Kiállítás

Kallos Bea: Little Miss

  • Kovács Bálint
  • 2013. augusztus 18.

Képzőművészet

Kallos Bea Little Miss című kiállítása tökéletesen alátámasztja azt az alapvetést, hogy egy kiemelkedő fotóriport elkészítése nem az első kattintással kezdődik, hanem a jó téma megtalálásával.

A kisgyerekek bikinis-koktélruhás szépségversenyének már puszta létezése is olyan paradoxon, amely a maga abszurditásában is kifejező metaforája sok mindennek, amit nehéz hová tenni úgy "a keleti", mint "a nyugati" társadalmi jelenségek közt. Kallos Bea egy bulgáriai és egy magyar versenyen készült fotói épp attól nagyszerűek, hogy nem akarják helyettünk megítélni ezeket a tüneteket, mert nem egyszerűsítik le, hanem a maga zavarba ejtő összetettségében ábrázolják a lapos bikinifelsők, a turkálós ruhában feszítő szülők meg a sminkben sorukra váró hat-hét évesek világát. A fotók nagyon pontosan kapják el a legkülönfélébb arckifejezéseket: beképzeltnek és elkényeztetettnek tűnő kis hercegnő éppúgy akad, mint felkészülés közben zokogó; a szerepléstől tényleg boldognak látszó lány csakúgy, mint a színpadon minden meggyőződés nélkül, zavartan tévelygő. De hogy nem lehet egyszerűen a szépségideál-hajszolásba belebolondult szülők szerencsétlen áldozatairól beszélni, azt a szülők beszédes mozdulatait, arckifejezéseit megörökítő képek is bizonyítják, féltő gondoskodástól hideg céltudatosságig.

Persze nem igaz, hogy Kallos Bea csak elkap és dokumentál, mert a maga módszereivel azért finoman értelmez is, kompozícióival finoman kommentál. Egy teddy maci az előbb kisminkelt kislány váltópólóján kicsit visszazökkent a kizökkenésből; pár sparos szatyor az öltöző földjén maga a kontraszt az álomamerikai vágykép és a földhözragadt valóság között; a hatalmas díszletek között fényképezett, magára hagyott aprócska gyerek pedig jó pár egyértelmű dolgot mond el egyetlen pillantásra - a nem egy kép mögött ott bujkáló kiszolgáltatottság csak az egyik ezek közül.

Mai Manó Ház, nyitva szeptember 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.