Kiállítás

Revealed by Sofitel

  • Gadó Flóra
  • 2015. június 28.

Képzőművészet

A francia szállodalánc Olivier Widmaier Picasso, a jó Pablo unokájának válogatását mutatja be a francia hetilap, a Paris Match fotóriportereinek legjobban sikerült művészportréiból. Erre a témára kortárs reflexiók is érkeztek, eszünkbe juthat például a közelmúltból Esterházy Marcell atelier_bp part I. című sorozata, melyben kortárs képzőművészek műtermeit, dolgozószobáit örökíti meg – név nélkül, hogy a befogadó találgathasson, vajon kihez melyik tér tartozik. És ugyan a stúdiójába visszahúzódó művész romantikus toposza már oda, a műterem még ma is egzotikus hely.

Noha a Sofitel lépcsőzetes enteriőrje az ott tárgyaló vendégekkel nem tipikus kiállítótér, egyes művekben mégis felismerhetjük azt, amit Roland Barthes a fénykép „punctumának” nevezett. Az idős Matisse-ról készült portré, aki ágyban fekve dolgozik utolsó papírkivágat-sorozatán. Chagall, amint hatalmas repülő nőalakjait festi. Vagy a sok Picasso-portré közül az, amelyen fiatal modellje három formában (a valóságban és két festményen) is megjelenik… Mind remek fotók, amelyeknek sikerült intim, bensőséges pillanatot elkapniuk. Könnyen elsiklik a figyelmünk a kevésbé erőteljes, direkt ábrázolások mellett, amelyek persze összefüggnek az adott művész saját magáról alakított imázsával is. Inkább azok a klasszikusabb portrék maradnak meg, amelyek munkájuk közben, a spontaneitás érzetét keltve ábrázol­ják a nagymenőket.

Sofitel Budapest Chain Bridge Hotel, Bp. V., Széchenyi István tér 2., nyitva június végéig.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.