Kiállítás

Revealed by Sofitel

  • Gadó Flóra
  • 2015. június 28.

Képzőművészet

A francia szállodalánc Olivier Widmaier Picasso, a jó Pablo unokájának válogatását mutatja be a francia hetilap, a Paris Match fotóriportereinek legjobban sikerült művészportréiból. Erre a témára kortárs reflexiók is érkeztek, eszünkbe juthat például a közelmúltból Esterházy Marcell atelier_bp part I. című sorozata, melyben kortárs képzőművészek műtermeit, dolgozószobáit örökíti meg – név nélkül, hogy a befogadó találgathasson, vajon kihez melyik tér tartozik. És ugyan a stúdiójába visszahúzódó művész romantikus toposza már oda, a műterem még ma is egzotikus hely.

Noha a Sofitel lépcsőzetes enteriőrje az ott tárgyaló vendégekkel nem tipikus kiállítótér, egyes művekben mégis felismerhetjük azt, amit Roland Barthes a fénykép „punctumának” nevezett. Az idős Matisse-ról készült portré, aki ágyban fekve dolgozik utolsó papírkivágat-sorozatán. Chagall, amint hatalmas repülő nőalakjait festi. Vagy a sok Picasso-portré közül az, amelyen fiatal modellje három formában (a valóságban és két festményen) is megjelenik… Mind remek fotók, amelyeknek sikerült intim, bensőséges pillanatot elkapniuk. Könnyen elsiklik a figyelmünk a kevésbé erőteljes, direkt ábrázolások mellett, amelyek persze összefüggnek az adott művész saját magáról alakított imázsával is. Inkább azok a klasszikusabb portrék maradnak meg, amelyek munkájuk közben, a spontaneitás érzetét keltve ábrázol­ják a nagymenőket.

Sofitel Budapest Chain Bridge Hotel, Bp. V., Széchenyi István tér 2., nyitva június végéig.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.