rés a présen

„Lufiba fúrtam az arcom”

  • rés a présen
  • 2023. május 10.

Képzőművészet

Kun Fruzsina képzőművész

rés a présen: Grafikus, festő és illusztrátor is vagy. Melyik a leginkább?

Kun Fruzsina: Kilencéves voltam, amikor először kérdezték az iskolában, hogy mi leszek, ha nagy leszek, addig nem foglalkoztatott a kérdés, így nem jutott más eszembe, csak a festés. Azóta sem lett jobb ötletem. Bár a Képzőre képgrafika szakra jártam, ott is sokszor festettem, számomra ezek a különböző technikák csak nyelvek, hangok egy-egy téma megszólaltatására – esetemben láttatására. 2000-ben diplomáztam, fogalmam sem volt, hogyan kell képzőművészként érvényesülni, ilyesmit nem tanított senki – ami szerintem tök gáz –, ismeretlen és ezért ijesztő volt ez a világ. Végül úgy döntöttem festek, rajzolok én magamnak, hagyjanak dolgozni. Na, ez abszolút rossz döntés volt, mint utólag kiderült. Közben kitaláltam, hogy gyerekkönyvek illusztrálásával fogom keresni a pénzt, ami eleinte nagyon tetszett, főleg addig, amíg hagytak szabadon dolgozni, de idővel egyre cukibb, populárisabb rajzokat vártak el tőlem, ami nekem nehezen ment. Viszont, mivel nehéz élethelyzetbe kerültem, szabadúszóként neveltem egyedül a gyerekemet, nem volt más választásom. Időm nem volt magamra, így telt el jó pár év, hogy nem festhettem. Ma már folyamatos megbízásom van a Szépművészeti Múzeumban, ahol a múzeumpedagógiának tervezek könyveket. Ide pont amiatt kerülhettem, mert három az egyben vagyok; képzőművész, illusztrátor, kiadványtervező. Nem akármilyen környezet, rugalmas munkaidő, szeretik, amit csinálok, ráadásul emellett tudok már magamnak is dolgozni, csak az idővel kell zsonglőrködni.

rap: Vannak kedvelt témáid?

KF: A nem látás, a nem tisztán látás érzésének ábrázolása foglalkoztat – idővel rá kellett jönnöm, hogy nem más ez, mint saját korlátaink megismerésére való kísérlet, hiszen a vizualitás nyelve az, amiben a leginkább otthonosan érzem magam. Ez az érzés olyan számomra, mint mikor gyerekként lufiba fúrtam az arcom: színes, elkápráztató homály, de egyben fullasztó is, szóval ambivalens érzés. Ezt a korlátot a festményeken a szemnek kedves színekkel próbálom szelídíteni, hogy könnyebben megfigyelhető lehessen. Az egyik kedvenc anyagom, a pauszpapír a maga sérülékeny, áttetsző adottságaival szintén ebben van a segítségemre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.