Kiállítás

Kilátások a zsákutcából

Nemes Csaba: This is not a war

  • Kürti Emese
  • 2013. május 25.

Képzőművészet

Meglehet, provokatívan hangzik, de Nemes Csaba legújabb kiállítása a társadalomkritikus művészet zsákutcájáról szól. Ami természetesen nem azt jelenti, hogy ez a zsákutca Nemes Csaba egyéni művészi kudarca lenne, sőt, még csak az sem biztos, hogy kizárólag művészeti problematikáról van szó.

Az azonban elég plasztikusan látszik, hogy eljött az idő, amikor a művészet és a társadalmi felelősség kérdésének viszonyát érdemes újragondolni, mert a képzőművészet vizuális eszközei - a múzeumok, galériák korlátozott szociokulturális kontextusában - önmagukban nem elégségesek, viszont maguk ellen fordíthatók. Azok számára, akik komolyan gondolkodtak a művészet társadalmi relevanciájáról, az ezzel kapcsolatos konklúziók meglehetősen fájdalmasak lehetnek, éppen ezért hangsúlyoznám, hogy nem a felelősségérzet szükségességében látok változást. De mintha az általános társadalmi tehetetlenség párosulna a művészetnek azzal a realizálhatatlan céljával, hogy olyan funkciókat töltsön be, amelyekre - történelmi körülmények között - inkább társadalmi mozgalmak képesek.

Nemes Csaba az egyik legderekabb kortárs magyar művész, aki a rendszerváltás óta következetesen éber, ami elsősorban morális éberséget jelent. A kilencvenes évek elején azt figyelte, hogyan tör be a piacgazdaság a késő Kádár-korszak szegényes vizuális kultúrájába, néhány éve pedig az foglalkoztatja, milyen élő maradványai vannak az államkapitalizmusnak a neoliberális társadalomban. Ehhez a festői programhoz családi archívumot választott keretként, és a magyar vidék egyik jellegzetes szociografikus figurájának, a tanár-iskolaigazgatónak (aki történetesen a saját apja volt) a személyes látásmódjából született fényképeket használta fel hozzájuk. Ezekből a hatvanas-hetvenes években készült felvételekből jött létre az Apja neve: Nemes Csaba sorozat. A tavalyi kiállítás szerves folytatásaként a Knoll galéria középső terében ugyanebből a tematikából láthatók új művek, a korábbiakhoz képest grafikusabb karakterrel. A hangsúlyos elbeszélői jelleg - amely a kiállítás egészére vonatkoztatható - nem linearitást jelent, hanem sokkal inkább a filmes gondolkodás asszociatív, montázsokból építkező ötletszerűségét. Az idősíkok egy képen belül is váltakoznak, annak megfelelően, hogy az archív felvételek Kádár-kori motívumai hogyan váltakoznak a saját, beépített felvételek átfestett variánsaival, illetve a mű integráns részét jelentő feliratokkal.

A feliratok, illetve a kísérőszövegek szerepe a két másik sorozat esetében még hangsúlyosabbá válik. Az Utópia romkocsma darabjai az utóbbi időkben aktivizálódó diákcsoportok jellegzetes belvárosi helyszíneihez kötődnek mozgalmi értelemben - ahogy a miniszterelnök is gondosan megfigyelte. A táblákkal ülve demonstráló fiatalok skiccéről a még ki sem hűlt Sirályban rendezett akció rémlik föl. Nemes egyszerre törekszik kommentátori és dokumentatív szerepre, amennyiben érzékelteti, hogy valami nagyon bugyborog az ifjúsági szubkultúrákban, de épp a feliratokkal bizonytalanít el a tekintetben, hogy ő maga mennyire hisz ezeknek az akcióknak a sikerességében. Azt is nehéz eldönteni, hogy a szövegek kétértelműsége mögött mennyi felszínességet, illetve mennyi játékosságot sejt a művész: a "Ne dolgozz ingyen" felirat például a hatvannyolcas instrukció erősen kiábrándult vagy inkább kiábrándító jelenkori verziójának tűnik - hacsak nem tudatos a játék. De még ezekből a helyzetrajzokból is egészen világosan érzékelhető az a bizonytalanság, amely a koherens társadalmi gondolat hiányában visszahat a demokratikus jogukkal élő fiatalokra.

Nemes harmadik sorozata mintha a szomorú történetű ócsai lakópark tragikomikus adaptációja lenne a kortárs művészet saját közegében. Képzeljük el, hogy a kultúrpolitika azzal ébred egy reggel, hogy addig független művészeket és elméleti embereket telepít ki egy ikerházakból álló telepre. A helyzethez való alkalmazkodás vagy annak a képtelensége naplószerű szövegekben jelenik meg, párhuzamosan a hivatalos verzió (Kádár-kori tónusa alapján ismerős) agitatív igyekezetével, hogy meggyőzzön a vállalkozás társadalmi hasznáról. A panelekből álló szöveg komikusan egyszerűvé teszi az áthallást, nem pusztán a jelenkori politika érveléstechnikájával, hanem bármely központi vezérlésű rendszer beszédmódjával szemben. A művészet saját mechanizmusaiba erőszakosan beavatkozó kultúrpolitika szisztematikus rombolástechnikáit felidéző sorozat a cselekvés lelkiismereti szükségszerűségét kiválóan példázza. És ez a legtöbb, amire a társadalomkritikus művészet képes.

Knoll Galéria Budapest, Bp. VI., Liszt Ferenc tér 10., nyitva június 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."