Kiállítás

Párhuzamosok

Nemes Csaba: Folyamatos múlt

Képzőművészet

Nemes Csaba munkásságának egyik fontos jellegzetessége a társadalmi/politikai elkötelezettség; ebből a nézőpontból közelített a 2006-os pszeudoforradalom eseményeihez (Remake, 2007), a romagyilkosságokhoz (a bábjátékon alapuló Állj ide! című, 2010-es filmje), a szegénységhez, a hajléktalansághoz vagy éppen a kortárs képzőművészetet felbolygató eseményekhez (tiltakozás az Abu-Dzabiban felépülő új Guggenheim Múzeum ellen, melyet rabszolgaként tartott külföldi munká­sok építettek; akciók a Magyar Művészeti Akadémia térhódítása miatt). Festményeinek egyik forrása a Kádár-korszak vizuális, mentális továbbélése; ennek egyik szép példája az édesapja fényképeinek továbbírásán (újrainterpretálásán) alapuló 2012-es Apja neve: Nemes Csaba című sorozat.

A képzőművész pályája kezdetén, a kilencvenes években szinte csak fotográfiával foglalkozott. A fényképek nem tűntek el nyomtalanul; festményeihez most is használ saját vagy kisajátított fotókat.

A Knoll Galériában kiállított 21 fénykép is a kilencvenes évekre datálódik, forrása pedig az ötvenes évek. Ahogy írja: „1996-ban egy rezidenciaprogramon vettem részt Hollandiában, ahol találkoztam egy holland barátommal, akinek volt egy nagyon szép kis archívuma sok-sok régi fotóalbumból. Itt találtam rá egy az ötvenes és hatvanas évekből származó, a helyi létet tükröző anyagra, emellett pedig egy ugyanebből az időszakból származó magyar fotókönyvre is. Igazi felfedezés volt, hogy mennyire hasonlóak a két különböző országban készült képek, sőt néha szinte ugyanolyanok, mind a kompozíciót, mind a témát, mind a szemléletmódot tekintve. Bár a fotók ideológiai háttere épp ellentétes volt, a kor vizuális trendjei meghatározóbbak voltak, mint a hidegháború időszakának gondolkodásmódja. A hasonló fotókból párokat alakítottam ki, egymás mellé helyezve őket, s az eredményt saját felvételeimmel dokumentálva. Ezzel a módszerrel készült a sorozat.”

Az tudható (mert látszik a fotókon), hogy a magyar album az 1957-ben kiadott Művészfotók című könyv volt – amellett Nemes pontosan hét holland fotókönyvből merített. Tény, hogy első pillantásra nehéz eldönteni, hol is készültek a képek (jó, egyszer feltűnik a Parlament, egy másikon pedig a távolban egy szélmalom látszik). A magyar munkáknál az sem teljesen evidens, hogy mikor is készültek – Szöllősy Kálmánnak például ismert egy szinte teljesen azonos, uszályokról készült fényképe a harmincas évekből (igaz, hogy ott a háttérben a Lánchíd körvonalai bontakoznak ki). A Művészfotókszerkesztőbizottsága (például Vadas Ernő) vagy a fotósok közül Escher Károly és Szöllősy főként a két világháború közötti években alkotta meg életművét. Volt, aki a Balogh Rudolf által követett „magyaros stílust” képviselte, és számosan tartoztak a harmincas évek szociofotó-mozgalmához is. Ehhez képest éppen a holland album tűnik ezen formanyelv szellemi örökösének; emellett feltűnő, hogy az ottani fotósok mennyire preferálták az ellenfényben készült, erősen sziluettes beállításokat. A magyar fotóalbum ezzel szemben túl harmonikus, túl „festményszerű” – mintha sosem készültek volna az ötvenes években agitprop képek, és a túl sok retusálás egyszerűen kilúgozta volna a valóságot (ó, azok a kis gomolygó bárányfelhőfürtök!).

Párhuzamos téma és kompozíció igen sok akad. Ilyen a többi közt a múlt és a jelen ütközése (gyárépület előtt bandukoló ökrös/lovas szekér, aratás), a gyermekek számára fenntartott intézmények (iskola/óvoda), a művészi felsőoktatás (festőiskola), az építés megannyi fázisa (állványozás, öntőcsarnok, turbinaszerelés/hajócsavar), a hétköznapi munka (textilgyár/konyha), a hajózás (uszály/matróz) vagy a szórakozás (piknik/dalárda). Ennek nem annyira a hidegháború az oka (s azt sem hiszem, hogy a magyar, illetve holland fotósok „mesterei” ugyanabból a körből kerültek ki), inkább a hasonló helyzet. A második világháború után Hollandia ugyanúgy romokban hevert, az árukat (még a fapapucsot is) jegyre adták, újra kellett építeni a teljes infrastruktúrát, ráadásul 1946 és 1958 között munkáspárti vezetése volt az országnak. Ha a némileg hasonló helyzethez még hozzácsapjuk a korszellemet, akkor talán nem meglepő, ha hasonlóságot találunk a témaválasztásban is. (A kompozíciós sémákra nincs megoldásom.)

Nemes témafelvetése persze érdekes, de sokkal fontosabb, hogy miért/miként válik ez művészetté. Az alkotó a „kettős-tablókat” nem lineárisan, hanem kisebb csoportokba rendezte el – éppúgy, ahogy a fotókon sem pontosan egymás mellett vannak a képpárok. Nem is képpárok ezek, hanem a könyvtárgyakat is láttató, elsőre esetlegesnek tűnő kompozíciók, amelyeknek ugyanúgy része a képből kimetszett elem, a belógó másik oldal vagy a feltűnő (már-már retusálásért kiáltó) előhívási hiba (folt). Pont az apró tökéletlenségek hívják fel a figyelmet a képek témáját is felülíró/megzavaró, de pontos kompozíciókra, azaz Nemes fényképeire – amelyek ugyan nem fő művek, nem is „politizálnak”, de sok kérdést vetnek fel, és kétségkívül nagyon érdekesek.

 

Knoll Galéria, Bp. VI., Liszt Ferenc tér 10. nyitva: november 10-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.