A Hagenbund magyarjai

Bécsben tűntek el

  • Hamvay Péter
  • 2015. március 12.

Képzőművészet

Az Anschluss vetett véget a nemzetközi modernista csoportnak, amelyben olyan magyar képzőművészek is fontos szerepet vállaltak, akiknek a nevét itthon alig ismerjük. A Hagenbund történetéről a Belvedere nagy tárlatával egy időben a bécsi Collegium Hungaricum is szervezett kiállítást.

Az osztrák közönség számára is nagy felfedezés volt a Belvedere nagyszabású, Európai hálózat a modern korban alcímű kiállítása, mondta az egyik kurátor, Harald Krejci a Narancsnak. Az 1970-es évekig ugyanis még a szakmában is kevés szó esett a Hagenbund csoportról, amely 1900 és 1938 közötti fennállása során több száz rendes, társult és levelező tagot, valamint meghívott művészt vonultatott fel – teszi hozzá a Hagenbund baráti kör alapítója, egyben a művészeti társulás egyik legnagyobb gyűjtője, Peter Chrastek. A Hagenbund hasonlított a három évvel korábban, szintén a konzervatív Künstler­hausból távozó Secessionhoz. Az idehaza kevéssé ismert Ludwig Ferdinand Graf, Oskar Laske, Carry Hauser, Otto Rudolf Schatz vagy éppen Heinz Steiner nevével fémjelzett csoport mérsékelt modernizmusával a polgárságot akarta megszólítani: működésük célja nem elsősorban esztétikai elvek demonstrálása volt, hanem az eladás. A várostól kedvezményes áron megkapták a Zedlitzhalle vásárcsarnok egy részét, itt rendezték kiállításaikat. Amikor modernségüket hangsúlyozandó 1911-ben és 1912-ben Kokoschkát és Schie­lét is meghívták kiállítani, már kiverték a biztosítékot a hatalomnál. A város felmondta a kiállítási csarnok bérleti jogát, és a hajléktalanná váló Hagenbund csak 1920-ban tudott újjáalakulni. Az első időben a szecesszió és poszt­­imp­resszionizmus, később az exp­­resszionizmus, majd az új tárgyiasság követői domináltak az alapító művészek törzshelyé­ről, Josef Haagen vendéglőjéről elnevezett csoportban.

Még nőket is

Nyitott szelleméről volt közismert a Hagenbund. Tagjai közé nőket is felvettek, másodikként 1907-ben a magyar Kövesházi Kalmár Elzát. Vallás és származás alapján sem tettek különbséget, rendes tag „bécsi művész” lehetett, így számos, hosszabb-rövidebb időt a császárvárosban élő magyar, cseh és lengyel alkotó is soraikba léphetett. Bajkay Éva művészettörténész szerint összesen 24 magyar fordult meg a több mint 250 kiállításon. Így a húszas évek elején meghívták kiállítani Derkovitsot (akinek árkádiai idillt sugárzó képe látható volt a Belvederében február elsejéig nyitva tartó kiállításon), majd a harmincas években Vaszaryt és tanítványait, de feltűnt például Scheiber Hugó is. Nemcsak művészeket, hanem művészeti csoportokat is meginvitáltak, a magyarok közül 1910-ben a KÉVE-t, és maguk is bemutatkoztak Budapesten.

Nem véletlenül szorgalmazták a Belvedere munkatársai, hogy a kiállításukhoz kapcsolódóan a Cseh Centrum és a magyar Collegium Hungaricum (CH) mutassa be az illető országok hagenbundos művészeinek teljesebb körét. Méhes Márton, a bécsi CH igazgatója szerint a január 22-én nyílt és március 27-ig megtekinthető A Hagenbund magyarjai című tárlatuk osztrák magángyűjteményeken, így elsősorban Peter Chrastek kollekcióján alapul, aki mintegy 60, a csoport magyar tagjaitól származó műtárggyal rendelkezik. Bajkay Éva, a kiállítás kurátora csak néhány, a Magyar Nem­zeti Galériából származó tárggyal egészítette ki ezt a hat művésztől származó anyagot. A tárlatot a győri Rómer Flóris Múzeummal közösen hozta létre a bécsi CH, így az április 11-től június 30-ig ott is látható lesz.

 

Bebújtak a ketrecbe

Az apropót az adta, hogy a megszakításokkal 1919-től 1938-ig Bécsben élő Mayer-Marton György tájképfestő győri származású volt – Chrastek szerint a csoport tagjai közül máig ő a leg­is­mer­tebb. A bécsi akadémián, majd Münchenben tanult Mayer-Marton zongoraművész feleségével 1924-ben telepedett le Bécsben, és került be a legjobb művész­körökbe. Sikerére jellemző, hogy 1925-ben már tagjai közé választotta a Hagenbund, melynek titkári, majd 1937–38-ban alelnöki tisztségét is betöltötte. Török Petra a kiállításhoz kapcsolódó katalógusban azt írja, pozícióját annak is köszönhette, hogy a Monarchia széthullása után – a politikai klímával ellentétben – a csoport igyekezett nyitni más nemzetek alkotói felé. Bajkay szerint egyébként ő volt a Hagenbund legtöbbet kiállító művésze. Idehaza keveset tudunk róla, hiszen legfontosabb művei osztrák magángyűjteményekbe kerültek. Az Anschlusst követően – ami a csoport betiltását is jelentette – a zsidó származású Mayer-Marton Angliába emigrált, magával vitt alkotásai a bombázásoknak estek áldozatul. A posztimpresszionista hatásokat alkalmazó Vörös Ház című tájképére mutatva Bajkay Éva azt mondja, ez volt a tipikus Hagenbund-művészet.

Lesznai Anna és társa, Gergely Tibor a kommün bukása után menekül Bécsbe, ahol 1931-ig tartózkodnak, s mindketten felvételt nyernek a Hagenbund tagjai közé. Bécs villanegyedében, a Mauerban vásárolt házban és Lesznai körtvélyesi kastélyában éltek felváltva. Mindketten gyakran jártak a schönbrunni állatkertbe dolgozni, semmitől sem riadtak vissza, Lesznai egyik levele szerint egyszer a gnúk ketrecébe záratták magukat, hogy közelebbről figyelhessék meg az állatokat. Lesznai népművészeti ihletettségű állatfantáziáival, növénymotívumokat használó, saját szavai szerint „mágikus jel-írásaival” aratott sikert – derül ki a katalógusból. 1938-ban Orbán Dezső hívására települnek haza, hogy aztán az Egyesült Államokba emigráljanak.

A Münchenben állatfestést tanuló Simay Imre is gyakran megfordul a schönbrunni állatkertben, az emberi viselkedést parodizáló, pszichologizáló majom­grafikáival és majomszobraival a Hagenbund érdekes színfoltja volt. 1911-ben a budapesti Iparművészeti Iskola hívására tért haza, ahol oktatói munkája háttérbe szorította művészi tevékenységét.

Hogy a Hagenbund magyarjainak bécsi sikere mennyire nem szolgálta hazai karrierjüket, azt Kövesházi Kalmár Elza példája mutatja meg leginkább. Igazi emancipált nő volt, meséli Bajkay Éva, egyedül nevelte törvénytelen gyermekét, s a „nőkhöz illő” festészet helyett szobrászkodni kezdett, márványszobrait segéd nélkül, maga faragta. Így készült a Hagenbund 1903-as kiállításának központi darabja, a hagyományt és modernséget ötvöző Női akt is. A CH kiállításán elsősorban az amerikai táncosnő, Isadora Duncan ihlette táncoló figurái szerepelnek. A jómódú soproni és erdélyi család sarjaként Bécsben született Kövesházi Kalmár Elza a húszas években jobb megélhetést remélve tér haza, ám számítása nem jön be, így a harmincas években az ortopédcipő-készítést kitanulva végleg hátat fordít a művészetnek.

Egyedül az 1921–1938 között részben Bécsben élő, a Hagenbundhoz 1927-ben csatlakozó Ferenczy Béni esetében láthatjuk, hogy a hazatelepülés nem okozott törést művészi pályájában.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.