Úgy nincs, hogy van - A "berlini iskola" egykor és ma

  • B. I.
  • 2006. december 21.

Képzőművészet

Noha a megnevezés bevett kategória az elektronikus zenék osztályozásakor, maguk az érintettek általában ostobaságnak nevezik az efféle megközelítést. Akárhogyan is, a maiak közül nagyon sokan nagyon sokat köszönhetnek a "berlini iskolának".

A hatvanas-hetvenes évek német - mindenekelőtt nyugat-berlini - avantgárd zenéje jóval sokszínűbb annál, mintsem leszűkíthetnénk arra az irányzatra, aminek legismertebb képviselői a Tangerine Dream (TD), Klaus Schulze vagy az ún. "düsseldorfi iskolához" sorolt Kraftwerk. Az akkortájt gomba módra szaporodó formációk közös ismérve a határtalan kísérletező kedv volt - aminek persze logikus következménye lett, hogy előbb-utóbb valamennyien eljutottak a szintetikus hangokkal való bíbelődésig. Amiket ugyan nem a német experimentalisták használtak először, de közülük kerültek ki azok, akik idővel kizárólag mesterséges hangokra építették zenéjüket.

A kezdetektől a legkülönfélébb irányokba tájékozódó zenészek - mint a Can együttest alapító Holger Czukay (Karlheinz Stockhausen tanítványa) vagy Edgar Froese (TD), Ralf Hütter (Kraftwerk), Manuel Göttsching (Ash Ra Tempel) - generációjának közös élménye az volt, hogy a rock and roll, a blues hagyományait nem érezték elegendőnek az önkifejezéshez. Az a vitalitás és változatosság, ami az akkori német kísérleti könnyűzenét jellemzi, voltaképpen erre a lázas önazonosság-keresésre vezethető vissza. Rövidebb-hosszabb ideig majd' mindegyikük a kortárs komolyzene, illetve a hatvanas évek végén meghökkentő újdonságnak számító minimalista struktúrák felé fordult. ("Azzal próbálkoztam, hogy a zenémben összehozzam Stockhausent Chuck Berryvel" - nyilatkozta a nyolcvanas évek elején Klaus Schulze.) Ezekből, valamint a free dzsessz és az akkoriban hódító pszichedélikus zene elemeiből keverték ki sajátos, nemegyszer kibírhatatlanul hosszú kompozícióikat. Nemcsak koncertjeiken improvizáltak (a TD-ben a hetvenes évek legelején például sokszor csak közvetlenül a fellépés előtt döntötték el, hogy melyik hangnemben indítanak, a többit pedig intuícióikra bízták), de korai lemezeik egy része is így készült. A korai Can, Agitation Free vagy Tangerine Dream nagy feltűnést keltett, nyugat-berlini hippiközösségek kedvenc zenekarai lettek, de rögtönzésen alapuló produkcióikkal sokszor buktak hatalmasat. "Almákkal, banánnal hajigáltak minket, hogy elég volt, takarodjunk le a színpadról. Aztán a karzatról valami a klaviatúrámra repült egy zacskóban. Tudod, milyen iszonyúan pocsék meló volt kikapargatni a lekvárt a billentyűk közül?" - idézte föl a TD egyik párizsi kudarcát Froese egy másfél évtizeddel ezelőtti rádióinterjúban.

A TD, Klaus Schulze és a Can Magyarországon is jól ismert, a legnépszerűbb pedig alighanem a Kraftwerk. Három további alapzenekart, az Agitation Free-t (AF), az Ash Ra Tempelt (Manuel Göttsching) és a Clustert viszont elvétve emlegetik csak errefelé. Holott az AF bizarr világa hatott nemcsak a Tangerine Dreamre, de az angol új hullámra is (és ha esetleg ismer-ték, akkor a mi Trabantunkra és Balatonunkra), Göttsching kísérletei nélkül máshogyan alakul például Klaus Schulze pályája, míg a Cluster alapítói (Hans Joachim Roedelius, Dieter Moebius, Konrad Schnitzler) már akkor ambient zenét játszottak, amikor az elnevezés maga nem is létezett; Brian Eno "nem zene forradalmának" éppen a Cluster az egyik hivatkozási alapja (Eno jó néhány lemezt készített az együttessel, illetve a tagjaival külön-külön is).

Amikor az elektronikus könnyűzene jelenkori képviselői a nagy öregek előtt tisztelegnek, kétszeres okuk is van erre: egyrészt a készen kapott zenei megoldá-sokért, ötletekért, a megkerülhetetlenül jellegzetes elektronikus harmóniákért és ritmusképletekért, másrészt azokért a technikai jellegű innovációkért, melyeket mondjuk a TD, a Kraftwerk és sokan mások kezdetben a saját kontójukra, később a nagyobb hangszergyártókkal kooperálva végeztek el.

S hogy mi lett a hőskor reprezentánsaival? Sokan a filmzeneiparban teremtettek biztos egzisztenciát, mint például az AF egyik legtehetségesebb tagja, Michael Hoenig, vagy az AF-ben hajdanán doboló, s később a TD nagy korszakában szerepet vállaló Christopher Franke. Manuel Göttsching vagy a TD-ben kétszer is megforduló Steve Jolliffe azok közé tartozik, akik a legkevésbé szakadtak el egykori zenei világuktól: utóbbi nemrég megjelent koncertlemeze a maga minimalista megoldásaival és Jolliffe jellegzetes fuvolajátékával az irányzat egyik legjobb idei terméke (Poland; Ricochet Dreams, 2006 - érdekessége, hogy Jolliffe az első számba épített egy 1967-ből származó négyperces TD-felvételt). Czukay, Schnitzler vagy Roedelius a kortárs képzőművészeti, színházi produkciók állandó résztvevője és zeneszerzője. Roedelius egyébként dupla lemezes válogatással rukkolt elő, s aki érdeklődik az elektronikus zene egyik legöntörvényűbb figurája iránt, az nyugodtan kezdheti e reprezentatív gyűjteménnyel (Works 1968-2005; Groenland Records, 2006). Az évtizedek óta megbízható színvonalon dolgozó Klaus Schulze - bár van új sorlemeze is az év elejéről (Moonlake) - fő projektje az utóbbi időkben a régebbi anyagok újra- és az eddig publikálatlan darabok előszöri kiadása. Edgar Froese (mint TD) ellenben valósággal ontja az új lemezeket - ám ezek döntő többségükben csuklógyakorlatok, önismétlések, vagy a legjobb esetben is közepesre sikeredett útkeresések. Jó példa erre legfrissebb, 18 perces maxi CD-je (40 Years Roadmap To Music, TDI Music, 2006). Valószínűleg több nincs már benne - mint ahogyan abban sem, amit "berlini iskola" alatt szokás érteni. Ám ami volt, az nemcsak zenetörténeti kuriózumként érdemel figyelmet, mivel legértékesebb produktumai manapság is leesett állal hallgathatók végig.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.