Kiállítás

Román cicoma

A valóság esszenciái

  • Kürti Emese
  • 2012. december 1.

Képzőművészet

A Várfok Galéria az utóbbi időben kétszáz négyzetméteresre növelte a kiállítóterét - egy utcafronti és egy rá merőlegesen húzódó kényelmes terem kialakításával ideálisra bővítette a befogadóképességét ahhoz, hogy értékelhető csoportos kiállításoknak is helyet tudjon adni.

A helyhiánnyal küzdő magángalériák számára létkérdés a használható méretű tér megteremtése, de kevesen engedhetik meg maguknak az ekkora léptékváltást, ami mozgatható falak beépítésével, valamint korrekt kiszolgálóhelyiségek és letisztult belső kialakításával jár együtt. Az egész nagyon korszerű (talán csak a damilos képlógatás zavaró egy kicsit), ígéretes, és érezhetően új pozíciók elérésére törekszik: a padló épp olyan, mint a Ludwigban, a mosdó majdnem olyan jó, mint a Kogarté - a belsőépítészeti minőség tehát semminek nem lehet akadálya.

Így ha a fentiekből kiérezhető volna némi csúfondárosság, akkor csak azért, mert valóban olyan kár a nagyszerű kiállítóhelyért, amit sokkal, de sokkal érdekesebb dolgokkal meg lehetne tölteni, mint ami épp benne van. A valóság esszenciái című kortárs román-magyar kiállítás annak a román kritikai művészetnek a nemzetközi sikerét próbálja meglovagolni piaci eszközökkel, amelyhez radikálisan semmi köze, mint ahogy nem lehet köze a szalonfestészetnek a kritikai teóriához és praxishoz. A másod- vagy harmadrangú román képzőművészet importálása a magyar és a nemzetközi színtérre épp olyan értelmes dolog, mint a giccsszobrászat együtt emlegetése a "kolozsvári iskolával" (most nem térek ki a terminus problematikusságára). Lassan a magyar galériás világba is leszivárgott, hogy lehet ezeknek a románoknak valami titkos receptjük, amelynek az értékét és enigmatikusságát a Műcsarnok kiállítása (Európai utasok, 2012. április-július) tette igazán kívánatossá, ezért tűnik olyan vonzónak felpattanni arra a szárnyaló műpiaci lóra. Csakhogy ez a ló nem az a ló.

A Várfok Galéria a bukaresti Nasui magángyűjteménnyel közösen rendezte kiállítását, amely a honlapja szerint "prémium" művészetet kínál, elsősorban és nyilvánvalóan a nemzetközi műkereskedelem számára. Az a műkereskedelmi struktúra, amely a rendszerváltást követően többek között épp a Várfok révén meghonosodott a klasszikus galériarendszer kialakulása következtében, Romániában alig alakult ki, mivel sokkal tovább elhúzódott az állami monopólium felbomlása. Ennek hiányában a kortárs művészetnek még kevésbé alakult ki a magánszférához kapcsolódó intézményrendszere, és mivel ezzel a behozhatatlan hátránnyal fölösleges is lett volna küszködni, a kis román piac alternatív működési módokat keresett a virtuális és a nemzetközi térben. Lényegében ez a deficit, a belső piac hiánya vezetett oda, hogy a román művészet egyenesen a globális környezetben próbál érvényesülni, és ahelyett, hogy saját galériáiban rendezne kiállításokat, kiszervezi művészeit a változó rangú "nyugati" galériákba és biennálékra. A virtuális promóció mellett - a magyar szokással ellentétben - tipográfiailag nem túl érdekes, a kilencvenes évek dizájnjába beleragadt, ám mégiscsak terjedelmes kétnyelvű kiadványokat jelentetnek meg. Világos, hogy a Nasui Private Collection and Gallery jó minőségű, középkategóriás, könnyen fogyasztható figuratív festészetet és szintén figuratív szobrászatot akar eladni párizsi galériáknak és a moszkvai biennálén a körébe tartozó művészektől. Ebből a nem túl kiterjedt csoportból lehet látni válogatást a Várfokban, kiegészítve magyar képzőművészekkel és meghintve olyan, máshová való kulcsszavakkal, mint "Kelet-Európa" meg "identitás", ami teljesen fölösleges cicomázása a tényeknek: ami üzlet, az üzlet.

A kiállítás első nagy termében a Flavia Pitis-Radu Belcin-házaspár képei a sötét tónusú neorealizmust képviselik, amelyet enigmatikus címadással bolondítanak meg, mint Micha‘ël Borremans, időnként viszont semmi értelmük sincs. Műveik példás technikáját csak a tematikus elágazás teszi megkülönböztethetővé egymástól: a nemek szerinti elosztásban Flavia Pitis fest több gyerekportrét. Ezt a szürke-barna - nyomasztó - összhangot kissé oldja Herman Levente kevesebb látványos precizitásra törekvő sorozata, pedig ő is egylépésnyire áll a monokrómtól.

A második terem technikailag érdekesebb, és hangsúlyosabban épít a fotó és a festészet lehetséges viszonyára: Misetics Mátyás nagyméretű printjei a fény-árnyék összefüggést viszik tovább, a rangidős Francisc Chiuariu backlitjei pedig a fotóalapú felület átdolgozásával a valóságrétegek szétválasztását, illetve újbóli összecsúsztatását használják ki. Külön kis termet kaptak Győrffy László művei, melyek közül a szoborfej egyértelműen azért van ott, hogy Bogdan Rata rettenetes giccsei ne ijesztgessenek magukban. A kis rajzok viszont jól tudnak esni ebben a festészetet túlságosan is komolyan vevő, de voltaképp terméketlen és önmagáért való környezetben.

A kiállítás 2013-ban továbbutazik Bukarestbe, és a tervek szerint kiegészül majd lengyel képzőművészek műveivel. Nyilván szintén a "prémium" kategóriából.

Várfok Galéria, Bp. I., Várfok utca 11., nyitva november 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.