Kiállítás

Mítosztól fosztva

„Sors és jelkép”. Erdélyi magyar képzőművészet 1920–1990

  • Hajdu István
  • 2015. június 28.

Képzőművészet

Az erdélyi magyar képzőművészet – néhány okkal vagy oktalanul magasra magasztalt alakot leszámítva – jószerivel ismeretlen, de legalábbis említetlenül hagyott volt Magyarországon a 20-as évek közepétől a 80-as évek közepéig, amikor egyebek mellett az idetelepülések, Erdély újrafelfedezése, a szolidaritással tetézett érdeklődés és Kelet-Közép-Európa kultúrájának általános felértékelődése miatt először érdekessé, csakhamar pedig fontossá is lett. A máig borongó édeserdély-patent délibábját ugyan nem sikerült elfoszlatni, de legalább felderengett, majd lassan formát is kapott egy objektívebb, egyszerre érzékibb és szárazabb kép; az erdélyi magyar irodalom és színházművészet viszonylag jól megismert és eléggé „interiorizált” művei mellett a képzőművészet is képbe került, elsősorban a Kolozsvárról és Marosvásárhelyről áttelepült művészek és művészettörténészek hatására, valamint néhány elszánt, Budapesten a témára röppenő szakember munkája nyomán.

Valódi tudása a helyzetről azonban csak keveseknek lehetett, a régió művészete, műformái és művészei többnyire egy szubjektív intarzia betéteként, függelékeként, máskor kameóként jelentek meg a magyar kiállítótermekben. A hazai művészettörténet-írásban meg még így sem.

Az MNG nagy kiállításának kurátora, Szűcs György – évtizedek óta Erdély képzőművészetének elkötelezett kutatója – millió szálból szőtt kompromisszumra kényszerült (vagy vállalta boldogan, azt hiszem). Egyrészt a mondott ignoranciát kellett tudomásul vennie, másrészt a kétségbeejtő történeti/politikai mocsarat kellett kikerülnie, alkalmazkodni kényszerült folyamatosan formátlanodó etnikai, topográfiai keretekhez (kik az erdélyiek, kik a magyarok, hol van Erdély földrajzi és hol szellemi/identitásbeli határa?), egyszersmind döntenie kellett, mennyire helyezi tágasabb kontextusba, más szempontból hálózatba a hetvenéves periódust és szereplőit.

Szűcs szubjektív esszékiállításra válogatta és rendezte a hatalmas, több száz műből szerkesztett anyagot. Úgy tűnik, az volt a szándéka, hogy első lépésként a tárlattal egy folyamatosan alakulásban, átformálódásban mozgó történeti, illetve egy időről időre, olykor önkényesen is változó fogalmi konstrukció modelljét írhassa le, amely alapot adhat majd egy nagy és tágas, alapos monográfia megfogalmazásához. (A tárlat katalógusa még nem készült el.)

A kiállítást, ha tényleg jól sejtem, kísérletnek szánta, vagyis egy olyan műegyüttesnek, amely – ahogy Szűcs tavaly a MúzeumCaféban vázlatosan meg is írta – részint egy lényegre célzó, de szükségszerűen leegyszerűsítő struktúra lenne, ami nem törekedhet teljességre, másrészt és ugyanakkor nem vállalhatná el azt az eleve kilátástalan feladatot sem, hogy minden, a régióban evidenciaként számon tartott, jelentősebb alkotót a kialakított rendszerbe illesszen. A kiállítás tehát nem lehet végtelen számú művésznév kronologikus sorozata, hanem csak olyan problémák, tematikus és stiláris egységek jól át­tekinthető láncolatával leírható értelmezés, amely az erdélyi magyar művészet lehetséges kulcsfogalmait bontja ki.

A kísérlet sikerült, és a páciens sem halt meg – vicceskedhetünk. Valóban: annak ellenére, hogy egyre idegesítőbb az MNG és a Szépművészeti Múzeum néhány éve bevezetett, kötelezően szembe mászó, pedagogikus-irodalmias banáldidaxisa, mely szinte sohasem ad pontos és objektív kontúrokat a kierőszakolt téziseknek, fejezeteknek, sőt, arra kényszerítik a nézőt, hogy keresse a hibát (így persze izgalmasabb is a dolog…), szóval a kiállítás mint kiállításlátvány Szűcs koncepciójával s annak kilenc, ebben az esetben sem sikeres fejezetével, vagy azok ellenére: óriási, sok szempontból vitatható, de megkerülhetetlen teljesítmény.

Néhány billenékeny, zavaró, valószínűleg a személyes ízléselkötelezettségből fakadó momentum: indokolatlan, hogy akadnak művészek, akik korszakról korszakra, fejezetről fejezetre ívelnek felhőtlenül (Szolnay Sándor), míg számos, nem kevésbé jelentős mester csak egy-egy művel, egy-egy pillanatra bukkan elő; az évek során emigráltak közül szeszélyes a válogatás (a legismertebbek, Hajdú István vagy Brassaï hiányzik); a kelleténél talán erősebben érződik Szűcs elkötelezettsége a narrativitás iránt (az ötvenes-hatvanas évek kvázi-szürrealizmusának édességét túladagoltnak érzem).

De persze akadnak nagy találatok, egy valamikor megjelenendő kötet, egy új kiállítás sarokpontjai, melyek nem egy zárvány, enklávé, sziget, régió korlátozott érvényű termékei, hanem valóban egyetemesek: Podlipny Gyula vagy Lőwinger Sándor (Leon Alex) szarkasztikus grafikái a harmincas évekből, Bortnyik Éva festménye, Kerekes Györgyi és Bertalan István konceptfotói vagy Tamás Anna textilplasztikája a hetvenes évekből.

Ideális esetben a következő lépés az lehetne, ha megrendeződhetne egy magyar-magyar kiállítás, amely a teljes „hálózatra” vonatkozhatna, vagyis arra a halmazra a fájdalmas 20–21. században, mely magyarnak mondható, s adott kontextusában az ö̈sszes létező és megszakadt kapcsolatot elemezné standardizált és objektív (de legalább annak látszó) mutatók szerint. Sic itur ad astra!

Magyar Nemzeti Galéria, nyitva augusztus 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.