Ferdített változat - Milyen elismerést kapott a Művészetek Palotája?

  • Somlyódy Nóra
  • 2006. június 29.

Képzőművészet

Nemzetközi díjat kapott nemrég a Művészetek Palotája (MűPa), de hogy pontosan mit is, a tudósítások alapján némileg homályos.

Nemzetközi díjat kapott nemrég a Művészetek Palotája (MűPa), de hogy pontosan mit is, a tudósítások alapján némileg homályos.

Múlt heti számunkban például mi is megkavartuk az olvasót, amikor a 6. oldalon arról számoltunk be, hogy a Nemzetközi Ingatlan Szövetség (FIABCI) és a Wall Street Journal a legkiválóbb kulturális létesítménynek járó díjjal tüntette ki a Művészetek Palotáját, majd a 37. oldalon azt taglaltuk, mi történik az "immár építészeti Oscar-díjas MűPában". A magyar médiát az utóbbi, félrevezető olvasat különböző verziói járták be.

A tévedés ősforrása

egy MTI-hír volt, melybe rejtélyes módon csempészte be magát az "építészet" fogalma; a díj e szerint "az építészeti szakma legkiemelkedőbb nemzetközi elismerése". Ezzel a sajtószolgálat a saját szakál-lára tömött be egy meglévő űrt, hiszen építészeti alkotásnak nin-csen Oscar-díja (de van itthon Ybl- és Kossuth-díja), ellenben létezik az építészi életművet honoráló Pritzker, amit építészeti Nobel-díjnak is szoktak hívni.

A leghitelesebb forrás, a fiabci.com oldalán hiába keressük a 2006-os díjazottak listáját, de kideríthetjük, hogy ez bizony az ingatlanszakmának járó legrangosabb díj - és szó sincs sem Oscarról, sem építészetről, legfeljebb al-alszempontként esztétikai megjelenésről. A Rigó utcában aligha kapna nyelvvizsgapapírt az, aki az ingatlanfejlesztést építészetnek fordítja - még ha a fordító jelen esetben nagyon is finom kulturális érzékenységgel tapintott rá az építészet itthoni pozíciójára. Ma nálunk elsősorban az ingatlanfejlesztők művelik az építészetet (tisztelet a kivételnek). Hogy maga az építészet nem egyenrangú a fejlesztési folyamat más szereplőivel, arra éppen a Művészetek Palotája az igen kiváló példa. Ezt Zoboki Gábor, az épület felelős tervezője is értésünkre adta a Heti Válaszban: "A zsákot nagyon szorosra kötötték, amikor elkezdtünk benne táncolni. Ennyi menet közbeni változtatással, amikor mondjuk három nap alatt kellett eltüntetni tízezer négyzetmétert az épületből, mert mégsem lett rá pénz, az ember már letesz arról, hogy esztétizáljon." Zoboki ugyanitt korrekt módon elmagyarázza, hogy a díj nem az épületnek és nem is az építésznek jár - a szerkesztőség ennek dacára az "Oscar-díjas magyar" címet bigygyesztette a címlapra.

A FIABCI Prix d'Excellence logót az a döntően magánberuházásban megvalósult épület tűzheti a homlokzatára, amelyet a beruházó vagy kivitelező egyrészt elindít a pályázaton (szöges ellentétben a filmes Oscarral), másrészt amiről a FIABCI nemzetközi zsűrije helyszíni tájékozódás alapján úgy ítéli meg, hogy a projekt "kiválóságot mutat fel a megvalósításában részt vett minden ingatlanfejlesztési diszciplína területén", és nem mellékesen "a társadalom ingatlanigényét optimális megoldással elégíti ki". Magyarán hiánypótló.

A legnagyobb lobbierejű

magyar ingatlanfejlesztő, a Tri-Gránit csoport szokott indulni e pályázaton, például 2001-ben a Westenddel a kereskedelmi létesítmények kategóriában vitte el az első díjat. (Finta József mégsem Oscar-díjas magyar építész - lám, mekkora a fordító felelőssége.)

Anélkül, hogy vitatnánk az épület érdemeit - például a Narancsban heti rendszerességgel magasztalt hangversenyterem kiválóságát -, a tömböt éppen az esetlegesen összetorlódott funkciókból adódó hiányosságok miatt bírál-ják a legtöbbet. Visszatérhetnénk azokra a kritikákra, amelyek az anyagok és a kivitelezés minőségét firtatták, hiszen e szempontok szerepet játszottak a díj odaítélésében. Meglehet, a helyszínen - állítólag - inkognitóban járt FIABCI-soknak mindez nem szúrt szemet, de az valószínűsíthető, hogy utó-lag nem volt módjuk felmérni azt a "társadalmi" igényt, ami életre hívta ezt a beruházást. Nyilván jó, hogy van Bartók Béla Hangversenytermünk, de a Ludwig Múzeum és a Nemzeti Táncszínház legjobb esetben is csak belekényszerült a költözésbe. Végezetül erős túlzás lenne azt állítani, hogy a nép kapaszkodott volna akár a politikai presztízsberuházásért, akár a kulturális büdzsét agyonvágó harmincéves törlesztésért.

A TriGránit mindenesetre meg-lovagolta a félreértést, s honlapján az "építészeti, illetve ingatlanfejlesztési Oscar-díj" szövegváltozattal teremt demokratikus egyensúlyt az eredeti és a ferdített változat között.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.