Kiállítás

Lebegő valóság

Kupcsik Adrián: Árvíz

Képzőművészet

Tavaly június elején a Sajó elöntötte a Miskolchoz közeli Felsõzsolca utcáit: ez az árvíz a kiindulópontja Kupcsik zavarba ejtõ kiállításának. A miskolci születésû mûvészt azonban nem a - nehezen megragadható - természeti katasztrófa "ábrázolása" foglalkoztatta, nem "kommentálni, illusztrálni vagy megjeleníteni" kívánta az eseményeket, hanem alternatív, ezen belül pedig képzõmûvészeti lehetõségeket és megoldásokat keresett a "problémák orvoslására". A Miskolci Galéria három termében látható kiállítást persze nézhetjük a mûvész által kijelölt nézõpont felõl is, de tény, hogy a tárlaton együtt látható, ám két külön egységre bomló mûvek értelmezésének egyes szálai visszavezetnek a mûvész festõi nyelvének jellegzetességeihez, majd annak 2005 körül bekövetkezett megváltozásához is.

 

Kupcsik a kilencvenes évek második felében együtt indult azzal a figuratív irányzattal, amelynek képviselõi alkotásaikban nemcsak fényképekre, hanem a számítógépes képalkotásra is támaszkodtak. Korai festményei így egyfajta virtuális realitás lenyomatai, melyben a duplikált vagy megsokszorozott alakok, arctalan és egyéniség nélküli lények azonosíthatatlan és lezáratlan, jelzésszerû terekben sportolnak (jógáznak) vagy épp tüntetnek. A mûvészettörténészek által technorealizmusnak vagy cyberpunknak nevezett irányzat kifulladásával egy idõben váltott a mûvész is, s kisebb "hiperrealistának" nevezhetõ kitérõ után - melynek során például Courbet híres mûvét, A világ eredeté-t írta át hermafrodita változatra -, furcsa módon a klasszikus ábrázolási formák felé fordult. A 2007-tõl megjelenõ (elsõsorban konyhaasztali) csendéleteken egyensúlyozó, kanalakkal és fonalakkal egymáshoz "kapcsolt" kávéscsészék, geometrikus alakzatra vágott/rendezett gyümölcsök, kanalak, tányérok, pirítósok, továbbá rendszeridegen vasalók, ragasztószalagok, szintmérõk, vörös párnák sorakoznak. E csendéletek esetében szó sincs szürrealizmusról (nem "az esernyõ és a varrógép találkozik a boncasztalon"), sokkal inkább egy sajátos neokonceptualista megközelítésrõl. A csendéletek élénk, egynemû színei mellett ugyanis Kupcsik a tér megalkotásához nem a centrális perspektívát, hanem az (ábrázoló geometriában használt, a tárgyak éleit párhuzamosan megtartó) axonometriát hívta segítségül, így hozva létre a reális és az irreális, az ismerõs és a szokatlan között egyensúlyozó tereket. Ez a lebegõ realitás rántja össze azokat a jobb híján ipari/urbanisztikai tájképeknek tekinthetõ, 2009-10-ben készített festményeket, melyeken az épülõ négyes metró állomásai madártávlatból "láthatók": a makett- vagy terepasztalszerû elrendezésben geometrikus tömbök ütköznek az aprólékosan megrajzolt kicsi munkagépekkel, vagy a lágyan megfestett fákkal.

 

A miskolci kiállításhoz leginkább köthetõ mû a Mûcsarnok bõvítésének egyik lehetõségét - a tetõ felett lebegõ kertes részt - megfestõ munka, amely nemcsak a Yona Friedman építészre jellemzõ utópikus hídvárosokkal, felfelé terjeszkedõ terekkel tart rokonságot, hanem a mûvész által a kiállítás kapcsán említett ún. lebegõház-technológiával is. De csak elvileg. Az itt látható, fára festett olajfestményeknek és szénrajzoknak nyilvánvalóan nincs közük a már évszázadok óta fennálló, vízen lebegõ falvakhoz (például a kínai Sandu'ao településhez), vagy ahhoz az új divathoz, amelynek eredményeképpen Hollandiában egy egész úszó lakónegyed, Szöulban pedig egy horgonyokkal rögzített, vízen úszó kulturális központ épült fel. S nem csupán azért, mert a Kupcsik által "tervezett" épületek nem a vízben, hanem a szárazföldön állnak, s így csak arra jók, hogy egy nagyobb árhullámot is kibekkeljenek, hanem azért, mert valójában nem funkcionálnak. Ajtók, melyek a semmibe nyílnak, épületek, melyekhez nem vezet lépcsõ, egymással semmilyen (gyakorlatias) módon sem összekapcsolódó házelemek. A panelépítészet hagyományait is felhasználó, legtöbbször pilléreken nyugvó, axonometrikus perspektívából megrajzolt házakat nem használatra szánták, képi elemek, motívumok csupán - ezt jelzi az is, ahogy a mûvész a festményeken imitálja ("láthatóvá teszi") a fatáblák erezetét. S míg a szellemes rajzokon feltûnõ "megoldások" - hajótestnek látszó, valójában fejjel lefelé fordult, oszlopos verandás parasztház, A betût formázó pillérekkel alátámasztott ház, vízálló panel metszetrajza, indulásra kész, többemeletes lakóautó, lebegõ farm, a felsõ szintre áttelepített bolgárkertészet - még megidéznek egyfajta építészeti nyelvet, egyes gondosan, már-már kifestõkönyvszerûen megfestett ötletek irrealitása szembeötlõ. A pilléreken álló falusi kockaház, a négyszintes mesterséges hegyre épült, kurblival megemelhetõ ház, a vörös párnára emlékeztetõ szigeten úszó templom, vagy a dagonyázó disznók mentsvára, a lebegõ disznóól kedves és használhatatlan, ámde önmagában megálló, képként létezõ gondolatkísérlet.

 

Ám Kupcsik ezen egységes mûvek mellé/közé egy másik festészeti nyelvet használó sorozatot illesztett: az Áldozatok portrésorozatát, amely a már kárpótolt, új lakást kapó tizenhárom felsõzsolcai lakosról készült. Az egyáltalán nem elkeseredett, de nem is vidám, fiatal és öreg arcok nem tükrözik a specifikus helyzetet, sokkal inkább eszközök Kupcsik kezében: a fotók alapján megfestett, egyénített, már-már realista portrék kidolgozása és megvilágításuk ellentétben áll a háttér könnyedén és nagyvonalúan felvitt, geometrikus elemekkel jelzett terével. Ez a kettõsség élteti a kiállítást, a lebegés a realitás két (több) pontja között, s ugyancsak ez az, ami zavarba ejti a nézõt. Mert ugyan élvezetes ez a képzõmûvészeti játék, csak nincs semmi tétje - ellentétben a felsõzsolcai árvízkárosultakat sújtó szörnyûségekkel.


Miskolci Galéria, Miskolc, Rákóczi u. 2., nyitva december 17-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.