Kelta tészták

  • 2001. február 22.

Képzőművészet

Becsületes kocsmazeneként a hatvanas években terjedt el az ír. A falusi daloknak e városi formája hangszeres kíséretet: gitárt, bendzsót, harmonikát kapott az első madarak, az Amerikából hazatért Clancy Brothers és a Dubliners feltűnésével. Az 1962-es évjáratú Dubliners még ma is működik, legendás énekesei, Luke Kelly és Ronnie Drew híján is megtöltötte ´98 őszén a PeCsa szabadterét, a dalai ugyan már arról szóltak, hogy nincs mit tenni, a Dubliners felett eljárt az idő. A nemkülönben vén róka Chieftains, noha a leghíresebb tradicionális ír zenekarként tartandó számon, a maga módján éppoly úttörő volt a hatvanas években, mint a Dubliners. Seán " Riada baráti köre azzal a szándékkal állt össze, hogy miközben épp a vokális muzsika dívott, feledésbe merülő hangszerekkel instrumentális zenét játsszon, továbbá a pubokkal szemben a koncerttermeket részesítette előnyben. A Chieftains újra divatba hozta azt a zenét, amely már kiment a divatból - nagyjából erre hivatkozva nevezte ki a Melody Maker 1975-ben az év zenekarának, a Rolling Stones és a Led Zeppelin előtt. Az ezt követő huszonöt évet jelentős számú aranylemez és Grammy-díj súlyosbította, de a world music történetébe inkább konceptalbumaival és a tradicionális muzsika határainak tágításával írta be magát a zenekar. Az írországi mellett sokat köszönhet neki a bretagne-i és a spanyolországi (Celtic Wedding, illetve Santiago albumok) kelta tradíció, de éppily fontos a nyitottsága a pop-rock sztárok (Sting, Van Morrison, Tom Jones, Sinead O´Connor, Marianne Faithfull) és a különféle nemzetiségű népzenészek (Carlos Nunez, Ry Cooder, Los Lobos) előtt.
Becsületes kocsmazeneként a hatvanas években terjedt el az ír. A falusi daloknak e városi formája hangszeres kíséretet: gitárt, bendzsót, harmonikát kapott az első madarak, az Amerikából hazatért Clancy Brothers és a Dubliners feltűnésével. Az 1962-es évjáratú Dubliners még ma is működik, legendás énekesei, Luke Kelly és Ronnie Drew híján is megtöltötte ´98 őszén a PeCsa szabadterét, a dalai ugyan már arról szóltak, hogy nincs mit tenni, a Dubliners felett eljárt az idő. A nemkülönben vén róka Chieftains, noha a leghíresebb tradicionális ír zenekarként tartandó számon, a maga módján éppoly úttörő volt a hatvanas években, mint a Dubliners. Seán " Riada baráti köre azzal a szándékkal állt össze, hogy miközben épp a vokális muzsika dívott, feledésbe merülő hangszerekkel instrumentális zenét játsszon, továbbá a pubokkal szemben a koncerttermeket részesítette előnyben. A Chieftains újra divatba hozta azt a zenét, amely már kiment a divatból - nagyjából erre hivatkozva nevezte ki a Melody Maker 1975-ben az év zenekarának, a Rolling Stones és a Led Zeppelin előtt. Az ezt követő huszonöt évet jelentős számú aranylemez és Grammy-díj súlyosbította, de a world music történetébe inkább konceptalbumaival és a tradicionális muzsika határainak tágításával írta be magát a zenekar. Az írországi mellett sokat köszönhet neki a bretagne-i és a spanyolországi (Celtic Wedding, illetve Santiago albumok) kelta tradíció, de éppily fontos a nyitottsága a pop-rock sztárok (Sting, Van Morrison, Tom Jones, Sinead O´Connor, Marianne Faithfull) és a különféle nemzetiségű népzenészek (Carlos Nunez, Ry Cooder, Los Lobos) előtt.

A tradicionális ír muzsika újabb - és hazánkban kevésbé ismert - zenekarai közül a Dervish és az Altan tűnik ki, az utóbbié az egyik legtöbbet emlegetett album, az Island Angel; de ezt a kört nem feszegetném tovább.

A punkosnak

Shane MacGowan a kulcsfigurája, rendíthetetlenül. Shane a punkmozgalom hanyatlásakor kattant rá az ír és a skót népzenékre, 1983-ban ennek szellemében alakította meg Pogue Mahone nevű zenekarát, ami a kelta gael nyelven azt jelenti, hogy "Nyasgem". A következő évben leigazolta őket a Stiff Records egy fél láda Guinnessért, továbbá azzal a kikötéssel, hogy enyhítsék a nevüket Poguesra. A többit tudjuk. Minimum két ragyogó album (Rum, Sodomy And The Lash, If I Should Fall From Grave With God), s közben kis kellemetlenségek: ´88 nyarán San Franciscóba menet Shane összeesett a repülőtéren, és a Poguesnak nélküle kellett fellépnie tíz alkalommal; de hogy mennyire megromlott a kapcsolata a zenekarral, az csak azután derült ki, hogy ´91-ben, a Hell´s Ditch turnéja közben váratlanul kiszállt. Állítólag az egész rockbiznisztől kifordult a gyomra, rühellte a kötöttségeit, ráadásul a demokratikus Poguesban "azt is meg kellett szavaztatni, ha ki akart menni a slozira". A Pogues még öt évig húzta, Shane új bandát szervezett. A Popesszal adott igen emlékezetes koncertet 1998-ban a Szigeten: előbb attól kellett félni, hogy ilyen piásan nem bír fellépni, aztán a színpadon attól, hogy meg fog halni, de a dalai ettől egyáltalán nem zavartatták magukat. (Lemezajánlat: The Snake.) A legújabb hírek szerint - de ezt még nem szeretném megerősíteni - a harmadik Popes-albumon (Holloway Boulevard) csak három számban érdekelt, viszont a Dropkick Murphys nevű kelta punkrock banda Sing Loud, Sing Proud albumán is hallható, és kijött az életrajza, az a címe, hogy A Drink with Shane.

Afrika

Az Afro Celt Sound Systemet létrehozó Simon Emerson Baaba Maal Firin´ in Fouta albumának producereként kapott ihletet ahhoz a teóriához, hogy a kelták Afrikából indulva érkeztek Írországba. Ennek a teóriának a "leleteként" került a napvilágra 1996-ban a Volume 1: Sound Magic, napjaink egyik legizgalmasabb fúziós albuma. Ami ezen hallható, az éppúgy kimeríti a kelta és nyugat-afrikai időutazás, mint az ezredvégi techno fogalmát: Iarla O´Lionaird úgy énekel, akár egy kelta bárd, az ír Ronan Brown, James McNally és Davy Spillane dudán, pikulán és ír dobon játszik, a breton Myrdhin hárfán, az afrikai Kauwding Cissokho és Masamba Diop korán, illetve beszélő dobon, míg Emerson, Jo Bruce és Martin Russell a "programfelelős". Eladtak belőle kétszáz- ezret, de az igazi sikert az jelentette, amikor kiderült, hogy színpadon is működik a projekt. A második Afro Celt-anyag, a ´99-es Volume 2: Release már két év turnézás tapasztalatán is alapult. Ennek a turnénak tragikus mozzanataként Jo Bruce asztmarohamban elhunyt, vendégként róla emlékezett meg Sinead O´Connor. Végül

a megalomán

Michael Flatleyről nem szeretnék írni: ő elég távol szteppel tőlem. Legfeljebb azt jegyezném meg, hogy húsz évvel ezelőtt, amikor a Chieftainsszel kollaborált, valóban az élcsapathoz tartozott.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.