Tapintatos halott - Fehéri György (1953-2011)

  • Bán Zoltán András
  • 2011. május 5.

Képzőművészet

A régóta halálos vesebetegségben szenvedő, április 29-én Berlinben meghalt Fehéri Györgyöt, az ottani Collegium Hungaricum munkatársát egyetemista koromtól ismerem. Volt egy irodalmi vagy a jó ég tudja, milyen társaság a hetvenes években, amely az ő, pontosabban az akkori felesége lakásában, a Móricz Zsigmond körtér egyik házában találkozott rendszeresen; tag voltam én is, talán szerdánként jöttünk össze, voltaképpen így találkoztunk először.
És ugyancsak ebbe társaságba tartozott Ingusz Iván, a gyermekpszichológus, aki pár éve lett öngyilkos. Vannak még a közönség előtt jól ismert tagjai ennek a mindössze hét főt számláló bandának, amely irodalmi művek elemzésével múlatta a szocialista időt, de őket - mivel hála istennek még élnek - nem nevezhetem meg. Egyelőre két halott. Õk már néven szólíthatók.

Adja magát tehát a fordulat, milyen szörnyű, hogy Fehéri Gyuriról csak akkor beszélhetünk, ha már halott. De nem tiltakozna ellene. Mert nem tartozott a tolakodó emberek manapság egyre méretesebb táborába. Érdeklődő levelemre, február végén, azt válaszolta, hogy hosszabban majd este számol be a dolgai állásáról. Aztán mégsem írt. Amiből egyértelmű lett számomra, hogy közel a vég. Pontosabban: ő már tudja, hogy küszöbön áll, és a nem-válasszal értésemre adta, hagyjuk ezt, öreg, felejtsd el. Így aztán én se kerestem ezután, bár nem felejtettem el. Már évtizedek óta kívülről nézett minket, a másik oldalról, de ez a miénket messze meghaladó tudás nem tette nagyképűvé, fennhéjázóvá, pökhendivé; és a maga ellen fordított halálos humora szintén töretlen maradt az évek során, és még ő vigasztalta a pincért Berlinben, hogy betegsége miatt sajna mi mindent nem rendelhet tőle. Nem viselte maga szerezte kitüntetésként, hogy harminc éve járkáló halott. Tapintatos ember volt, és ez tapintatot követelt; elbújt és meghalt, egyszerűen, méltósággal, ahogy kell.

Ahogy kellene.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”