TAVASZI PROGRAMAJÁNLÓ - Kiállítás

Egy nyomozás története

Hiányzó tekintet – Révai Ilka elfeledett életműve

Képzőművészet

Amikor bő két éve ifj. Botár Olivér felvetette a kiállítás ötletét, még a szakmabeliek sem tudtak szinte semmit Révai Ilkáról, azon kívül, hogy ő készítette el 1917-ben az egyik legismertebb, kivételesen erős és markáns Kassák-portrét.

Nem tudtuk, hogy mikor született és mikor halt meg, nem tudtuk a születési nevét, és szinte semmiféle ismeretünk nem volt az iskoláiról, családi életéről és művészi pályájáról. Illetve pár morzsa akadt: több Révai-fotó a Kassák Múzeumban és a Petőfi Irodalmi Múzeumban, vagy a Stiftung Bauhaus Dessau birtokában, továbbá néhány olyan, André Kertész által jegyzett, Párizsban készült fénykép, amelyen Ilka és a lánya, Éva szerepelnek. A kiállítás kurátorai korábban már foglalkoztak valamicskét a művésszel: Cserba Júlia a Magyar származású fotográfusok Franciaországban cí­mű könyvében (2019) és E. Csorba Csilla művészettörténész-kutató Magyar fotográfusnők, 1900–1945 című kötetében (2001). Rendelkezésre álltak Révai Éva Csaplár Ferenchez, a Kassák Múzeum első igazgatójához írt levelei és bónuszként Révai Éva művészi hagyatéka, amely az influenszer, modellügynökség-vezető Kajdi Csaba és édesanyja birtokában van. Kajdi nagyanyja ugyanis Révai Éva barátnője volt, idős korában gondozta is őt, sőt maga Kajdi is személyesen ismerte. Ez az anyag, illetve a művész születési nevének feltárása ágyazott meg annak, hogy milyen irányokból érdemes kutatni. A kutatás során régi budapesti szakmai jegyzékeket, cím- és lakójegyzékeket, francia népszámlálási adatokat, kiállítási katalógusokat kellett „átnyálazni”, levéltári adatokat célzottan kikérni (illetve külföldről elkérni), személyes emlékeket adatokkal alátámasztani, régi újságokat átnézni.

A biztosabb megélhetés

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”