Interaktív műélvezet: amikor az absztrakt képek mozgó szobrokká válnak

  • Váradi András
  • 2023. november 18.

Képzőművészet

Vásárhelyi Tamás interaktív mobil szobrai, működtethető játékai ezúttal Győrben lépnek érdekes párbeszédbe Konok Tamás letisztult geometrikus formáival. Kiállításajánló. 

A malágai Picasso múzeumban 2010-ben „Toys of the Avant Garde” címmel rendeztek tárlatot, amelyen olyan „ügyeskezű apukákról” volt szó, akik valójában világhírű 20. századi képzőművészek voltak, de késztetést éreztek arra, hogy játékokat készítsenek – leggyakrabban saját gyerekeiknek. Lyonel Feininger (1871-1956) festő, grafikus (aki zenét is szerzett) szinte egész élete során faragott házacskákat, hidakat és különféle járműveket, ezeket kifestette, fia, Andreas gyerekkorában ezekkel játszott. A játékok csak Feininger halála után kerületek különböző múzeumok gyűjteményeibe.

Paul Klee (1878-1940) ötven bábut készített fia, Felix számára, amelyeket érdekes módon egyáltalán nem tekintett a művészete részének, csak annak, hogy egy ügyeskezű apuka kesztyűbábokat készít, hogy a fiacskájával bábozhasson, de közben ezek a rendkívül szuggesztív figurák – akár annak szánta őket a művész, akár nem – igazi műalkotások. Alexander Calder (1898-1976) egy teljes rendszert, egy működő cirkuszt alkotott 1926 és 1931 között, amikor a szobrász Párizsban élt: minden artista, minden állat mozog, valamennyi drótból készült, persze a megfelelő textil- és papírdarabokkal kiegészítve. A lovacska ugrik, a késdobáló kést dobál, az oroszlán pedig rátámad az idomárra, aki lepuffantja. Calder cirkusza ma a New York-i Witney Museum of American Art egyik legféltettebb kincse. Sugárzik belőle a elszabadult kreativitás, a játszás öröme.

Komoly hagyománya van tehát a művészet és a játék összekapcsolásának, és akkor még nem beszéltünk a Bauhaus építőkockáiról, a mélyvörös színre festett hajókról. Ezt a kapcsolatot idézi fel Tér-Mozgás-Játék címmel Konok Tamás és Vásárhelyi Tamás közös, felemelő kiállítása is a győri Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumban.

Azt minden képzőművészet iránt kicsit is érdeklődő tudja, hogy Konok Tamás a II. világháború után a Franciaországba került művésznemzedék kiemelkedő alakja Hantai Simonnal, Reigl Judittal, Molnár Verával és Pán Mártával együtt, hogy csak a legnagyobbak közül említsünk néhányat. A letisztult geometriai formák, a kiegyensúlyozott síkbeli konstrukciók mestere.

 
Konok Tamás képei 
Fotó. A szerző felvétele 

De kicsoda a másik Tamás, a Vásárhelyi? Ő biológus, rovarász, a hazai entomológia (rovartan) nagy alakja, számos tudományos könyv szerzője, a bodobácsok és a kéregpoloskák tudósa, megszállott ismeretterjesztő, múzeumpedagógus tanár, aki az ökoszisztémáért és különösen a méhekért aggódik. Mindez persze nem lenne elég ahhoz, hogy Konokkal együtt állítson ki, de Vásárhelyi afféle fúró-faragó ember, ügyeskezű apuka, akit pár évvel ezelőtt megihlettek Konok képei. A kezében volt az a készség, hogy hogyan lehet fából, vékony spárgából, drótból olyasfajta játékokat eszkábálni, amilyeneket régen a vásárokban árultak, és ezt a tudást ötvözte azzal, amit Konok képein meglátott: a tiszta formákkal, a bonyolult egyensúlyokkal, a rejtett szimmetriákkal. De

míg Konok képei nem mozognak – legfeljebb a befogadó fantáziájában –, Vásárhelyi tárgyai egyszerű, kézzel forgatható, működtethető játékok.

Játékok is. Meg mobil szobrok, amelyek Konok képeivel beszélgetnek.

 
A kiállítás egy részlete 
Fotó: A szerző felvétele  

Néhány évvel ezelőtt Vásárhelyi megmutatta a festőnek ezeket a tárgyakat, aki igencsak fellelkesedett. Így nyílt az első közös kiállításuk 2019-ben Budapesten Tér–Mozgás–Játék találó címmel, majd jöttek sorra a tárlatok 2020-ban a festő 90. születésnapjára rendezett nagy Ludwig-beli kiállításhoz kapcsolódóan, majd Pécsett, Szegeden, Kecskeméten. Sajnos Konok 2020 novemberében elhunyt, de a különös párbeszéd folyatódik, most éppen Győrött.

A Mikrolodium sorozat egyik montázsszerű akrilfestményén az egyszerű geometrikus formák egyensúlya majd szétfeszíti a kép kereteit. Vásárhelyi a kép fő motívumát falemezekből készítette el, a tárgy felső sarkába egy szöget helyezett, ennél fogva lehet ezt a Konok-motívumot egy ferde lyuksorra felakasztani. Ahova a néző – sokszor egy gyerek – kívánja. Az átlényegült alkotás címe egy kérdés: Mikor van egyensúlyban? A kép alatt szöveg: „A művész (Konok – V. A.) tökéletes egyensúlyi helyzetben ábrázolta ezt az alakzatot. Vajon háromdimenziós tárgyként többféleképpen is egyensúlyba hozható? Melyik helyzetet látod harmonikusnak?” Itt van előttünk a múzeumpedagógus teljes fegyverzetében, miközben a Konok-motívum bármelyik pozícióban felhelyezve egyensúlyt teremt, kinek melyik esik jobban.

Interaktív művészetélvezet.

De vannak ennél összetettebb mozgásba hozható (mű)tárgyak is. Megint egy kérdés: Hányféle forgás? ez a mobil szobor címe. Megtekerjük a kart, a pálcikára felkötött golyó kilendül, körberepülne, de egy vékony, karcsú oszlopocska az útját állja olyan módon, hogy nem a kilendülő golyó, hanem az azt tartó zsinór ütközik az oszloppal. És persze feltekeredik rá. Majd visszatekeredik, a golyó teljes kört írhat le, a tartózsinór ismét az oszloppal találja szemben magát. Reggelig tudnék játszani vele.

A mennyezetről óriási, fehér szárnyú albatrosz lóg alá egy nagyobb kaviccsal kiegyensúlyozva. Ha meghúzzuk a lelógó zsinórt, a madár kiterjesztett szárnyait mozgatva méltóságteljes szárnycsapásokkal mintegy szállni kezd, éppen Konok gyönyörű Diomedea című képe előtt. Együtt repülnek. Ahogy azoknak a gyerekeknek a lelke is, akikkel együtt néztem meg a kiállítást. Talán mondanom sem kell, az én lelkem sem maradt a földhöz ragadva.

A kiállítás december 30-ig látható, keddtől vasárnapig 10 és 18 óra között a győri Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumban. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.