"Tetováld a nevem a seggedre" (Berlini csajok: elektropunkok, feministák)

  • Fenyvesi Aaron
  • 2004. október 28.

Képzőművészet

Berlin épp hogy kifújta magát az utolsó illegális lakásfoglaló squatter-punk kommuna felszámolására tett kísérlet után, és miután gyökeret eresztettek a Potsdamer Platz fémpadlójába telepített fák, újra felütötte a fejét a német-indie mozgalmak õrülete. Elõkerültek a kamionsofõr-sapkák, motorosrendõr-napszemüvegek, villogni kezdtek a virágmintás macskanadrágok, és a csajok átvették az irányítást.

Berlin épp hogy kifújta magát az utolsó illegális lakásfoglaló squatter-punk kommuna felszámolására tett kísérlet után, és miután gyökeret eresztettek a Potsdamer Platz fémpadlójába telepített fák, újra felütötte a fejét a német-indie mozgalmak őrülete. Előkerültek a kamionsofőr-sapkák, motorosrendőr-napszemüvegek, villogni kezdtek a virágmintás macskanadrágok, és a csajok átvették az irányítást. A jelek szerint mintha az emblematikus Scooter-Rammstein-Modern Talking zenei exportcikktrió maszkulin prototípusainak hegemóniáját igyekeznének ellensúlyozni, egyszersmind jelentős áttörést tanúsítva a Vaterland-őskoncept döntögetésében is.

Szóval Berlin most megint úgy fest, mint a XX. század eleji Párizs, és oda lohol minden értelmiségi, hogy egyrészt borzasztó kétarcúsággal, másrészt viszont elképesztő lehetőségekkel, mecenatúrával szembesüljön. Persze kapóra jött a csajoknak

a retrohullám,

a harmadvonalbeli "Ja, Günter, spritzen!" típusú keletnémet, bajszos, Bundesliga-frizurás pornó-világ és az a kultúrsokk is, amit a David Hasselhoff-koncert okozott a berlini fal leomlásának ünnepségén.

De hogy kibökjem végre, kikről van szó, első helyen az abszolút emblemoparadigmatikus figurának számító Peachesről kell szólnom, akiket a New York Daily News a tíz legvadabb női előadó közé sorolt, nem kisebb popdívák társaságában, mint Courtney Love, Lil' Kim, Madonna vagy Britney Spears. Iggy Poppal közös duettjük a Kick It zombie-filmbe öntött klipjébe bárki belebotolhat már az MTV-n, ami mellesleg az agresszív feminista mázat sem nélkülöző Fatherfucker címet viselő, második korongjáról szól. Zenei és szövegi minimalizmusában talán egyik legelbűvölőbb száma a Shake Y'er Dix, de tulajdonképpen bármelyik sorát idézhetnénk, ahol a férfiakat a szexuális segédeszközök használatára, míg a nőket a három irányból érkező kéj kiaknázására bátorítja!

Mint általában, mégis izgalmasabbak a sztárság árnyékában lévő együttesek, például a Cobra Killer, amely a Peachesszel és a Sonic Youth-szal is turnézott, úgyhogy erősen megkérdőjelezhető Annika és Gina digitális-hardcore duójának másodvonalbelisége. Nehéz elképzelni, hogy az önmeghatározása szerint "avant-punk pszichedélikus pingpongszeméttel" és japán szörnyfilmekkel átitatott szövegekkel operáló Gina V. D'Orio miként tengette gyermekéveit egy bolgár zenészcsaládban Nyugat-Berlin szívében, Charlottenburgban. Kis barátnője, Kwikest Annika Trost pedig egész nap hula-hoppkarikázni tanult Berlin-Spandau kertvárosban, mígnem majd 12 évesen rájött, hogy ő Keith Moon (a The Who kultdobosa) reinkarnációja. Mindketten számtalan elektronikus vagy

hand-made hiszti-punk

zenekar tagjai voltak (Throw that beat in the Garbagecan, Sex X Groupies), mígnem sok-sok év után véletlenül összetalálkoztak egy észak-amerikai turnén, és közös bandát alapítottak 1998-ban, aminek azóta már több albumot köszönhetünk, így például a 2002-es The Third Armpit címűt, olyan "opus magnusokkal", mint a Tattoo My Name On Your Ass vagy a Born To Porn.

Aztán itt lenne még a Chicks On Speed overallos gesamtkunst-artcore kommandója, akik újságpapírból fabrikált kosztümökben énekelnek arról, hogy mennyire nem tudnak gitározni. Valószínűleg a lányok maguk sem döntötték el, hogy a CoS igazi zenekar-e, vagy csak egy a közös képzőművészeti ihletettségű projektjeik közül. Ennek ellenére a Red Hot Chili Peppers Hyde Park-i koncertjének előzenekaraként dobáltatták le magukat a színpadról, sőt mi több, ötperces mikrokoncerttel örvendeztették meg a norvég herceget egy nyilvános parkban. 1997-ben poénból, ahelyett, hogy a müncheni művészeti akadémia óráira jártak volna, zenekart alakítottak. Bár Melissa New York-i, Alex-Murray ausztráiliai, Kiki müncheni érdekeltségű, hasonlóan sokirányú érdeklődésük sodorta őket a zenéhez a design, happening és performansz felől. Nemhiába konzultál velük a ma már a magát atyaúristennek képzelő Carl Lagerfeld is az éppen aktuális trendről. 2003-as "99cents" című lemezükkel (ami természetesen jóval drágább 99 centnél) a popkapitalizmus ellen tiltakoztak, mondván, 99 centje mindenkinek lehet, bezzeg Jeff Koons festménye csak a kiváltságosoknak... People and Places című számukban aztán

anyázzák

még rendesen Berlinen kívül az összes többi létező várost, továbbá az unalmas dj-fiúkat meg a konzum indie-rock fanokat, és persze bájos, örök anakronisztikusságban a sznobokat, akik aszerint mérik a műalkotásokat, hogy bekerültek-e egy múzeumba. Mellesleg ezen a lemezen már olyan sztárokat is vendégszerepeltetnek, mint a Peaches vagy a sorban következő Miss Kittin.

Az elektrósabb szcénára evezve óhatatlan belebotlunk Miss Kittinbe, Grenoble egyetlen valamirevaló zenészébe. Jellemző, hogy a szinte nulla német nyelvtudású Miss Berlinben lett ismert. De nagyszüleit látogatva még mindig megnézi velük a Derricket. Továbbá az Alexanderplatzon lengyel punkokkal mosatja le mindennap a BMW kabrióját, és az azóta egyre jobban fogyatkozó Ramones régi számait bömbölteti az autómagnójából: Just Wanna Sniff Some Glue! És ha a rendőrök megbüntetik gyorshajtásért, azzal védekezik, hogy a vécére siet. Mindemellett az egy időre társául szegődött Hackerrel olyan megaslágereket jegyeznek, mint az 1982 vagy a Frank Sinatra, ami a felső tízezer limuzinos, pezsgő- és kaviárszagú közösülési szokásairól szól, talán a Szex és New York DVD-gyűjteménytől ihletve. És elsiratja belgrádi vendégszereplése után a fiatalon megölt szerb kormányfőt, Zoran Djindjicet, a szerb Kennedyt - bár a nevére már nem is emlékszik...

És akkor még nem is szóltam a bűbájos berlinette-ről, Ellen Allienről és a shitkatapult kiadóról. S félek, már nem is fogok.

Fenyvesi Aaron

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.