kiállítás

...és a zsidók?

  • - kyt -
  • 2011. december 10.

Képzőművészet

Mármint a zsidók a képzőművészetben? A zsidók ma? A cím sehogy sem nyer pontosabb értelmet a három teremben: szó van történelemről, holokausztról, a zsidóság megéléséről komolyan és viccesebben, antiszemitizmusról - nem is szólva a kérdésről: "Ön szerint milyen ma Magyarországon zsidónak lenni?" "Jó." "Nem jó." "Biztos jó." Baglyas Erika és Gyuri 44 perces videóján 95 választ hallunk "az utca emberétől" - súlytalan kérdésre összevissza feleletek. Ennél jóval messzebbre jutott Birkás Ákos, aki nagyjából ugyanennyi ideig egyetlen embert, egy festőművész barátját kérdezte saját zsidóságáról. Aztán egy régebbi mű a sok felkérésre készült között: Erdély Miklós rajzán - zsidó/nem zsidó/zsidó/nem zsidó - sorra letépdeshetnénk a levélkéket a gallyról, de úgysem jutunk sehová: az utolsón nincsen felirat, és ezt felfoghatjuk akár az identitások időszerű összemosódásának is.

Mi jut eszünkbe a szóról, hogy zsidó? - igazából erre a parttalan kérdésre egyszerűsödik a továbbiakban a címben rejtjelezett probléma. A Mezőszemerén élő Bukta Imrének például a mezőszemerei zsidó temető jut az eszébe, azt festi le. Jó és okos HarasztŘ István (Édeske) munkája is: Dávid-csillag alatt kinyitott fémeszköz, amilyet fajbiológiai mérésekre használtak valamikor, most azonban fémbéklyó rögzíti, senki kezébe, semmiféle használatba soha ne kerüljön. Pauer Gyula is komor mementóként helyez ki egy Hitler szülőhelyén készült, rossz emlékeket idéző madáretetőt: a részletekről tájékoztatást kapunk.

Nem nagyon szokás, hogy az alkotó helyben értelmezi a művét: itt a képek mellett személyes reflexiók olvashatók - olykor (és talán ez a legszórakoztatóbb) egészen meszsziről előbukkanó asszociációból induló emlékidézések, amelyek adott esetben megdobják az önmagában véve mérsékelt izgalmat keltő műtárgyakat. (A látogatók külföldi többsége nyilván fájlalja a fordítás hiányát.)

Magyar Zsidó Múzeum, Bp. VII., Dohány u. 2., december 5-ig


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.