a rejtőzködés, a láttatás, a kinti világ és a belső világ között feszülő ellentét, a nézőpontok váltakozása, közelítés, távolodás olyan alkotói eszközök, amelyeket Abe Kóbóhoz hasonlóan Néma és Czigány is alkalmaz műveiben.

A porcelánreliefek és fotónagyítások képszerű világát a kisebb teremben a szó valódi és átvitt értelmében is plasztikus munkák váltják fel, a házformákat pedig dobozok követik. Többségükben fali plasztikák. Dobozbelsők negatív terének formába préselt, plasztikus változatai ezek, geometrikus formákból összeálló, mégis alaktalan tömeg, mely bár üresnek hat, mégis súlyos érzetet kelt. A nézőben Kóbó regényének azt a fejezetét idézik fel, amikor a dobozember sorba rendezi a szemétből összeszedett tárgyait. Ezek létfenntartásának intim eszközei, amelyeket külső szemlélők nem láthatnak. Emellett Néma Júlia hol fekete mázas, fatüzes kemencében égetett, hol gázkemencében fényes fehérre égetett porcelán­plasztikái idézik fel az angol szobrász, Rachel Whiteread ház- és szobabelsőkről öntött, tömbszerű és monumentális műveit is.

Czigány Ákos Tárgy című képein mintha röntgenfelvételeket látnánk hungarocell rétegekkel feltöltött dobozok belsejéről. A belső borítás mintha óvná érzékeny, ám láthatatlan tartalmukat. Az apró, szürkés pontokból építkező látvány olyan absztrakt optikai játékként hat, amilyennel a látásunkat szokták vizsgálni. A szürkék közül kiragyogó fehér képpontok szépen reflektálnak Néma 1600 Celsius-fokon kristályosított szilícium-karbid reliefjének sötét, szinte nem is e világi csillogására, amit két oldalról fognak közre a fotográfiák.

Néma Júlia és Czigány Ákos munkái párbeszédet folytatnak egymással – porcelán és fotó, fehér és fekete, pozitív és negatív, kint és bent, síkbeli és térbeli – még akkor is, ha ellentétpárok alkotják a művek közötti diskurzust. A motívumok azonossága, a gondolatok és a megvalósítás letisztultsága, a kivitelezés minősége pontosan artikulálják a mondanivalót.

A világjárvány új értelmezéssel is bővíti a kiállítás üzenetét: nehéz elvonatkoztatni attól, hogy a karantén alatt mindenki dobozemberré vált a saját otthonában, vagy éppen az otthona vált egy dobozokból álló térré, mely elszigetelte és megvédte a veszélytől, hasonlóan Kóbó hőséhez, aki mintegy láthatatlanná tévő védőpáncélként öltötte magára a dobozt, jelezve kiválását és elidegenedését a társadalomtól. A regény furcsa, fojtogató hangulatát, az egzisztenciális szorongástól meghasadt tudatú főhős két világ határán rekedt alakját kiválóan kapta el Néma Júlia idén készült alkotása, a Tükör II. A falemezre rögzített relief egyik felét egy álló téglalap alakú hullámkarton alkotja, a karton belső oldalának felső rétegét pedig feltépkedte az alkotó, felfedve a szerkezetet adó rétegek csíkozását. A relief másik oldalát egy ugyanakkora méretű papírporcelán lap alkotja, amelyet Néma egy hasonló kartonlapról öntött. Ahol a két lap összeér – egy szabályos függőleges tengely mentén –, szemünk ösztönösen a szimmetriát keresné, ám a tépésnyomok sehogyan sem felelnek meg egymásnak. A tükörszimmetria itt csupán illúzió. A két anyag, a két világ egymásnak feszül, ellentétük nyugtalanító és felkavaró; az erős mű plasztikusan mutatja meg az inspiráló regény lényegét, a jelen helyzetünk valóságát, és egyben válaszként szolgálhat az írás elején feltett kérdésre is.

Várfok Project Room, megtekinthető 2020. november 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.