Tapintatos halott - Fehéri György (1953-2011)

  • Bán Zoltán András
  • 2011. május 5.

Képzőművészet

A régóta halálos vesebetegségben szenvedő, április 29-én Berlinben meghalt Fehéri Györgyöt, az ottani Collegium Hungaricum munkatársát egyetemista koromtól ismerem. Volt egy irodalmi vagy a jó ég tudja, milyen társaság a hetvenes években, amely az ő, pontosabban az akkori felesége lakásában, a Móricz Zsigmond körtér egyik házában találkozott rendszeresen; tag voltam én is, talán szerdánként jöttünk össze, voltaképpen így találkoztunk először.
És ugyancsak ebbe társaságba tartozott Ingusz Iván, a gyermekpszichológus, aki pár éve lett öngyilkos. Vannak még a közönség előtt jól ismert tagjai ennek a mindössze hét főt számláló bandának, amely irodalmi művek elemzésével múlatta a szocialista időt, de őket - mivel hála istennek még élnek - nem nevezhetem meg. Egyelőre két halott. Õk már néven szólíthatók.

Adja magát tehát a fordulat, milyen szörnyű, hogy Fehéri Gyuriról csak akkor beszélhetünk, ha már halott. De nem tiltakozna ellene. Mert nem tartozott a tolakodó emberek manapság egyre méretesebb táborába. Érdeklődő levelemre, február végén, azt válaszolta, hogy hosszabban majd este számol be a dolgai állásáról. Aztán mégsem írt. Amiből egyértelmű lett számomra, hogy közel a vég. Pontosabban: ő már tudja, hogy küszöbön áll, és a nem-válasszal értésemre adta, hagyjuk ezt, öreg, felejtsd el. Így aztán én se kerestem ezután, bár nem felejtettem el. Már évtizedek óta kívülről nézett minket, a másik oldalról, de ez a miénket messze meghaladó tudás nem tette nagyképűvé, fennhéjázóvá, pökhendivé; és a maga ellen fordított halálos humora szintén töretlen maradt az évek során, és még ő vigasztalta a pincért Berlinben, hogy betegsége miatt sajna mi mindent nem rendelhet tőle. Nem viselte maga szerezte kitüntetésként, hogy harminc éve járkáló halott. Tapintatos ember volt, és ez tapintatot követelt; elbújt és meghalt, egyszerűen, méltósággal, ahogy kell.

Ahogy kellene.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."