Kiállítás

Lebegő valóság

Kupcsik Adrián: Árvíz

Képzőművészet

Tavaly június elején a Sajó elöntötte a Miskolchoz közeli Felsõzsolca utcáit: ez az árvíz a kiindulópontja Kupcsik zavarba ejtõ kiállításának. A miskolci születésû mûvészt azonban nem a - nehezen megragadható - természeti katasztrófa "ábrázolása" foglalkoztatta, nem "kommentálni, illusztrálni vagy megjeleníteni" kívánta az eseményeket, hanem alternatív, ezen belül pedig képzõmûvészeti lehetõségeket és megoldásokat keresett a "problémák orvoslására". A Miskolci Galéria három termében látható kiállítást persze nézhetjük a mûvész által kijelölt nézõpont felõl is, de tény, hogy a tárlaton együtt látható, ám két külön egységre bomló mûvek értelmezésének egyes szálai visszavezetnek a mûvész festõi nyelvének jellegzetességeihez, majd annak 2005 körül bekövetkezett megváltozásához is.

 

Kupcsik a kilencvenes évek második felében együtt indult azzal a figuratív irányzattal, amelynek képviselõi alkotásaikban nemcsak fényképekre, hanem a számítógépes képalkotásra is támaszkodtak. Korai festményei így egyfajta virtuális realitás lenyomatai, melyben a duplikált vagy megsokszorozott alakok, arctalan és egyéniség nélküli lények azonosíthatatlan és lezáratlan, jelzésszerû terekben sportolnak (jógáznak) vagy épp tüntetnek. A mûvészettörténészek által technorealizmusnak vagy cyberpunknak nevezett irányzat kifulladásával egy idõben váltott a mûvész is, s kisebb "hiperrealistának" nevezhetõ kitérõ után - melynek során például Courbet híres mûvét, A világ eredeté-t írta át hermafrodita változatra -, furcsa módon a klasszikus ábrázolási formák felé fordult. A 2007-tõl megjelenõ (elsõsorban konyhaasztali) csendéleteken egyensúlyozó, kanalakkal és fonalakkal egymáshoz "kapcsolt" kávéscsészék, geometrikus alakzatra vágott/rendezett gyümölcsök, kanalak, tányérok, pirítósok, továbbá rendszeridegen vasalók, ragasztószalagok, szintmérõk, vörös párnák sorakoznak. E csendéletek esetében szó sincs szürrealizmusról (nem "az esernyõ és a varrógép találkozik a boncasztalon"), sokkal inkább egy sajátos neokonceptualista megközelítésrõl. A csendéletek élénk, egynemû színei mellett ugyanis Kupcsik a tér megalkotásához nem a centrális perspektívát, hanem az (ábrázoló geometriában használt, a tárgyak éleit párhuzamosan megtartó) axonometriát hívta segítségül, így hozva létre a reális és az irreális, az ismerõs és a szokatlan között egyensúlyozó tereket. Ez a lebegõ realitás rántja össze azokat a jobb híján ipari/urbanisztikai tájképeknek tekinthetõ, 2009-10-ben készített festményeket, melyeken az épülõ négyes metró állomásai madártávlatból "láthatók": a makett- vagy terepasztalszerû elrendezésben geometrikus tömbök ütköznek az aprólékosan megrajzolt kicsi munkagépekkel, vagy a lágyan megfestett fákkal.

 

A miskolci kiállításhoz leginkább köthetõ mû a Mûcsarnok bõvítésének egyik lehetõségét - a tetõ felett lebegõ kertes részt - megfestõ munka, amely nemcsak a Yona Friedman építészre jellemzõ utópikus hídvárosokkal, felfelé terjeszkedõ terekkel tart rokonságot, hanem a mûvész által a kiállítás kapcsán említett ún. lebegõház-technológiával is. De csak elvileg. Az itt látható, fára festett olajfestményeknek és szénrajzoknak nyilvánvalóan nincs közük a már évszázadok óta fennálló, vízen lebegõ falvakhoz (például a kínai Sandu'ao településhez), vagy ahhoz az új divathoz, amelynek eredményeképpen Hollandiában egy egész úszó lakónegyed, Szöulban pedig egy horgonyokkal rögzített, vízen úszó kulturális központ épült fel. S nem csupán azért, mert a Kupcsik által "tervezett" épületek nem a vízben, hanem a szárazföldön állnak, s így csak arra jók, hogy egy nagyobb árhullámot is kibekkeljenek, hanem azért, mert valójában nem funkcionálnak. Ajtók, melyek a semmibe nyílnak, épületek, melyekhez nem vezet lépcsõ, egymással semmilyen (gyakorlatias) módon sem összekapcsolódó házelemek. A panelépítészet hagyományait is felhasználó, legtöbbször pilléreken nyugvó, axonometrikus perspektívából megrajzolt házakat nem használatra szánták, képi elemek, motívumok csupán - ezt jelzi az is, ahogy a mûvész a festményeken imitálja ("láthatóvá teszi") a fatáblák erezetét. S míg a szellemes rajzokon feltûnõ "megoldások" - hajótestnek látszó, valójában fejjel lefelé fordult, oszlopos verandás parasztház, A betût formázó pillérekkel alátámasztott ház, vízálló panel metszetrajza, indulásra kész, többemeletes lakóautó, lebegõ farm, a felsõ szintre áttelepített bolgárkertészet - még megidéznek egyfajta építészeti nyelvet, egyes gondosan, már-már kifestõkönyvszerûen megfestett ötletek irrealitása szembeötlõ. A pilléreken álló falusi kockaház, a négyszintes mesterséges hegyre épült, kurblival megemelhetõ ház, a vörös párnára emlékeztetõ szigeten úszó templom, vagy a dagonyázó disznók mentsvára, a lebegõ disznóól kedves és használhatatlan, ámde önmagában megálló, képként létezõ gondolatkísérlet.

 

Ám Kupcsik ezen egységes mûvek mellé/közé egy másik festészeti nyelvet használó sorozatot illesztett: az Áldozatok portrésorozatát, amely a már kárpótolt, új lakást kapó tizenhárom felsõzsolcai lakosról készült. Az egyáltalán nem elkeseredett, de nem is vidám, fiatal és öreg arcok nem tükrözik a specifikus helyzetet, sokkal inkább eszközök Kupcsik kezében: a fotók alapján megfestett, egyénített, már-már realista portrék kidolgozása és megvilágításuk ellentétben áll a háttér könnyedén és nagyvonalúan felvitt, geometrikus elemekkel jelzett terével. Ez a kettõsség élteti a kiállítást, a lebegés a realitás két (több) pontja között, s ugyancsak ez az, ami zavarba ejti a nézõt. Mert ugyan élvezetes ez a képzõmûvészeti játék, csak nincs semmi tétje - ellentétben a felsõzsolcai árvízkárosultakat sújtó szörnyûségekkel.


Miskolci Galéria, Miskolc, Rákóczi u. 2., nyitva december 17-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.