Interjú

„Hiányzik a labor”

Tóth György fotográfus

Képzőművészet

Dokumentaristaként jutott el az aktfotózásig, több mint harminc éve ez a kizárólagos művészi kifejezőeszköze. A 70 éves művészről tavaly jelent meg reprezentatív monográfia, ennek kapcsán beszélgettünk.

Magyar Narancs: Azt nyilatkozta korábban, hogy az akton keresztül tudta „eltolni” a gondolatait a képzőművészet felé. Hogyan?

Tóth György: A hetvenes évektől fényképezek, és körülbelül a nyolcvanas évek közepe-vége felé kezdtem a képzőművészet felé fordulni, mert már nem elégített ki a hagyományos fotózás, az, hogy fogom a gépet és lefényképezem, ami előttem van. Inkább az olyan kreatív megoldások érdekeltek, amelyek fejben dőltek el, és éppen úgy valósultak meg, ahogy elképzeltem. A kompozíciót illetően én is ugyanúgy tekintek a képkockára, ahogy a festő a vásznára, sohasem nagyítanék bele. A festő sem megy munkája elkészültével baltával a vászonnak, hogy kivágja a neki tetsző darabot – én is ehhez tartom magam.

MN: Az a technika, amellyel már vagy harminc éve dolgozik, tudatos választás vagy véletlenül talált rá?

TGY: Lépésről lépésre alakult, és az évek folyamán nagyon sokat változott a végső technikai megoldás. Eleinte például fekete hátteret alkalmaztam, de az igazán érdekes dolgok a fehér háttérrel kezdődtek. Elhatároztam, hogy nagyon leszűkítem a lehetőségeket: legyen a kép fekete-fehér, a tér pedig minél szűkebb és minél puritánabb. Előfordult, hogy volt a modellen valami ékszer, és ez elvitte a képet egy teljesen más irányba. Nagy rekesznyílás mellett nyolc vakuvillanás történik, harminc másodpercen át. Ennyi idő alatt mozgatom be a modellt, irányítom, hogy mit csináljon. De ha megáll egy helyben, akkor is bemozdul, ilyen esetben elmosódott lesz a kép. Tehát olyan, amilyennek elképzeltem.

MN: Úgy tudom, az első ilyen technikával készült kép nem akt volt…

TGY: Egy önarckép volt 1989-ben. Ami az aktot illeti, sokáig egyáltalán nem érdekelt a téma. Az egész úgy indult, hogy a hetvenes évek közepétől tagja voltam a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának, és egyszer azt találtuk ki a Fiatalok Művészeti Fesztiváljára, hogy 19. századi stílusú aktfotókat készítünk. Stalter György lakását alakítottuk át műteremmé, és három napig fotóztunk. Az akt műfajáról ezt követően változott meg a véleményem. Utána készítettem külön is 4-5 aktfotót, és akkor még az volt számomra a legfontosabb, hogy a képek ne olyan szépelgők legyenek, mint amilyeneket idehaza megszoktak. Lett is belőle botrány. Az 1983-as Fiatalok Művészeti Fesztiválján állítottam ki ezeket a képeket, ám Fejti György elvtárs, a párt ifjúsági felelőse leszedette. Hozzá kell tennem, hogy ezek a képek még hagyományos módon készültek, ahogy az az 1985-ben készült aktsorozatom is, amelyen egy öreg hölgy látható, akit egy borozóban ismertem meg. Azt azért hozzá kell tennem, hogy Robert Mapplethorpe volt az, aki teljesen ráállított erre a vonalra. Nála láttam ugyanis, hogyan lehet az érzelmeket aktfotóval kifejezni. Igaz, hogy ő főleg férfitesteket fotózott elég brutálisan, de mégis sokkal igazabbnak tűntek ezek a képek, mint az addigiak.

MN: Hogyan választja ki a modelljeit?

TGY: Nem a szépség az elsődleges. A legfontosabb talán az, hogy a modell ne szégyellje, hanem szeresse saját magát. Voltak olyan modelljeim, akik után pörögtek az utcán, de mindez a műteremben nem számított. Volt olyan fotózás, hogy már az elején látszott, hogy nem tudok jó képet csinálni a modellről, de mivel nem akartam megsérteni, inkább dolgoztam vele két órát, kifizettem, a negatívot pedig dobtam a kukába. A jó modellekkel viszont gyakran hosszabb munkakapcsolatba kerülök. Van köztük olyan, akit már 10–15 éve fotózok, a legjobbak szavak nélkül is tudják, hogy mit akarok.

MN: Sohasem emeli fel a hangját?

TGY: Húsz évig dolgoztam a Magyar Televízióban, folyamatosan figyeltem a rendezőket, hogyan kommunikálnak és ezzel milyen hatást váltanak ki. Volt, aki üvöltött, mint a sakál, és látszott, hogy semmire nem megy vele, mások meg mindent elértek az ellenkezőjével. Például Szász János hangját alig lehetett hallani, mégis mindent szinte elsőre megcsináltak a színészei. Az ő „suttogó” módszeréből sokat tanultam. De vannak egészen különös helyzetek is. Például az 1956–2006 című képem egy emlékkönyvbe készült, ott az volt a lényeg, hogy el kellett mesélni egy saját ’56-os történetet, és egy olyan képet kellett készíteni, mely visszahozza ezt az emléket. Az én emlékezetemben – kisgyerekként – az maradt meg, hogy a szomszédnál voltam, és amikor kinéztem az ablakon, jött egy teherautó, tele sebesültekkel. Hat és fél éves voltam ekkor, de az egymás hegyén-hátán fekvő véres, bekötözött testek látványa oly mértékben „beexponálódott”, hogy még a fényekre is emlékszem. Ebből az emlékből készült a kép egy bekötözött félmeztelen nőről, akit a fél akt ellenére is arra kértem, hogy vetkőzzön le teljesen, és tegye szét a lábát. Ráadásul ekkor a stúdióban nemcsak én voltam, hanem egy stáb is, mert az egészet filmre vették. A modell nem értette, hogy miért kérem erre, zavarában félelem ült ki az arcára, pontosan az a kifejezés, amit szerettem volna. Végeredményben ettől vált hitelessé kép, ettől éreztem, hogy megvan, amit akarok.

MN: Nem került ezzel a modell megalázó helyzetbe?

TGY: Utána elmagyaráztam neki is, miért volt erre szükség, amit ő maximálisan megértett. És előtte is tudott arról, hogy aktfotózásról van szó. Természetesen más lenne a helyzet, ha ezzel bármilyen módon visszaéltem volna.

MN: Változtak-e az elmúlt évtizedekben az etikai normák az aktfotózás területén?

TGY: Nálam nem. Az a munkamódszerem, hogy a fotózás előtt egy-másfél órát beszélgetünk arról, hogy milyen képet szeretnék készíteni, amikor pedig elkészült az anyag, közösen döntjük el, melyik tetszik és melyik nem. Csak az a kép kerül nyilvánosságra, amelyet a modell jóváhagyott. Sosem fordult elő, hogy a modell tudta nélkül került falra a kép.

MN: Annak idején a borozói idős hölggyel is ez történt?

TGY: Igen. Ehhez a kezdetektől tartom magam.

MN: Édesapja is fotós volt. Ő is készített aktokat?

TGY: Nem hinném. Ő eleve ritkán fotózott magának, inkább a megélhetés miatt csinálta, munka mellett. Kardos Sándor operatőr édesapjának volt egy, akkoriban elég érdekes fotós vállalkozása. Úgy működött, hogy volt egy vagy két embere, akik felkutatták azokat a családokat, ahol gyerek született, és felajánlották a szolgáltatásukat. Ha sikerült üzletet kötni, akkor apám hétvégén elment, megcsinálta a képeket, s otthon laborált. Úgy hároméves koromtól állandóan ott lábatlankodtam körülötte, teljesen elvarázsolt a fotólabor világa, a különös fények, a semmiből előjövő kép. Később én is nagyon szerettem laborálni. Ez a mai napig megmaradt. Nagyon hiányzik a labor, de a bőröm már nem bírja a vegyszereket.

MN: Hogyan lehetséges, hogy anno nem vették fel a Práter utcai fényképésziskolába?

TGY: Oda akkora protekcióval lehetett csak bekerülni, hogy az én apám kevés volt ahhoz. De pont ez volt a szerencsém. A pályafutásom úgy indult, hogy felkerestem Keleti Évát, aki az Új Tükör képszerkesztője volt a hetvenes években, megmutattam a képeimet, és annyira megtetszettek neki, hogy egyből leközölte azokat. De az is mázli volt, hogy miután letettem a fényképész szakmunkásvizsgát és úgy volt, hogy az Új Tükörhöz kerülök, ez végül nem jött össze, mert közben betöltötték az állást, mire Éva beprotezsált a Magyar Televízióhoz, ahol húsz évig dolgoztam fotósként, főleg színészekről, forgatásokról készítettem képeket.

MN: Nem gondolt arra, hogy kiállítsa ezeket?

TGY: Nem. Különválasztom az alkalmazott fotót és a művészi fotót. Pont azért szerettem a tévénél dolgozni, mert miután elvégeztem a munkámat, hagyták, hogy a saját dolgaimmal foglalkozzak, sőt a sikereimet látva – hogy díjakat kapok, kiállításaim vannak külföldön is – még támogattak is. De a tévés fotóimról nem gondolom, hogy kiállításon, albumban lenne a helyük.

MN: Pedig izgalmas kordokumentumok lehetnek.

TGY: Ez nálam elvi kérdés. Oly­annyira, hogy amikor réges-rég a Dorottya utcai galériában készültem egy kiállításra, és Tátrai Tibor barátom megkeresett, hogy adjak egy szép fotót a lemezborítójukra, akkor a kiállítási anyagból adtam neki egyet, és mivel az a kép így alkalmazott fotóvá vált, nem állítottam ki.

MN: Úgy tudom, hogy leghíresebb képét, az Emesét sem állította ki, pedig 2007-ben rekordösszeget, 1,8 millió forintot fizettek érte egy aukción.

TGY: Az Emese 1995 elején készült, de a Ludwig Múzeumban abban az évben rendezett kiállításomon valamiért mégsem tettem ki. Ugyanekkor Néray Katalin, a Ludwig akkori igazgatója szeretett volna tőlem egy képet a múzeumi gyűjteménybe, és az Emesét választotta, a kép utána komoly nemzetközi karriert futott be, vele hirdették a Ludwig külföldön rendezett csoportos kiállításait. Nem hittem a szememnek, amikor Franciaországban járva „szembejött” velem egy nagy méretű plakáton.

MN: Gondolta volna, hogy ezt fogják a fő művének tartani?

TGY: Azt éreztem, hogy jó kép lett, de a mai napig nem tudom megmondani, hogy miért. Az kétségtelen, hogy a sikeréhez nagyban hozzájárult a 2007-es aukció, a körül nagy felhajtás volt, hiszen kortárs magyar fotográfiáért azelőtt nem fizettek. Mindez azért esett különösen jól, mert mindig azért harcoltam, hogy a fotográfiát a festészettel, grafikával egyenrangú műtárgyként kezeljék, ne csak fotókiállításokon mutassák, hanem kerüljön be a képzőművészeti galériákba, sokkal nagyobb rangot adva neki. Ma már ez nem kérdés, de korábban nem így volt.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.