rés a présen

„Két hétre bezártam magam”

  • rés a présen
  • 2021. november 24.

Képzőművészet

Kiss Adrian képzőművész

rés a présen: Milyen iskoláid voltak eddig?

Kiss Adrian: Romániában születtem és hat­éves korom óta szerettem volna művész lenni. Nyolcéves koromban költöztünk Budapestre és itt szakkörökre jártam, de nem állt hozzám közel a csendéletfestős konzervatív felfogás, ezért inkább elindultam a számítástechnika irányába. A szüleim munkája miatt Londonba költöztünk, ott jártam középiskolába, ahol Michael Worobec, a félig skót, félig ukrán rajztanár megismertetett a kortárs képzőművészettel, ami új lendületet adott. Az utolsó két évben kisajátítottam az iskola alkalmas termeit, és óriási festményeket készítettem. A Central Saint Martins egyetemen végeztem, aztán egy évig Londonban maradtam, de elég nehéz volt a megélhetés és iszonyú drágán lehetett műtermet bérelni, úgyhogy hazajöttem Budapestre.

rap: Kik inspiráltak később?

KA: Londonban szinte csak divatingerek értek éveken keresztül, így lassan elkezdtem textilekkel is foglalkozni. Az iparművészet akkoriban jobban érdekelt, mint a képzőművészet, ahonnan jövök. Gareth Pugh divattervező munkái tetszettek egyetemista koromban, de igazából maga a divat csak felszínesen vonzott, inkább olyan aspektusai érdekeltek, mint a testiség, illetve az, hogyan idomul a test a textilhez, költői vagy direkt módon etc. Az általam varrt dolgokat kifeszítettem vászonkeretekre és így prezerváltam az ötleteimet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.