kiállítás

...és a zsidók?

  • - kyt -
  • 2011. december 10.

Képzőművészet

Mármint a zsidók a képzőművészetben? A zsidók ma? A cím sehogy sem nyer pontosabb értelmet a három teremben: szó van történelemről, holokausztról, a zsidóság megéléséről komolyan és viccesebben, antiszemitizmusról - nem is szólva a kérdésről: "Ön szerint milyen ma Magyarországon zsidónak lenni?" "Jó." "Nem jó." "Biztos jó." Baglyas Erika és Gyuri 44 perces videóján 95 választ hallunk "az utca emberétől" - súlytalan kérdésre összevissza feleletek. Ennél jóval messzebbre jutott Birkás Ákos, aki nagyjából ugyanennyi ideig egyetlen embert, egy festőművész barátját kérdezte saját zsidóságáról. Aztán egy régebbi mű a sok felkérésre készült között: Erdély Miklós rajzán - zsidó/nem zsidó/zsidó/nem zsidó - sorra letépdeshetnénk a levélkéket a gallyról, de úgysem jutunk sehová: az utolsón nincsen felirat, és ezt felfoghatjuk akár az identitások időszerű összemosódásának is.

Mi jut eszünkbe a szóról, hogy zsidó? - igazából erre a parttalan kérdésre egyszerűsödik a továbbiakban a címben rejtjelezett probléma. A Mezőszemerén élő Bukta Imrének például a mezőszemerei zsidó temető jut az eszébe, azt festi le. Jó és okos HarasztŘ István (Édeske) munkája is: Dávid-csillag alatt kinyitott fémeszköz, amilyet fajbiológiai mérésekre használtak valamikor, most azonban fémbéklyó rögzíti, senki kezébe, semmiféle használatba soha ne kerüljön. Pauer Gyula is komor mementóként helyez ki egy Hitler szülőhelyén készült, rossz emlékeket idéző madáretetőt: a részletekről tájékoztatást kapunk.

Nem nagyon szokás, hogy az alkotó helyben értelmezi a művét: itt a képek mellett személyes reflexiók olvashatók - olykor (és talán ez a legszórakoztatóbb) egészen meszsziről előbukkanó asszociációból induló emlékidézések, amelyek adott esetben megdobják az önmagában véve mérsékelt izgalmat keltő műtárgyakat. (A látogatók külföldi többsége nyilván fájlalja a fordítás hiányát.)

Magyar Zsidó Múzeum, Bp. VII., Dohány u. 2., december 5-ig


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.