Tapintatos halott - Fehéri György (1953-2011)

  • Bán Zoltán András
  • 2011. május 5.

Képzőművészet

A régóta halálos vesebetegségben szenvedő, április 29-én Berlinben meghalt Fehéri Györgyöt, az ottani Collegium Hungaricum munkatársát egyetemista koromtól ismerem. Volt egy irodalmi vagy a jó ég tudja, milyen társaság a hetvenes években, amely az ő, pontosabban az akkori felesége lakásában, a Móricz Zsigmond körtér egyik házában találkozott rendszeresen; tag voltam én is, talán szerdánként jöttünk össze, voltaképpen így találkoztunk először.
És ugyancsak ebbe társaságba tartozott Ingusz Iván, a gyermekpszichológus, aki pár éve lett öngyilkos. Vannak még a közönség előtt jól ismert tagjai ennek a mindössze hét főt számláló bandának, amely irodalmi művek elemzésével múlatta a szocialista időt, de őket - mivel hála istennek még élnek - nem nevezhetem meg. Egyelőre két halott. Õk már néven szólíthatók.

Adja magát tehát a fordulat, milyen szörnyű, hogy Fehéri Gyuriról csak akkor beszélhetünk, ha már halott. De nem tiltakozna ellene. Mert nem tartozott a tolakodó emberek manapság egyre méretesebb táborába. Érdeklődő levelemre, február végén, azt válaszolta, hogy hosszabban majd este számol be a dolgai állásáról. Aztán mégsem írt. Amiből egyértelmű lett számomra, hogy közel a vég. Pontosabban: ő már tudja, hogy küszöbön áll, és a nem-válasszal értésemre adta, hagyjuk ezt, öreg, felejtsd el. Így aztán én se kerestem ezután, bár nem felejtettem el. Már évtizedek óta kívülről nézett minket, a másik oldalról, de ez a miénket messze meghaladó tudás nem tette nagyképűvé, fennhéjázóvá, pökhendivé; és a maga ellen fordított halálos humora szintén töretlen maradt az évek során, és még ő vigasztalta a pincért Berlinben, hogy betegsége miatt sajna mi mindent nem rendelhet tőle. Nem viselte maga szerezte kitüntetésként, hogy harminc éve járkáló halott. Tapintatos ember volt, és ez tapintatot követelt; elbújt és meghalt, egyszerűen, méltósággal, ahogy kell.

Ahogy kellene.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.