"Tigris! Tigris! éjszakánk erdejében sárga láng"

  • - palosm -
  • 2020. február 29.

Képzőművészet

Mindenki lehet tigrisvadász! Észreveszed, lefotózod, beküldöd, és máris kész a virtuális tigriskiállítás, a közösségi gyűjtemény, ami nemcsak azt a kérdést feszegeti, mi ma a múzeum szerepe, hanem piszkosul szórakoztató is, ráadásul bizonyítja: kiállítás nélkül is lehet múzeumot csinálni.

Egy ideje mindehol tigriseket látok, élesebbek lettek az érzékeim, úgy látszik. Sétálok a körúton, az már vadászat, bármelyik kirakatban, pulóveren, óriásplakáton, kivillanó tetovált bőrfelületen megpillanthatok egyet. A fiam, ha találkozunk egy ismerőssel, hátat fordít, és azt mondja: „nem tudod, mi van az anorákom hátán?“

Tigris.

Mindenki tigris. Mindenhol tigris. Minden tigris.

Kivéve azt, ami nem tigris.

Merthogy: a tigris a múzeumban, az egy tigris a múzeumban, és nem a tigris.

Ezt a mondatot egy neves angol újságíró és múzeológus, Kenneth Hudson — egyesek szerint antimúzeológus (a múzeológus az újságban az egy múzeológus az újságban, és nem a múzeológus?) — írta le 1977-ben.

Fussunk neki még egyszer. A tigris és a múzeumi tigris, két külön dolog, mondja a múzeumi szakember. Mit reprezentál a múzeum, ha nem a valóságot? A tigris itt példa: annak a példája, hogy bármit bevihetünk a múzeumba, és ha bevisszük azt a bármit, lényegileg megváltozik: múzeumi bármi lesz.

Hudson frappáns mondatából indult ki Frazon Zsófia, a Néprajzi Múzeum MaDok-program csoportjának kurátora, etnográfusa, amikor belekezdett a tigrisgyűjtésbe, és a Facebookon-zajló közösségi gyűjtés a felelős azért, hogy én is rákattantam a tigrisészlelésre.

A NEM A TIGRIS nevű nyilvános és teljesen nyitott Facebook-csoportban önkéntes közösségi tigrisgyűjtés zajlik, több mint 300, a tigrisek észlelésére különösen nyitott, lelkes taggal, „ami közös bennük: az a TIGRIS. A tigrisekkel való személyes találkozások, a találkozások képpé és gondolattá formálása“, áll a leírásban. Az eredmény egy zseniális virtuális tigriskiállítás, ami naponta egy tigrissel gyarapodik. A cél a 999 tigrisből álló — műtárgy nélküli — múzeumi gyűjtemény. Most 472-nél tartanak.

false

 

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

De hogyan lehet ennyi tigrissel találkozni a hétköznapok során? Ki kell nyitni a szemünket.

Volt már itt szó felső polcon porosodó tigrises bögrékről, tigrismintás kutyapulóverről, tigrisjelmezes óvodásokról a balatoni fotótárból, különböző múzeumi tigrisekről és kiterített tigrisbőrökről, de olvashattunk beszámolót a macskafajták egyik legnagyobb menedékének számító novoszibirszki Rosztiszlav Alekszandrovics Silo Állatkertről is, ahol bengáli tigtrist is igyekeznek tenyészteni.

Előfordult az is, hogy egy Dél-Koreai Nemzeti Múzeumban lévő, Csoszon-dinasztia idejéből származó csodálatos képhez írt pszeudo-népmesét az amúgy szakmabeli tigrisgyűjtő.

NEM A TIGRIS 454-455. Balatoni Múzeum Fotótár

NEM A TIGRIS 454-455. Balatoni Múzeum Fotótár, 2007, Gyáni Szilvia

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

Két kedvencem van a közelmúltból: egy fotó azt dokumentálja, ahogy a Fiatal Képzőművészeti Stúdió tagjai megmutatják a Fővárosi Állatkert tigriseinek, Norbinak és Nivának Molnár Judit Lilla Kelet-európai sztereotípia I., Ha nagy leszek című festményét — ami tigriseket is ábrázol.

A másik az Újpesti Megyeri Tigrisek gyermekkoráslabda-csapatának bemelegítő pólója, amit a Darázsfészekben, vagyis a kőbányai kosárcsarnokban kaptak lencsevégre.

NEM A TIGRIS 440-442.

NEM A TIGRIS 440-442. " időlegesen akár galériatérré is válhat egy állatkert"

Fotó: nem a

Frazon Zsófiát kérdeztem a tigrisgyűjtés titkairól és tanulságairól.

Magyar Narancs: Miért 999 tigris a cél? Lehetne 1111 is, és azok már majdnem csíkok lennének. A 666 meg macskaszerűen diabolikus.

Frazon Zsófia: Az ezeregyéjszaka meséi miatt természetesen! A 999 meg egy híján ezer. Amikor katalogizáltam az első kapott tigrist, azt írtam: ajándék tigris 1. A másodiknál már úgy láttam, ez így kevés lesz, az lett az ajándék tigris 02. Aztán azt mondtam, nem, legyünk vagányak, jöjjön a 003. Így nemcsak sorra kerülhet a 007-es is, de elmehetünk 999-ig. Mivel lassan félúton járunk, és közel 200 van még a gépemen, nincsenek kétségeim.

MN: A Néprajzi Múzeum per pillanat zárva van: a Kossuth téren már nem lehet nyitva, ugyanis az épületbe költözik a Kúria, a városligeti új épület pedig még nincs készen. Ha van Néprajzi Múzeum, most nincs NEM A TIGRIS, ezt jól sejtem?

FZs: A Néprajzi Múzeum az időszakos zárás miatt általános társadalmi közegvesztésen megy keresztül, nincs kiállítás, nincs program. De kiállítás nélkül is lehet múzeumot csinálni — próbáljuk fenntartani a múzeumi értelmezés keretrendszerét, ezért nyúltunk ki az online terek felé. Ugyanezért indítottunk el egy beszélgetőkört a múzeumról mint metaforáról, a múzeumi terekről, vagy épp a múzeumról mint gyilkosságok helyszínéről. Meglepően sokan járnak. Ehhez kellett egy jó cím, ez lett a TIGRIS A MÚZEUMBAN.

NEM A TIGRIS 413.

NEM A TIGRIS 413. "ahogyan a tigris a pólón, úgy a fiatal játékosok is igazi harcos tigrisként küzdöttek a labdáért"

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

 

Aztán jött a Hudson-idézet másik fele és a NEM A TIGRIS, ebből lett maga a gyűjtőkampány. Úgy éreztem, ezt az idézet líraian ragadja meg a hétköznapi valóságok és a múzeumi világok közötti különbséget, de megteremti az átjárás, átjárhatóság közegét is. Aztán ez az olvasókör önálló életre kelt a Facebookon: egyszer csak kaptam egy fotót, ami egy tigrist ábárázolt egy angol múzeumi kiállítótérben. Ez volt az ajándék tigris 1.

MN: Szóval ez egy alulról jövő kezdeményezés. Mi a kritérium a tigrisfelvételnél?

FZS: Nincs jobb meg rosszabb tigris. Minden tigris tigris. Az egyetlen, hogy személyes találkozáson kell alapulnia a beküldött képnek. Igyekszem rögzíteni a helyszínt, és arra kérni a tigrisvadászokat, hogy írjanak kommentárt is a találkozásról. Aztán én mint kurátor teret adok a személyes értelmezésemnek, és a prezentáció során elhelyezem az adott tigrisészlelést egy tágabb múzeumi diskurzusban, hasonlóan ahhoz, amikor elhelyezünk egy tárgyat egy kiállításon. Az sem lényegtelen, mihez van kedvem reggelente, amikor a kávém mellett tigrisezek.

MN: Keletkeznek tematikus csomópontok? Milyen gondolati mintázatot rajzolnak ki a beérkező tigrisek?

FZS: Persze, ezeket sokszor egymás mellé rendelem és vannak tematikai tartalmi ívek is, evidensen összetartozó tigrisek. Több tigrisészlelésen keresztül foglalkoztunk például az állatkert problematikájával és a múzeummal való kapcsolatával, de visszatérő téma a karácsony, farsang, a vadászat vagy éppen a szexualitás is. Külön gyűjtöm a halott tigriseket, már több mint 26 van. És 4 élő. Ebből kettő a budapesti állatkertből.

MN: Vannak kedvenc tigriseid, olyanok, amelyek meglepetésszerűen támadtak?

FZS: Előkerült egy tigrises céhjelvénnyel díszített hamutartó, ráadásul a Békéscsabai Méretes Szabók és Szűcsök tigrisének feje beszorult az ollóba. A hamutartó talán a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején készült az Alföldi Porcelángyárban. Ekkor már 30 éves volt a szövetkezet — egyelőre közös kutakodtás után sem találtunk adatot a szövetkezet alapítására, van viszont egy 1966-os hirdetés a Békés Megyei Népújságban és egy 1973-as kártyanaptár ugyanezzel a kelekótya tigrissel.

NEM A TIGRIS 405.

NEM A TIGRIS 405. "egy egészen megkapó, ollóba szorult fejű példány"

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

A másik ilyen közös vadászat eredménye a NEM A TIGRIS 409. Egy lelkes tigrisészlelő a Pestújhelyi Közösségi Ház falikárpitját fotózta le, amin cirkuszi jelenet látható tigrissel. Elmentünk a házba bambizni egyet, odáig jutottunk el, hogy Aczél Ilona Cirkusz című festményéről készült a kárpit. A képet első körben a Pintér Aukciós ház oldalán találtuk meg, majd két további említésre is fény derült: 1962-ből az Ernst Múzeumból, 1968-ból pedig egy textil falikép kiállításáról a Magyar Nemzeti Galériából. A kárpit a Doktor Sándor utcai Úttörőházba készült 1981-82-ben. De mérete ellenére rejtőzködő alkotás. Ha bárki többet tud, várjuk jelentkezését!

A szóban forgó falikárpit

A szóban forgó falikárpit

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

MN: Hudson nyilvánvalóan valaminek a lényegére tapintott rá, de a "nem múzeum" és a "múzeum" közötti különbséget érzékeltethette volna bármi mással, mondjuk cipővel (a Néprajzi Múzeum cipőkiállításáról itt írtunk), karddal, vagy pipával is, utalva a híres "ez nem pipa"-problémára. Szóval miért pont tigris?

FZS: ’77-ben még innen vagyunk a posztkoloniális kritikai diskurzuson, de Hudson már kritikus szemmel tekint az angol múzeumi és gyűjteményi terekre. Ezt is behozhatta a gondolkodásba egy egzotikus állattal, ráadásul így kinyitja az értelmezést a múzeumok és az állatkertek, vagy éppen a természettudományi múzeumok közötti kapcsolatokra. És megidézi az élő és élettelen szembenállást is. A tigris egy élőlény a múzeumban: de halott élőlény. Kitömött állat, vagy kiterített tigrisbőr. Ezek mind nagyon jó és fontos kritikai regiszterek ma egy múzeum számára. Szerencsénk van Hudsonnal!

false

 

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

És itt most visszavenném a szót Frazon Zsófiától, de csak azért, hogy idemásolhassam William Blake A tigris című versét Szabó Lőrinc fordításában azok kedvéért, akikben ott motoszkál még a kérdés: "de miért a tigris?"

Tigris! Tigris! éjszakánk
Erdejében sárga láng,
Mely örök kéz szabta rád
Rettentő szimetriád?

Milyen katlan, mily egek
Mélyén gyúlt ki a szemed?
Szárnyra mily harc hőse kelt,
Aki e tűzhöz nyúlni mert?

Milyen váll és mily müvész
Fonta szíved izmait? És
Mikor elsőt vert szived,
Milyen kar s láb bírt veled?

Milyen pőröly? mily vasak?
Mily kohóban forrt agyad?
Mily üllőre mily marok
Törte gyilkos terrorod?

S amikor befejezett,
Mosolygott rád a mestered?
Te voltál, amire várt?
Aki a Bárányt, az csinált?

Tigris! Tigris! éjszakánk
Erdejében sárga láng,
Mely örök kéz szabta rád
Rettentő szimetriád?

NEM A TIGRIS 149

NEM A TIGRIS 149

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.