Kiállítás

Párhuzamosok

Nemes Csaba: Folyamatos múlt

Képzőművészet

Nemes Csaba munkásságának egyik fontos jellegzetessége a társadalmi/politikai elkötelezettség; ebből a nézőpontból közelített a 2006-os pszeudoforradalom eseményeihez (Remake, 2007), a romagyilkosságokhoz (a bábjátékon alapuló Állj ide! című, 2010-es filmje), a szegénységhez, a hajléktalansághoz vagy éppen a kortárs képzőművészetet felbolygató eseményekhez (tiltakozás az Abu-Dzabiban felépülő új Guggenheim Múzeum ellen, melyet rabszolgaként tartott külföldi munká­sok építettek; akciók a Magyar Művészeti Akadémia térhódítása miatt). Festményeinek egyik forrása a Kádár-korszak vizuális, mentális továbbélése; ennek egyik szép példája az édesapja fényképeinek továbbírásán (újrainterpretálásán) alapuló 2012-es Apja neve: Nemes Csaba című sorozat.

A képzőművész pályája kezdetén, a kilencvenes években szinte csak fotográfiával foglalkozott. A fényképek nem tűntek el nyomtalanul; festményeihez most is használ saját vagy kisajátított fotókat.

A Knoll Galériában kiállított 21 fénykép is a kilencvenes évekre datálódik, forrása pedig az ötvenes évek. Ahogy írja: „1996-ban egy rezidenciaprogramon vettem részt Hollandiában, ahol találkoztam egy holland barátommal, akinek volt egy nagyon szép kis archívuma sok-sok régi fotóalbumból. Itt találtam rá egy az ötvenes és hatvanas évekből származó, a helyi létet tükröző anyagra, emellett pedig egy ugyanebből az időszakból származó magyar fotókönyvre is. Igazi felfedezés volt, hogy mennyire hasonlóak a két különböző országban készült képek, sőt néha szinte ugyanolyanok, mind a kompozíciót, mind a témát, mind a szemléletmódot tekintve. Bár a fotók ideológiai háttere épp ellentétes volt, a kor vizuális trendjei meghatározóbbak voltak, mint a hidegháború időszakának gondolkodásmódja. A hasonló fotókból párokat alakítottam ki, egymás mellé helyezve őket, s az eredményt saját felvételeimmel dokumentálva. Ezzel a módszerrel készült a sorozat.”

Az tudható (mert látszik a fotókon), hogy a magyar album az 1957-ben kiadott Művészfotók című könyv volt – amellett Nemes pontosan hét holland fotókönyvből merített. Tény, hogy első pillantásra nehéz eldönteni, hol is készültek a képek (jó, egyszer feltűnik a Parlament, egy másikon pedig a távolban egy szélmalom látszik). A magyar munkáknál az sem teljesen evidens, hogy mikor is készültek – Szöllősy Kálmánnak például ismert egy szinte teljesen azonos, uszályokról készült fényképe a harmincas évekből (igaz, hogy ott a háttérben a Lánchíd körvonalai bontakoznak ki). A Művészfotókszerkesztőbizottsága (például Vadas Ernő) vagy a fotósok közül Escher Károly és Szöllősy főként a két világháború közötti években alkotta meg életművét. Volt, aki a Balogh Rudolf által követett „magyaros stílust” képviselte, és számosan tartoztak a harmincas évek szociofotó-mozgalmához is. Ehhez képest éppen a holland album tűnik ezen formanyelv szellemi örökösének; emellett feltűnő, hogy az ottani fotósok mennyire preferálták az ellenfényben készült, erősen sziluettes beállításokat. A magyar fotóalbum ezzel szemben túl harmonikus, túl „festményszerű” – mintha sosem készültek volna az ötvenes években agitprop képek, és a túl sok retusálás egyszerűen kilúgozta volna a valóságot (ó, azok a kis gomolygó bárányfelhőfürtök!).

Párhuzamos téma és kompozíció igen sok akad. Ilyen a többi közt a múlt és a jelen ütközése (gyárépület előtt bandukoló ökrös/lovas szekér, aratás), a gyermekek számára fenntartott intézmények (iskola/óvoda), a művészi felsőoktatás (festőiskola), az építés megannyi fázisa (állványozás, öntőcsarnok, turbinaszerelés/hajócsavar), a hétköznapi munka (textilgyár/konyha), a hajózás (uszály/matróz) vagy a szórakozás (piknik/dalárda). Ennek nem annyira a hidegháború az oka (s azt sem hiszem, hogy a magyar, illetve holland fotósok „mesterei” ugyanabból a körből kerültek ki), inkább a hasonló helyzet. A második világháború után Hollandia ugyanúgy romokban hevert, az árukat (még a fapapucsot is) jegyre adták, újra kellett építeni a teljes infrastruktúrát, ráadásul 1946 és 1958 között munkáspárti vezetése volt az országnak. Ha a némileg hasonló helyzethez még hozzácsapjuk a korszellemet, akkor talán nem meglepő, ha hasonlóságot találunk a témaválasztásban is. (A kompozíciós sémákra nincs megoldásom.)

Nemes témafelvetése persze érdekes, de sokkal fontosabb, hogy miért/miként válik ez művészetté. Az alkotó a „kettős-tablókat” nem lineárisan, hanem kisebb csoportokba rendezte el – éppúgy, ahogy a fotókon sem pontosan egymás mellett vannak a képpárok. Nem is képpárok ezek, hanem a könyvtárgyakat is láttató, elsőre esetlegesnek tűnő kompozíciók, amelyeknek ugyanúgy része a képből kimetszett elem, a belógó másik oldal vagy a feltűnő (már-már retusálásért kiáltó) előhívási hiba (folt). Pont az apró tökéletlenségek hívják fel a figyelmet a képek témáját is felülíró/megzavaró, de pontos kompozíciókra, azaz Nemes fényképeire – amelyek ugyan nem fő művek, nem is „politizálnak”, de sok kérdést vetnek fel, és kétségkívül nagyon érdekesek.

 

Knoll Galéria, Bp. VI., Liszt Ferenc tér 10. nyitva: november 10-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.