Kiállítás

ELEKES KÁROLY: MEZEI TÖRTÉNETEK

  • - dck -
  • 2015. március 7.

Képzőművészet

Közmegegyezés szerint a parazita szónak nincs pozitív jelentése. Elekes munkássága viszont ennek ellenkezőjét bizonyítja: ócskapiacról beszerzett, padlásokon talált, rossz minőségű vagy kvalitású (giccses) vásznakon élősködik, kisajátítja és átírja őket. Első lépésben restaurálja a műveket (a „stílben” maradás mindenképpen magas szintű technikai tudást feltételez), majd abszurd vagy játékos elemeket csempész a képekbe. Az eredeti szignót megtartja, de felülírja a saját nevét a számára fontos tizennyolcas számot tartalmazó pecséttel. A kiállítás címadó munkáján (eredeti alkotó: Kaszás) ráadásul tizennyolcas mezben rohangáló focisták bukkannak fel a mezőn szorgoskodó (többek közt kaszáló!) parasztok közelében.

A most látható tizenhárom festmény egyik vezérmotívuma a kör vagy gömb (láthatjuk glóriaként, szappanbuborékként vagy gyöngysorként), a műfaj pedig döntően a portré (köztük például dr. Freud egy szájkosárra vagy kínzóeszközre emlékeztető bőrszíjas szerkezetbe zárva), illetve konkrétan vagy rejtetten egy-egy művésztárs megidézése (a Gerber házai vagy az Ádám Zoltánra hajazó Végzet asszonya című munka). Megjelenik a keresztény ikonológia néhány típusa is – olyan, három elváló részre szabdalt képeken (áltriptichonokon), mint A Mester fája, ahol a gyalult keresztfa egyszerre virágzik és hoz termést (ezzel eteti a karon ülő kis Jézus a bárányt), arról nem is beszélve, hogy összenő József ruhájával és egy álbugyután megoldott kisgömböccel.

A kiállítás minden viccessége ellenére mégis komor hangulatot áraszt: fel-feltűnnek koponyák, halotti maszkok, de láthatunk színes gombostűkkel „átszúrt”, fájdalmas Krisztus-fejet is. A halál intenzív jelenléte mellett viszont ott az élet forrása is – a Rózsák című festményen felbukkanó, gondosan megrajzolt pinákban.

Me-mo-art Galéria, Bp. XIII., Pannónia u. 6., nyitva: február 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.