Kiállítás

Csúcsok között

Krisztustól a szivárványig

Képzőművészet

A Kieselbach Galéria idei évbe is átnyúló, „exkluzív galériás kínálata” – reagálva a megváltozott körülményekre – a szokásos év végi aukciót helyettesíti, ám ez a kiállítás abban is más, hogy most a klasszikus és modern műtárgyak mellett külön részleget kaptak az acb Galéria kortárs művészei.

A két galéria elvileg a műtárgypiac két elváló szegmensét jelképezi, ami egyebek közt a műtárgyak árképzését is befolyásolja, főképp az utóbbi évek változásait ismerve (bár voltak már korábbi kísérletek, például a Virág Judit Galéria részéről, amikor a kortárs és a klasszikus anyag együtt szerepelt). A kortárs galériák az úgynevezett elsődleges árakat alkalmazzák, azaz a művészektől származó műalkotások árai kötöttek, s ugyanannyit „érnek” a belföldi és a külföldi piacon, a másodlagos, gyűjtőktől, tulajdonosoktól származó alkotások eladási/leütési árát viszont a gyűjtői kereslet határozza meg. Az utóbbi öt évben viszont megjelent egy új szereplő is, az állam (Magyar Nemzeti Bank), amely újabban stratégiát is váltott; kezdetben klasszikus műveket vagy gyűjteményeket vásárolt meg közgyűjteményeknek (múzeumoknak), tavaly viszont rohamléptékben és több százmilliós értékben vásárolt fel kortárs klasszikusokat. Ez egyrészt jó az adott művésznek és a galeristájának, másrészt erőteljesen kihat a művek „árára” (bár Bak Imre egyik műve egy lengyelországi aukción több mint 46 millió forintért kelt el, és nem valószínű, hogy ilyen összegekért, a válság közepén a magyar piacon is gazdára talált volna), másrészt elhelyezésük felvet egy másik komoly kérdést is. A közpénzből megvásárolt Bak-, Konok-, Frey- vagy Maurer-művek ugyanis a bank hivatali helyiségeinek „díszítésére” szolgálnak (bár művészettörténészek elvileg kutatási célból megtekinthetik), azaz az állami szereplő mintegy magángyűjtői szerepet vesz fel; nálunk fejlettebb demokráciákban viszont a kulturális örökséget nem zárják el a köz elől, hanem (akár önálló kiállítóhely megépítésével) biztosítják a műtárgyak hozzáférhetőségét.

A Kieselbach Galéria ismert kiváló katalógusairól és a gondos kutatói munkájáról, illetve arról az egyébiránt szimpatikus törekvéséről, hogy a művek mögött felfejtse azok történetét is. A kiállítás alcíme is erre utal: Festők és gyűjtők Munkácsytól Bak Imréig, Weiss Manfrédtól Latabár Kálmánig. Bár a Pados Gábor (az Irokéz Gyűjtemény és az acb Galéria tulajdonosa) válogatta anyaghoz (Csúcsművek és különlegességek az elmúlt 50 év kortárs képzőművészetéből) írt, a kiállításon látható szöveg is hasonló megközelítést ígér, mégis inkább (főképp persze a korszakban járatosak számára, de mégiscsak) ismert háttéranyagot kapunk. Az egyetlen igazi, azaz korábban le nem jegyzett történet a kortárs anyagot mintegy lezáró szoborhoz, Szalay Péter művéhez (Prizma, 2020) kötődik, amely hírverését tekintve méltó párja a Kieselbach-tárlat bevezetőjének, Munkácsy Ecce homo című festményéhez készült vázlatának (1895 körül). A Munkácsy-mű provenienciája igen izgalmas; az elárverezett festményt először egy milliárdos iparmágnás alapítványát irányító bölcsészdoktor vette meg, aki aztán eladta egy írószergyártónak, akitől a húszas években a Philips magyarországi képviselőjéhez került. Tauszig Róbert 1958-ban meglepő módon egy apróhirdetésben keresett új tulajdonost a műnek; az akkori átlagfizetésekhez képest igen magas összegért. Így került Latabár Kálmánhoz, aki az ötvenes évek legjobban fizetett és polgári életmódja miatt sokat bírált színésze volt (az alapbér mellett a haknikból simán összejött neki havonta az évi átlagbér minimum háromszorosa). Most az akkori ár (55 ezer forint) több mint 5272-szereséért, 290 millió forintért árulja a galéria megvételre. (Megvásárlásával megdőlne az eddigi 240 millió forintos aukciós rekord.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."