Kiállítás

ELEKES KÁROLY: MEZEI TÖRTÉNETEK

  • - dck -
  • 2015. március 7.

Képzőművészet

Közmegegyezés szerint a parazita szónak nincs pozitív jelentése. Elekes munkássága viszont ennek ellenkezőjét bizonyítja: ócskapiacról beszerzett, padlásokon talált, rossz minőségű vagy kvalitású (giccses) vásznakon élősködik, kisajátítja és átírja őket. Első lépésben restaurálja a műveket (a „stílben” maradás mindenképpen magas szintű technikai tudást feltételez), majd abszurd vagy játékos elemeket csempész a képekbe. Az eredeti szignót megtartja, de felülírja a saját nevét a számára fontos tizennyolcas számot tartalmazó pecséttel. A kiállítás címadó munkáján (eredeti alkotó: Kaszás) ráadásul tizennyolcas mezben rohangáló focisták bukkannak fel a mezőn szorgoskodó (többek közt kaszáló!) parasztok közelében.

A most látható tizenhárom festmény egyik vezérmotívuma a kör vagy gömb (láthatjuk glóriaként, szappanbuborékként vagy gyöngysorként), a műfaj pedig döntően a portré (köztük például dr. Freud egy szájkosárra vagy kínzóeszközre emlékeztető bőrszíjas szerkezetbe zárva), illetve konkrétan vagy rejtetten egy-egy művésztárs megidézése (a Gerber házai vagy az Ádám Zoltánra hajazó Végzet asszonya című munka). Megjelenik a keresztény ikonológia néhány típusa is – olyan, három elváló részre szabdalt képeken (áltriptichonokon), mint A Mester fája, ahol a gyalult keresztfa egyszerre virágzik és hoz termést (ezzel eteti a karon ülő kis Jézus a bárányt), arról nem is beszélve, hogy összenő József ruhájával és egy álbugyután megoldott kisgömböccel.

A kiállítás minden viccessége ellenére mégis komor hangulatot áraszt: fel-feltűnnek koponyák, halotti maszkok, de láthatunk színes gombostűkkel „átszúrt”, fájdalmas Krisztus-fejet is. A halál intenzív jelenléte mellett viszont ott az élet forrása is – a Rózsák című festményen felbukkanó, gondosan megrajzolt pinákban.

Me-mo-art Galéria, Bp. XIII., Pannónia u. 6., nyitva: február 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.