"Tigris! Tigris! éjszakánk erdejében sárga láng"

  • - palosm -
  • 2020. február 29.

Képzőművészet

Mindenki lehet tigrisvadász! Észreveszed, lefotózod, beküldöd, és máris kész a virtuális tigriskiállítás, a közösségi gyűjtemény, ami nemcsak azt a kérdést feszegeti, mi ma a múzeum szerepe, hanem piszkosul szórakoztató is, ráadásul bizonyítja: kiállítás nélkül is lehet múzeumot csinálni.

Egy ideje mindehol tigriseket látok, élesebbek lettek az érzékeim, úgy látszik. Sétálok a körúton, az már vadászat, bármelyik kirakatban, pulóveren, óriásplakáton, kivillanó tetovált bőrfelületen megpillanthatok egyet. A fiam, ha találkozunk egy ismerőssel, hátat fordít, és azt mondja: „nem tudod, mi van az anorákom hátán?“

Tigris.

Mindenki tigris. Mindenhol tigris. Minden tigris.

Kivéve azt, ami nem tigris.

Merthogy: a tigris a múzeumban, az egy tigris a múzeumban, és nem a tigris.

Ezt a mondatot egy neves angol újságíró és múzeológus, Kenneth Hudson — egyesek szerint antimúzeológus (a múzeológus az újságban az egy múzeológus az újságban, és nem a múzeológus?) — írta le 1977-ben.

Fussunk neki még egyszer. A tigris és a múzeumi tigris, két külön dolog, mondja a múzeumi szakember. Mit reprezentál a múzeum, ha nem a valóságot? A tigris itt példa: annak a példája, hogy bármit bevihetünk a múzeumba, és ha bevisszük azt a bármit, lényegileg megváltozik: múzeumi bármi lesz.

Hudson frappáns mondatából indult ki Frazon Zsófia, a Néprajzi Múzeum MaDok-program csoportjának kurátora, etnográfusa, amikor belekezdett a tigrisgyűjtésbe, és a Facebookon-zajló közösségi gyűjtés a felelős azért, hogy én is rákattantam a tigrisészlelésre.

A NEM A TIGRIS nevű nyilvános és teljesen nyitott Facebook-csoportban önkéntes közösségi tigrisgyűjtés zajlik, több mint 300, a tigrisek észlelésére különösen nyitott, lelkes taggal, „ami közös bennük: az a TIGRIS. A tigrisekkel való személyes találkozások, a találkozások képpé és gondolattá formálása“, áll a leírásban. Az eredmény egy zseniális virtuális tigriskiállítás, ami naponta egy tigrissel gyarapodik. A cél a 999 tigrisből álló — műtárgy nélküli — múzeumi gyűjtemény. Most 472-nél tartanak.

false

 

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

De hogyan lehet ennyi tigrissel találkozni a hétköznapok során? Ki kell nyitni a szemünket.

Volt már itt szó felső polcon porosodó tigrises bögrékről, tigrismintás kutyapulóverről, tigrisjelmezes óvodásokról a balatoni fotótárból, különböző múzeumi tigrisekről és kiterített tigrisbőrökről, de olvashattunk beszámolót a macskafajták egyik legnagyobb menedékének számító novoszibirszki Rosztiszlav Alekszandrovics Silo Állatkertről is, ahol bengáli tigtrist is igyekeznek tenyészteni.

Előfordult az is, hogy egy Dél-Koreai Nemzeti Múzeumban lévő, Csoszon-dinasztia idejéből származó csodálatos képhez írt pszeudo-népmesét az amúgy szakmabeli tigrisgyűjtő.

NEM A TIGRIS 454-455. Balatoni Múzeum Fotótár

NEM A TIGRIS 454-455. Balatoni Múzeum Fotótár, 2007, Gyáni Szilvia

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

Két kedvencem van a közelmúltból: egy fotó azt dokumentálja, ahogy a Fiatal Képzőművészeti Stúdió tagjai megmutatják a Fővárosi Állatkert tigriseinek, Norbinak és Nivának Molnár Judit Lilla Kelet-európai sztereotípia I., Ha nagy leszek című festményét — ami tigriseket is ábrázol.

A másik az Újpesti Megyeri Tigrisek gyermekkoráslabda-csapatának bemelegítő pólója, amit a Darázsfészekben, vagyis a kőbányai kosárcsarnokban kaptak lencsevégre.

NEM A TIGRIS 440-442.

NEM A TIGRIS 440-442. " időlegesen akár galériatérré is válhat egy állatkert"

Fotó: nem a

Frazon Zsófiát kérdeztem a tigrisgyűjtés titkairól és tanulságairól.

Magyar Narancs: Miért 999 tigris a cél? Lehetne 1111 is, és azok már majdnem csíkok lennének. A 666 meg macskaszerűen diabolikus.

Frazon Zsófia: Az ezeregyéjszaka meséi miatt természetesen! A 999 meg egy híján ezer. Amikor katalogizáltam az első kapott tigrist, azt írtam: ajándék tigris 1. A másodiknál már úgy láttam, ez így kevés lesz, az lett az ajándék tigris 02. Aztán azt mondtam, nem, legyünk vagányak, jöjjön a 003. Így nemcsak sorra kerülhet a 007-es is, de elmehetünk 999-ig. Mivel lassan félúton járunk, és közel 200 van még a gépemen, nincsenek kétségeim.

MN: A Néprajzi Múzeum per pillanat zárva van: a Kossuth téren már nem lehet nyitva, ugyanis az épületbe költözik a Kúria, a városligeti új épület pedig még nincs készen. Ha van Néprajzi Múzeum, most nincs NEM A TIGRIS, ezt jól sejtem?

FZs: A Néprajzi Múzeum az időszakos zárás miatt általános társadalmi közegvesztésen megy keresztül, nincs kiállítás, nincs program. De kiállítás nélkül is lehet múzeumot csinálni — próbáljuk fenntartani a múzeumi értelmezés keretrendszerét, ezért nyúltunk ki az online terek felé. Ugyanezért indítottunk el egy beszélgetőkört a múzeumról mint metaforáról, a múzeumi terekről, vagy épp a múzeumról mint gyilkosságok helyszínéről. Meglepően sokan járnak. Ehhez kellett egy jó cím, ez lett a TIGRIS A MÚZEUMBAN.

NEM A TIGRIS 413.

NEM A TIGRIS 413. "ahogyan a tigris a pólón, úgy a fiatal játékosok is igazi harcos tigrisként küzdöttek a labdáért"

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

 

Aztán jött a Hudson-idézet másik fele és a NEM A TIGRIS, ebből lett maga a gyűjtőkampány. Úgy éreztem, ezt az idézet líraian ragadja meg a hétköznapi valóságok és a múzeumi világok közötti különbséget, de megteremti az átjárás, átjárhatóság közegét is. Aztán ez az olvasókör önálló életre kelt a Facebookon: egyszer csak kaptam egy fotót, ami egy tigrist ábárázolt egy angol múzeumi kiállítótérben. Ez volt az ajándék tigris 1.

MN: Szóval ez egy alulról jövő kezdeményezés. Mi a kritérium a tigrisfelvételnél?

FZS: Nincs jobb meg rosszabb tigris. Minden tigris tigris. Az egyetlen, hogy személyes találkozáson kell alapulnia a beküldött képnek. Igyekszem rögzíteni a helyszínt, és arra kérni a tigrisvadászokat, hogy írjanak kommentárt is a találkozásról. Aztán én mint kurátor teret adok a személyes értelmezésemnek, és a prezentáció során elhelyezem az adott tigrisészlelést egy tágabb múzeumi diskurzusban, hasonlóan ahhoz, amikor elhelyezünk egy tárgyat egy kiállításon. Az sem lényegtelen, mihez van kedvem reggelente, amikor a kávém mellett tigrisezek.

MN: Keletkeznek tematikus csomópontok? Milyen gondolati mintázatot rajzolnak ki a beérkező tigrisek?

FZS: Persze, ezeket sokszor egymás mellé rendelem és vannak tematikai tartalmi ívek is, evidensen összetartozó tigrisek. Több tigrisészlelésen keresztül foglalkoztunk például az állatkert problematikájával és a múzeummal való kapcsolatával, de visszatérő téma a karácsony, farsang, a vadászat vagy éppen a szexualitás is. Külön gyűjtöm a halott tigriseket, már több mint 26 van. És 4 élő. Ebből kettő a budapesti állatkertből.

MN: Vannak kedvenc tigriseid, olyanok, amelyek meglepetésszerűen támadtak?

FZS: Előkerült egy tigrises céhjelvénnyel díszített hamutartó, ráadásul a Békéscsabai Méretes Szabók és Szűcsök tigrisének feje beszorult az ollóba. A hamutartó talán a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején készült az Alföldi Porcelángyárban. Ekkor már 30 éves volt a szövetkezet — egyelőre közös kutakodtás után sem találtunk adatot a szövetkezet alapítására, van viszont egy 1966-os hirdetés a Békés Megyei Népújságban és egy 1973-as kártyanaptár ugyanezzel a kelekótya tigrissel.

NEM A TIGRIS 405.

NEM A TIGRIS 405. "egy egészen megkapó, ollóba szorult fejű példány"

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

A másik ilyen közös vadászat eredménye a NEM A TIGRIS 409. Egy lelkes tigrisészlelő a Pestújhelyi Közösségi Ház falikárpitját fotózta le, amin cirkuszi jelenet látható tigrissel. Elmentünk a házba bambizni egyet, odáig jutottunk el, hogy Aczél Ilona Cirkusz című festményéről készült a kárpit. A képet első körben a Pintér Aukciós ház oldalán találtuk meg, majd két további említésre is fény derült: 1962-ből az Ernst Múzeumból, 1968-ból pedig egy textil falikép kiállításáról a Magyar Nemzeti Galériából. A kárpit a Doktor Sándor utcai Úttörőházba készült 1981-82-ben. De mérete ellenére rejtőzködő alkotás. Ha bárki többet tud, várjuk jelentkezését!

A szóban forgó falikárpit

A szóban forgó falikárpit

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

MN: Hudson nyilvánvalóan valaminek a lényegére tapintott rá, de a "nem múzeum" és a "múzeum" közötti különbséget érzékeltethette volna bármi mással, mondjuk cipővel (a Néprajzi Múzeum cipőkiállításáról itt írtunk), karddal, vagy pipával is, utalva a híres "ez nem pipa"-problémára. Szóval miért pont tigris?

FZS: ’77-ben még innen vagyunk a posztkoloniális kritikai diskurzuson, de Hudson már kritikus szemmel tekint az angol múzeumi és gyűjteményi terekre. Ezt is behozhatta a gondolkodásba egy egzotikus állattal, ráadásul így kinyitja az értelmezést a múzeumok és az állatkertek, vagy éppen a természettudományi múzeumok közötti kapcsolatokra. És megidézi az élő és élettelen szembenállást is. A tigris egy élőlény a múzeumban: de halott élőlény. Kitömött állat, vagy kiterített tigrisbőr. Ezek mind nagyon jó és fontos kritikai regiszterek ma egy múzeum számára. Szerencsénk van Hudsonnal!

false

 

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal

És itt most visszavenném a szót Frazon Zsófiától, de csak azért, hogy idemásolhassam William Blake A tigris című versét Szabó Lőrinc fordításában azok kedvéért, akikben ott motoszkál még a kérdés: "de miért a tigris?"

Tigris! Tigris! éjszakánk
Erdejében sárga láng,
Mely örök kéz szabta rád
Rettentő szimetriád?

Milyen katlan, mily egek
Mélyén gyúlt ki a szemed?
Szárnyra mily harc hőse kelt,
Aki e tűzhöz nyúlni mert?

Milyen váll és mily müvész
Fonta szíved izmait? És
Mikor elsőt vert szived,
Milyen kar s láb bírt veled?

Milyen pőröly? mily vasak?
Mily kohóban forrt agyad?
Mily üllőre mily marok
Törte gyilkos terrorod?

S amikor befejezett,
Mosolygott rád a mestered?
Te voltál, amire várt?
Aki a Bárányt, az csinált?

Tigris! Tigris! éjszakánk
Erdejében sárga láng,
Mely örök kéz szabta rád
Rettentő szimetriád?

NEM A TIGRIS 149

NEM A TIGRIS 149

Fotó: Nem a tigris Facebook-oldal


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.