Fodor Géza (1943-2008)

  • Csáki Judit
  • 2008. október 16.

Képzőművészet

Most még a hiány, a döbbenet, a fájdalom, nem a leltár; később jön el az ideje az élet és mű számbavételének. A legsűrűbb színházi hónap elején halt meg Fodor Géza - és most minden este elevenen hiányzik az Operából, a MűPából, a Zeneakadémiáról, a színházból. És mi, maradók minden áldott este arról beszélünk, kinek hogyan és mennyire hiányzik - erről beszélünk minden este, míg el nem sötétül a nézőtér. Csáki Judit

Most még a hiány, a döbbenet, a fájdalom, nem a leltár; később jön el az ideje az élet és mű számbavételének. A legsűrűbb színházi hónap elején halt meg Fodor Géza - és most minden este elevenen hiányzik az Operából, a MűPából, a Zeneakadémiáról, a színházból. És mi, maradók minden áldott este arról beszélünk, kinek hogyan és mennyire hiányzik - erről beszélünk minden este, míg el nem sötétül a nézőtér.

Ez még a megrendülés ideje, nem az elszámolásé; később nézzük meg, hogy áll a tartozik-követel. Akkor majd összekötjük Petri Györgyöt Mozarttal - és rájövünk, hogyan férnek meg egyetlen élet művében. Később majd összegyűjtjük emlékeinket, összeverődünk mind: színháziak, muzsikusok, dramaturgok, színészek, rendezők, kritikusok, írók, költők, filozófusok, esztéták, és letesszük egy nagy tiszta helyre, amit tőle kaptunk; te jó ég, hová fogunk mind elférni, és hová fog ez mind elférni...?

Tanítványok - tán ők vannak a legtöbben. Nemcsak a bölcsészkaron és a színművészetin, nemcsak a Katonában és az Operában, nemcsak a Muzsika, a Színház, az ÉS meg a Holmi holdudvarában, hanem szanaszét; és nemcsak formális igaziak, az iskolapadból, hanem tényleges igaziak is, a munkából. Hogyan is vezethető le a nyitányból Mozart Don Juanjában a drámaiság megsokszorozódott súlya; hogyan érthető meg Csehov drámáiban az első három felvonás egymáshoz szerkesztettsége a negyedikből; hogyan kapcsolja össze Purcarete színházi világképe a Troilus és Cressidát a Gianni Schicchivel - aki tudja a választ, az Fodor Gézától tanulta.

Kollégák - sokan vannak ők is. Például azok, akik huszonhat évvel ezelőtt vele együtt alapították a Katona József Színházat; közülük többen már nincsenek is ott. De mind mint valami szilárd talapzatra, úgy támaszkodtak arra, amit jobb szó híján most dramaturgnak nevezek - ha lenne jobb szavam, a mérce, a hitelesség, a megbízhatóság, a tekintély környékén remélném föltalálni. De ugyanez a hideg-ronda szó, a kolléga jelöli például azokat is, akik tizenkilenc évvel ezelőtt vele együtt alapították a Holmit, melynek érdemei és a lapok közt kiküzdött előkelő helye ugyancsak elválaszthatatlan Fodor Géza szerkesztői személyiségétől. Ahol az ő szavazata is csak egyet számított, ha cikkek közléséről volt szó; egyet számított, de sokat ért. És kollégák, akik sok évig együtt tanítottak vele a bölcsészkaron vagy a színművészetin, és közben majdnem annyit tanultak tőle, mint a diákok. És kollégák a lapoknál, szerkesztők és újságírók, akik kicsit jobban figyeltek saját mondataikra, gondolataikra, érveikre, ha előbb Fodor Géza valamelyik írásával volt dolguk.

Ismerősök - akik sajnálják, hogy nem voltak közelebbi ismerősei, tanítványai és kollégái; de mit tegyünk, nem voltunk egyik sem. Nekünk - mert közéjük tartozom én is - a köztér maradt, a színházi előcsarnok, az alkalmi találkozások, amikor lehetett kérdezni, lehetett mondani, mert figyelt, válaszolt, kijelentett, beszélgetett. Súlya minden szónak, mögötte gondolat.

Fodor Gézával nem lehetett - nem illett, nem volt szokás - a semmiről beszélni, felületes csevegést folytatni; meg kellett gondolni kétszer, mit is mondjunk, és hogyan. Mint egy vizsgán: jól akartunk szerepelni, jól kérdezni, jól válaszolni. És meg kellett gondolni kétszer azért is, mert amit ő mondott, muszáj volt komolyan venni, mert annak súlya volt, tömege és huzata. Humora is volt meg humorérzéke is, de nem bonmot-kban beszélt, nem poénra futtatta ki gondolatmeneteit, hanem makacsul és régimódian beszélgetett, fontos dolgokról.

Ezeket a fontos dolgokat, ezeket előbb-utóbb össze kell szedegetni, végig kell gondolni. Meg kell nézni újra a könyveit, a kötetben meg nem jelent rengeteg, tényleg rengeteg írást, a színházi műsorfüzetekben megjelent mini esszéktől kezdve a nagy tanulmányokig, és összerakni belőlük a megannyi alapvetést - mert hogy színház, zene és irodalom tárgykörében alapvetésekről, a mélyrétegek feltárásáról van szó, az nem kétséges. És akkor egymás mellé kell állítani szép sorban, mint a cölöpöket a vízben, és át lehet kelni majd a folyón.

Gondos és munkás ember volt - tényleg, ezt még, ezt a munkához való... nem is hozzá-, hanem beleállást, a tervezést, a feladatok mérlegelését és akkurátus elvégzését, ezt el kellett volna még tanulni tőle, de mit csináljak, ehhez nem voltam elég közel, meg késő is van már, de a könyvekkel kibélelt otthon-munkahely legalább megvan, ha méreteiben csekélyebb is. Tényleg: ennyi könyvet ilyen gondosan szervezett halmazokban én még nem láttam, mint az ő lakásában - ehhez szenvedély kellett, ebben szenvedély tárgyiasult; a Fodor Géza szenvedélye tárgyiasult. És a barátjától tudom - barátja nagyon kevés volt, Várady Szabolcs a legjobb és legközelibb -, hogy amikor egyszer mégis rászánta magát, hogy a hétköznapi élhetőség reményében néhány száz könyvet kiselejtez a roskadozó polcokról, hamarosan azokat is elkezdte visszavásárolni...

Olvasta-e, látta-e, hallotta-e - és akkor én, mint az őrült, rohantam olvasni, látni meg hallani. Mit szól hozzá - és akkor törtem a fejem erősen, hogy szólni tudjak, hogy úgy tudjak szólni...

Mert lábujjhegyre akart állni az ember, ha Fodor Gézával volt dolga; futni a legjobb formáját, kihozni a maximumot, meghaladni önmagát. Mostantól ezt valahogy máshogy kell megoldani - nélküle. Egy Fodor Géza alakú hiánnyal az életünkben.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.