Hangháló fogta ősz - Zenei hálózatok - konferencia zenéről és közösségekről

  • V. Á.
  • 2008. október 16.

Képzőművészet

A sajtóban méltatlanul kevés figyelmet kapott a nagy dérrel-dúrral beharangozott Hangfoglalás zenei expó után egy héttel tartott konferencia, pedig nemcsak magyarországi, de külföldi viszonylatban is egyedi témát vetett fel. A fiatal kutatók közreműködésével tartott előadás-sorozat a különböző (jobbára könnyű)zenei műfajok és közösségek kapcsolatára fókuszált. V. Á.

A sajtóban méltatlanul kevés figyelmet kapott a nagy dérrel-dúrral beharangozott Hangfoglalás zenei expó után egy héttel tartott konferencia, pedig nemcsak magyarországi, de külföldi viszonylatban is egyedi témát vetett fel. A fiatal kutatók közreműködésével tartott előadás-sorozat a különböző (jobbára könnyű)zenei műfajok és közösségek kapcsolatára fókuszált.

*

Lehet, hogy utópisztikus ötletnek tűnik, de már csak a nagyobb médiafigyelem okán is szerencsésebb lett volna, ha a Budapesti Corvinus Egyetem Társadalmi Nem- és Kultúrakutató Központja és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szociológia és Kommunikáció Tanszékének Médiaoktatási és Kutató Központja által szervezett konferenciát valamiképpen egybevonják a Hangfoglalással. A konferencián (pontos alcím: Zene, műfajok és közösségek az online hálózatok és az átalakuló zeneipar korában) felvetett kérdések kikerülhetetlen fontosságúak a modern zeneipar számára, még akkor is, ha csak leragadunk az unalomig szajkózott internetes fájlmegosztás és annak jogi vonzatainak témájában, amelyről itt is szó esett. De a fájlcserélő rendszerekre épülő közösségek vizsgálata vagy az olyan új, aktuális közösségépítő és -formáló jelenségek, mint például a Myspace, a Last.fm, a YouTube vagy a Facebook is figyelmet érdemelnek, nemcsak a laikus zenehallgató, de a zenei iparágban tevékenykedő "profik" szemszögéből is, hiszen ezek - ahogy néhány előadásból kiderült - egyértelműen befolyással vannak a huszonegyedik század zenei fogyasztóvilágára. Annak fényében pedig mindenképp fontos volt ez a konferencia, hogy egykori kollégánk, Tófalvy Tamás vezető szervező szerint nemhogy Magyarországon, de külföldön is egyedülálló ez a témafelvetés.

A szervezők a konferenciára a létező legkülönbözőbb intézményekből és tudományágakból - szociológia, esztétika, irodalomtudomány - igyekeztek olyan végzős hallgatókat, doktoranduszokat és posztdoktori hallgatókat meghívni, akiknek kutatási területe kapcsolódik a konferencia témájához. A kétnapos konferencia során a tizennyolc előadó előadásonként húsz percet kapott, és az egyórás blokkokban két előadás után úgyszintén húsz perc állt a közönség rendelkezésére, hogy kérdéseket tegyen fel az adott előadópárosnak. Ami egyértelműen pozitívum, hogy a kérdésekre kijelölt húsz percet egy alkalommal sem töltötte ki kínos csönd - a hallgatóság mindig érdemben tudott kérdéseket és hozzászólásokat intézni az épp felszólalók felé -, az előadásra szánt húsz perc viszont sokszor kevésnek tűnt. Pláne annak fényében, hogy noha a konferencia elméletileg nyitott volt mindenki számára, így a szervezők nemcsak a zenei, illetve a szubkulturális és az online közösségek témakörében tevékenykedő főiskolások vagy kutatók részvételére számíthattak, néhány előadás inkább az utóbbiaknak szólt, mintsem "civileknek". Általános jelenségnek számított, hogy a vonatkozó szakterminológiai kifejezések halmozásával és azok magyarázatának megspórolásával igyekeztek az előadók időt spórolni, aki viszont ezekkel a fogalmakkal nem volt tisztában, néhány esetben csak nézhetett, például amikor Gelegonya Edina egyébként érdekes és fontos Web 2.0-elemzésében kommunikációelméleti szakzsargonnal találta szembe magát.

Azok az előadók viszont, akik sikerrel hidalták át a fenti problémát, igazán érdekes húsz percet szolgáltattak. A szervezőből rövid időre előadóvá avanzsáló Tófalvy érzékletesen és érthetően mutatta be a Myspace-sikertörténet egyik legfontosabb zenekarát, az amerikai Job For A Cowboyt, akik igen fiatalon, mintegy úttörőként az élő fellépések és a "szokásos" promóció helyett a Myspace színterét választották a zenekar népszerűsítésére - olyan sikerrel, hogy rövid időn belül az egyik legnevesebb metálzenei kiadónál (Metal Blade) kaptak szerződést -, és az ennek következményeként megjelenő "hiteles" underground személyek (akik kétségbe vonják a hasonlóan próbálkozó zenekarok értékét és hitelét) által csak megvetően Myspace-generációnak aposztrofált jelenséget. A szabad szerzői közösségek - lásd Creative Commons - témájában előadó Szervác Attila és a világzene értékrendi viszonyait a hazájában szinte perifériára szorult, ellenben külföldön, így hazánkban is sztárnak számító Taraf De Haidouks zenekar történetén keresztül elemző Pulay Gergő előadása is kiemelendő - tőlük szívesen hallottam volna többet is akár. A helyi motorosközösség - az "easy riders" életérzés továbbvitele egy kisvárosban - története és szociológiai vonzatainak elemzése is érdekes lehetett volna, ha az előadó, Ilg Barbara nem követ el például olyan tévedést, mint a "punk" szó az írásmódnak megfelelő ejtése: ez más alkalommal talán nüansznyi kifogásnak számítana, egy bevallottan zenei gyökerű konferencián viszont mindenképpen aláássa az egyébként érdekes előadás hitelét.

A legtöbb látogatót vonzó szekciónak a második napon megrendezett kerekasztal-beszélgetés számított - olyan újságírók részvételével, mint Rónai András, Kiss Tibor Noé, Izsó Balázs, valamint lapunk kulturális rovatvezetője -, amely a zenével (is) intenzíven foglalkozó on- és offline médiumok viszonyát volt hivatott taglalni. De az ígéretes témamegjelölés ellenére olyasfajta triviális tényeken kívül, mint például egy nyomtatott lap és egy online magazin esetében a visszajelzések megjelenésének egyértelmű különbözősége vagy a média ízlésformáló jelentősége, nem mondtak különösebb újdonságot: talán az idő szűkössége és a résztvevők visszafogottsága indokolhatta, hogy a rendelkezésre álló egy óra alatt nem történt komoly véleményütköztetés. Igaz, hogy csak erre a témára lehetett volna akár egy külön konferenciát szervezni. Tán majd legközelebb, noha a szervezők szerint folytatásról még korai beszélni, de egy biztos: a konferencia anyaga könyvformátumban is megjelenik, előreláthatóan jövő tavasszal.

Budapesti Corvinus Egyetem, 2008. október 10-11.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.