Tapintatos halott - Fehéri György (1953-2011)

  • Bán Zoltán András
  • 2011. május 5.

Képzőművészet

A régóta halálos vesebetegségben szenvedő, április 29-én Berlinben meghalt Fehéri Györgyöt, az ottani Collegium Hungaricum munkatársát egyetemista koromtól ismerem. Volt egy irodalmi vagy a jó ég tudja, milyen társaság a hetvenes években, amely az ő, pontosabban az akkori felesége lakásában, a Móricz Zsigmond körtér egyik házában találkozott rendszeresen; tag voltam én is, talán szerdánként jöttünk össze, voltaképpen így találkoztunk először.
És ugyancsak ebbe társaságba tartozott Ingusz Iván, a gyermekpszichológus, aki pár éve lett öngyilkos. Vannak még a közönség előtt jól ismert tagjai ennek a mindössze hét főt számláló bandának, amely irodalmi művek elemzésével múlatta a szocialista időt, de őket - mivel hála istennek még élnek - nem nevezhetem meg. Egyelőre két halott. Õk már néven szólíthatók.

Adja magát tehát a fordulat, milyen szörnyű, hogy Fehéri Gyuriról csak akkor beszélhetünk, ha már halott. De nem tiltakozna ellene. Mert nem tartozott a tolakodó emberek manapság egyre méretesebb táborába. Érdeklődő levelemre, február végén, azt válaszolta, hogy hosszabban majd este számol be a dolgai állásáról. Aztán mégsem írt. Amiből egyértelmű lett számomra, hogy közel a vég. Pontosabban: ő már tudja, hogy küszöbön áll, és a nem-válasszal értésemre adta, hagyjuk ezt, öreg, felejtsd el. Így aztán én se kerestem ezután, bár nem felejtettem el. Már évtizedek óta kívülről nézett minket, a másik oldalról, de ez a miénket messze meghaladó tudás nem tette nagyképűvé, fennhéjázóvá, pökhendivé; és a maga ellen fordított halálos humora szintén töretlen maradt az évek során, és még ő vigasztalta a pincért Berlinben, hogy betegsége miatt sajna mi mindent nem rendelhet tőle. Nem viselte maga szerezte kitüntetésként, hogy harminc éve járkáló halott. Tapintatos ember volt, és ez tapintatot követelt; elbújt és meghalt, egyszerűen, méltósággal, ahogy kell.

Ahogy kellene.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.