Kiállítás

ELEKES KÁROLY: MEZEI TÖRTÉNETEK

  • - dck -
  • 2015. március 7.

Képzőművészet

Közmegegyezés szerint a parazita szónak nincs pozitív jelentése. Elekes munkássága viszont ennek ellenkezőjét bizonyítja: ócskapiacról beszerzett, padlásokon talált, rossz minőségű vagy kvalitású (giccses) vásznakon élősködik, kisajátítja és átírja őket. Első lépésben restaurálja a műveket (a „stílben” maradás mindenképpen magas szintű technikai tudást feltételez), majd abszurd vagy játékos elemeket csempész a képekbe. Az eredeti szignót megtartja, de felülírja a saját nevét a számára fontos tizennyolcas számot tartalmazó pecséttel. A kiállítás címadó munkáján (eredeti alkotó: Kaszás) ráadásul tizennyolcas mezben rohangáló focisták bukkannak fel a mezőn szorgoskodó (többek közt kaszáló!) parasztok közelében.

A most látható tizenhárom festmény egyik vezérmotívuma a kör vagy gömb (láthatjuk glóriaként, szappanbuborékként vagy gyöngysorként), a műfaj pedig döntően a portré (köztük például dr. Freud egy szájkosárra vagy kínzóeszközre emlékeztető bőrszíjas szerkezetbe zárva), illetve konkrétan vagy rejtetten egy-egy művésztárs megidézése (a Gerber házai vagy az Ádám Zoltánra hajazó Végzet asszonya című munka). Megjelenik a keresztény ikonológia néhány típusa is – olyan, három elváló részre szabdalt képeken (áltriptichonokon), mint A Mester fája, ahol a gyalult keresztfa egyszerre virágzik és hoz termést (ezzel eteti a karon ülő kis Jézus a bárányt), arról nem is beszélve, hogy összenő József ruhájával és egy álbugyután megoldott kisgömböccel.

A kiállítás minden viccessége ellenére mégis komor hangulatot áraszt: fel-feltűnnek koponyák, halotti maszkok, de láthatunk színes gombostűkkel „átszúrt”, fájdalmas Krisztus-fejet is. A halál intenzív jelenléte mellett viszont ott az élet forrása is – a Rózsák című festményen felbukkanó, gondosan megrajzolt pinákban.

Me-mo-art Galéria, Bp. XIII., Pannónia u. 6., nyitva: február 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.