Kiállítás

Közös útlevél

Gorgona 1959–1968 – Független művészeti törekvések Zágrábban – Retrospektív kiállítás a Marinko Sudac Gyűjteményből

Képzőművészet

Az egyik legviccesebb kiállítási kritikát Hajdu Istvántól olvastam a Beszélőben. Arról szólt, hogy hosszan áll a bezárt galéria előtt.

Magam is írtam már olyan kiállításról, amit nem láttam – igaz, megkaptam hozzá a katalógust, szóval volt mire támaszkodnom. S bár elfogadom a galériák/múzeumok/kiállítóhelyek háttérben elmondott belső információit, mégis úgy vélem, az olvasókkal szemben sokkal tisztességesebb, ha „vakon” nézem a dolgokat (még ha a szakmai tapasztalataimat/tudásomat nem is tudom kikapcsolni). Ilyen szűz szemmel nézve ez a kiállítás a Kassák Múzeumtól megszokott színvonalat nem éri el – de erről majd később.

Pedig a Kassák Múzeumnak van ebben gyakorlata. Itt mutatták be először, 2012-ben Sudac gyűjteményét (illetve annak webes adatbázisát), és állították ki a kassáki kiadványokkal kapcsolatban álló délszláv folyóiratokat és művészeket. A mostani tárlat is ebbe a sorozatba illeszkedik, csak éppen a neoavantgárd időszakából merítve. Sudac gyűjteménye, illetve az ebből válogatott anyag az utóbbi pár évben többször is szerepelt Magyarországon, 2017-ben a Ludwig Múzeumban az El nem kötelezett művészet című összeállításban igen széles merítést – cseh, szlovák és lengyel művészeket is – bevonva, míg az idén szintén ezen e helyszínen a vajdasági Bosch+Bosch Csoportra fókuszálva.

A Gorgona Csoport 1959-ben alakult meg, s nevét az egyik tag, Dimitrije Bašičević verse inspirálta: „gorgona / egyszer volt gorgona / egyik szeme oly távoli mint kréta története / másik mint mükéné / valaki rátekintett / és köddé vált”. A mitológiai alakra egyfajta önvédelmi szimbólumként tekintettek, ez mintegy megóvta őket az illetéktelen betolakodóktól. A csoport tagjai (a szellemi vezető Josip Vaništa mellett Miljenko Horvat, Marijan Jevšovar, Julije Knifer, Ivan Kožarić, Matko Meštrović, Radoslav Putar, Đuro Seder) különösebb kötöttségek nélkül „hivatalosan” 1966-ig dolgoztak együtt (ezért általában a működésük végpontját 1966/69 dátummal szokták jelezni).

Bár Vaništa a feljegyzéseiben azt írta, hogy a Gorgona „az abszolút mulandóság híve a művészetben”, és „miközben a legtöbbre azt tartja, ami halandó, nem szól semmiről”, a gyakorlatban ez a minden kötöttségtől mentes közös tevékenységet jelentette, továbbá azt, hogy a művészet és az élet között nincs éles határvonal (ezzel közel kerülve a fluxus szellemiségéhez). Így művészi tevékenységnek tekintették a közös kirándulásokat (ezt lépdelésnek nevezték), a naplementében való gyönyörködést, koncerteket, színházlátogatásokat és filmnézéseket, de olyan akciókat is, mint az Egy óra pihenő (1962), ahol a berzőcei lakosokkal fociztak (némelyikük öltönyben), vagy amikor egymás után előbb fel-, majd lenéztek (A Gorgona az Égre néz; A Gorgona a Földre néz, 1961).

A tagok a Zágrábi Egyetem építészeti tanszékén gyűltek össze (itt oktatott Vaništa), s a pártbizottsági ülés mintájára gyűléseket tartottak, volt elnök és jegyzőkönyv, s a tagoknak (és a reménybelieknek) kérdőíveket kellett kitölteni és írásbeli feladatokat kaptak. A feladatok közt akadt megvalósíthatatlan is, például, hogy készítsenek gipszmintát a Gorgona-tagok fejének belsejéről.

A kiállítás legviccesebb része a tagoknak szánt Gorgona-útlevél (1961), amelyen egy idős, táskás szemű asszony látható (s amelyet Vaništa egy újságból vágott ki), illetve a leporellószerű Közös személyi igazolvány (1961), ahol a tagokat ismeretlenek vagy ismert művészek (Gauguin, Delacroix, Marina Vlady) helyettesítik.

A tagok a mail art, a happening, az akció és az installáció mellett (1961-ben megalkották a talán első konceptuális installációt, a Végtelen sétapálca / Tisztelgés Manet előtt című munkát, amelyhez újsághirdetések alapján beszerzett tárgyakat használtak fel) úgynevezett antimagazinokat is kiadtak. Az 1961 és 1966 között ki-adott és 11 lapszámot megért antimagazinnak a hagyományos folyóiratokkal szemben nem volt programja, de nemzetközi kitekintéssel is bírt. A szerzők/alkotók között olyan neveket találunk, mint Victor Vasarely, Dieter Roth vagy Piero Manzoni. A Gorgona emellett 1961 és 1963 között kiállítótermet is bérelt: ez volt a Studio G, ahol végül 14 kiállítás valósult meg.

A Kassák Múzeum kiállításán (fotókkal is illusztrált) időrendi táblázat mutatja az anti­magazin számait, illetve a kiállításokat.

Láthatunk szobrokat (Ivan Kožarić), Horvat fényképein elidegenedett Gorgona-tájakat, és szerepel a mára már neves nemzetközi gyűjteményekben megtalálható, képpé vált becketti abszurd egyike, Julije Knifer Meanderje.

Retrospektívhez képest ez szegény kiállítás, ha többet szeretnénk tudni a csoportról, nem árt, ha végignézzük az egyórás dokumentumfilmet. Horvátul tudóknak még ott van Ješa Denegri Gorgona-monográfiája, ők azok, akiknek egy betűkkel teleírt papírlapnál többet mondanak Vaništa kérdőívei. A tárlókban elhelyezett dokumentumok melletti számoknak nincs feloldása (vagy nagyon jól eldugták), az antima­gazinról szóló magyarázó szöveg csak angolul olvasható, s a számítógép sem használható billentyű híján (így csak a Sudac-gyűjtemény nyitóoldalát csodálhatjuk meg). Nagy kár.

Kassák Múzeum, nyitva: 2020. január 5-ig

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.