Kiállítás

Román cicoma

A valóság esszenciái

  • Kürti Emese
  • 2012. december 1.

Képzőművészet

A Várfok Galéria az utóbbi időben kétszáz négyzetméteresre növelte a kiállítóterét - egy utcafronti és egy rá merőlegesen húzódó kényelmes terem kialakításával ideálisra bővítette a befogadóképességét ahhoz, hogy értékelhető csoportos kiállításoknak is helyet tudjon adni.

A helyhiánnyal küzdő magángalériák számára létkérdés a használható méretű tér megteremtése, de kevesen engedhetik meg maguknak az ekkora léptékváltást, ami mozgatható falak beépítésével, valamint korrekt kiszolgálóhelyiségek és letisztult belső kialakításával jár együtt. Az egész nagyon korszerű (talán csak a damilos képlógatás zavaró egy kicsit), ígéretes, és érezhetően új pozíciók elérésére törekszik: a padló épp olyan, mint a Ludwigban, a mosdó majdnem olyan jó, mint a Kogarté - a belsőépítészeti minőség tehát semminek nem lehet akadálya.

Így ha a fentiekből kiérezhető volna némi csúfondárosság, akkor csak azért, mert valóban olyan kár a nagyszerű kiállítóhelyért, amit sokkal, de sokkal érdekesebb dolgokkal meg lehetne tölteni, mint ami épp benne van. A valóság esszenciái című kortárs román-magyar kiállítás annak a román kritikai művészetnek a nemzetközi sikerét próbálja meglovagolni piaci eszközökkel, amelyhez radikálisan semmi köze, mint ahogy nem lehet köze a szalonfestészetnek a kritikai teóriához és praxishoz. A másod- vagy harmadrangú román képzőművészet importálása a magyar és a nemzetközi színtérre épp olyan értelmes dolog, mint a giccsszobrászat együtt emlegetése a "kolozsvári iskolával" (most nem térek ki a terminus problematikusságára). Lassan a magyar galériás világba is leszivárgott, hogy lehet ezeknek a románoknak valami titkos receptjük, amelynek az értékét és enigmatikusságát a Műcsarnok kiállítása (Európai utasok, 2012. április-július) tette igazán kívánatossá, ezért tűnik olyan vonzónak felpattanni arra a szárnyaló műpiaci lóra. Csakhogy ez a ló nem az a ló.

A Várfok Galéria a bukaresti Nasui magángyűjteménnyel közösen rendezte kiállítását, amely a honlapja szerint "prémium" művészetet kínál, elsősorban és nyilvánvalóan a nemzetközi műkereskedelem számára. Az a műkereskedelmi struktúra, amely a rendszerváltást követően többek között épp a Várfok révén meghonosodott a klasszikus galériarendszer kialakulása következtében, Romániában alig alakult ki, mivel sokkal tovább elhúzódott az állami monopólium felbomlása. Ennek hiányában a kortárs művészetnek még kevésbé alakult ki a magánszférához kapcsolódó intézményrendszere, és mivel ezzel a behozhatatlan hátránnyal fölösleges is lett volna küszködni, a kis román piac alternatív működési módokat keresett a virtuális és a nemzetközi térben. Lényegében ez a deficit, a belső piac hiánya vezetett oda, hogy a román művészet egyenesen a globális környezetben próbál érvényesülni, és ahelyett, hogy saját galériáiban rendezne kiállításokat, kiszervezi művészeit a változó rangú "nyugati" galériákba és biennálékra. A virtuális promóció mellett - a magyar szokással ellentétben - tipográfiailag nem túl érdekes, a kilencvenes évek dizájnjába beleragadt, ám mégiscsak terjedelmes kétnyelvű kiadványokat jelentetnek meg. Világos, hogy a Nasui Private Collection and Gallery jó minőségű, középkategóriás, könnyen fogyasztható figuratív festészetet és szintén figuratív szobrászatot akar eladni párizsi galériáknak és a moszkvai biennálén a körébe tartozó művészektől. Ebből a nem túl kiterjedt csoportból lehet látni válogatást a Várfokban, kiegészítve magyar képzőművészekkel és meghintve olyan, máshová való kulcsszavakkal, mint "Kelet-Európa" meg "identitás", ami teljesen fölösleges cicomázása a tényeknek: ami üzlet, az üzlet.

A kiállítás első nagy termében a Flavia Pitis-Radu Belcin-házaspár képei a sötét tónusú neorealizmust képviselik, amelyet enigmatikus címadással bolondítanak meg, mint Micha‘ël Borremans, időnként viszont semmi értelmük sincs. Műveik példás technikáját csak a tematikus elágazás teszi megkülönböztethetővé egymástól: a nemek szerinti elosztásban Flavia Pitis fest több gyerekportrét. Ezt a szürke-barna - nyomasztó - összhangot kissé oldja Herman Levente kevesebb látványos precizitásra törekvő sorozata, pedig ő is egylépésnyire áll a monokrómtól.

A második terem technikailag érdekesebb, és hangsúlyosabban épít a fotó és a festészet lehetséges viszonyára: Misetics Mátyás nagyméretű printjei a fény-árnyék összefüggést viszik tovább, a rangidős Francisc Chiuariu backlitjei pedig a fotóalapú felület átdolgozásával a valóságrétegek szétválasztását, illetve újbóli összecsúsztatását használják ki. Külön kis termet kaptak Győrffy László művei, melyek közül a szoborfej egyértelműen azért van ott, hogy Bogdan Rata rettenetes giccsei ne ijesztgessenek magukban. A kis rajzok viszont jól tudnak esni ebben a festészetet túlságosan is komolyan vevő, de voltaképp terméketlen és önmagáért való környezetben.

A kiállítás 2013-ban továbbutazik Bukarestbe, és a tervek szerint kiegészül majd lengyel képzőművészek műveivel. Nyilván szintén a "prémium" kategóriából.

Várfok Galéria, Bp. I., Várfok utca 11., nyitva november 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.