Úgy nincs, hogy van - A "berlini iskola" egykor és ma

  • B. I.
  • 2006. december 21.

Képzőművészet

Noha a megnevezés bevett kategória az elektronikus zenék osztályozásakor, maguk az érintettek általában ostobaságnak nevezik az efféle megközelítést. Akárhogyan is, a maiak közül nagyon sokan nagyon sokat köszönhetnek a "berlini iskolának".

A hatvanas-hetvenes évek német - mindenekelőtt nyugat-berlini - avantgárd zenéje jóval sokszínűbb annál, mintsem leszűkíthetnénk arra az irányzatra, aminek legismertebb képviselői a Tangerine Dream (TD), Klaus Schulze vagy az ún. "düsseldorfi iskolához" sorolt Kraftwerk. Az akkortájt gomba módra szaporodó formációk közös ismérve a határtalan kísérletező kedv volt - aminek persze logikus következménye lett, hogy előbb-utóbb valamennyien eljutottak a szintetikus hangokkal való bíbelődésig. Amiket ugyan nem a német experimentalisták használtak először, de közülük kerültek ki azok, akik idővel kizárólag mesterséges hangokra építették zenéjüket.

A kezdetektől a legkülönfélébb irányokba tájékozódó zenészek - mint a Can együttest alapító Holger Czukay (Karlheinz Stockhausen tanítványa) vagy Edgar Froese (TD), Ralf Hütter (Kraftwerk), Manuel Göttsching (Ash Ra Tempel) - generációjának közös élménye az volt, hogy a rock and roll, a blues hagyományait nem érezték elegendőnek az önkifejezéshez. Az a vitalitás és változatosság, ami az akkori német kísérleti könnyűzenét jellemzi, voltaképpen erre a lázas önazonosság-keresésre vezethető vissza. Rövidebb-hosszabb ideig majd' mindegyikük a kortárs komolyzene, illetve a hatvanas évek végén meghökkentő újdonságnak számító minimalista struktúrák felé fordult. ("Azzal próbálkoztam, hogy a zenémben összehozzam Stockhausent Chuck Berryvel" - nyilatkozta a nyolcvanas évek elején Klaus Schulze.) Ezekből, valamint a free dzsessz és az akkoriban hódító pszichedélikus zene elemeiből keverték ki sajátos, nemegyszer kibírhatatlanul hosszú kompozícióikat. Nemcsak koncertjeiken improvizáltak (a TD-ben a hetvenes évek legelején például sokszor csak közvetlenül a fellépés előtt döntötték el, hogy melyik hangnemben indítanak, a többit pedig intuícióikra bízták), de korai lemezeik egy része is így készült. A korai Can, Agitation Free vagy Tangerine Dream nagy feltűnést keltett, nyugat-berlini hippiközösségek kedvenc zenekarai lettek, de rögtönzésen alapuló produkcióikkal sokszor buktak hatalmasat. "Almákkal, banánnal hajigáltak minket, hogy elég volt, takarodjunk le a színpadról. Aztán a karzatról valami a klaviatúrámra repült egy zacskóban. Tudod, milyen iszonyúan pocsék meló volt kikapargatni a lekvárt a billentyűk közül?" - idézte föl a TD egyik párizsi kudarcát Froese egy másfél évtizeddel ezelőtti rádióinterjúban.

A TD, Klaus Schulze és a Can Magyarországon is jól ismert, a legnépszerűbb pedig alighanem a Kraftwerk. Három további alapzenekart, az Agitation Free-t (AF), az Ash Ra Tempelt (Manuel Göttsching) és a Clustert viszont elvétve emlegetik csak errefelé. Holott az AF bizarr világa hatott nemcsak a Tangerine Dreamre, de az angol új hullámra is (és ha esetleg ismer-ték, akkor a mi Trabantunkra és Balatonunkra), Göttsching kísérletei nélkül máshogyan alakul például Klaus Schulze pályája, míg a Cluster alapítói (Hans Joachim Roedelius, Dieter Moebius, Konrad Schnitzler) már akkor ambient zenét játszottak, amikor az elnevezés maga nem is létezett; Brian Eno "nem zene forradalmának" éppen a Cluster az egyik hivatkozási alapja (Eno jó néhány lemezt készített az együttessel, illetve a tagjaival külön-külön is).

Amikor az elektronikus könnyűzene jelenkori képviselői a nagy öregek előtt tisztelegnek, kétszeres okuk is van erre: egyrészt a készen kapott zenei megoldá-sokért, ötletekért, a megkerülhetetlenül jellegzetes elektronikus harmóniákért és ritmusképletekért, másrészt azokért a technikai jellegű innovációkért, melyeket mondjuk a TD, a Kraftwerk és sokan mások kezdetben a saját kontójukra, később a nagyobb hangszergyártókkal kooperálva végeztek el.

S hogy mi lett a hőskor reprezentánsaival? Sokan a filmzeneiparban teremtettek biztos egzisztenciát, mint például az AF egyik legtehetségesebb tagja, Michael Hoenig, vagy az AF-ben hajdanán doboló, s később a TD nagy korszakában szerepet vállaló Christopher Franke. Manuel Göttsching vagy a TD-ben kétszer is megforduló Steve Jolliffe azok közé tartozik, akik a legkevésbé szakadtak el egykori zenei világuktól: utóbbi nemrég megjelent koncertlemeze a maga minimalista megoldásaival és Jolliffe jellegzetes fuvolajátékával az irányzat egyik legjobb idei terméke (Poland; Ricochet Dreams, 2006 - érdekessége, hogy Jolliffe az első számba épített egy 1967-ből származó négyperces TD-felvételt). Czukay, Schnitzler vagy Roedelius a kortárs képzőművészeti, színházi produkciók állandó résztvevője és zeneszerzője. Roedelius egyébként dupla lemezes válogatással rukkolt elő, s aki érdeklődik az elektronikus zene egyik legöntörvényűbb figurája iránt, az nyugodtan kezdheti e reprezentatív gyűjteménnyel (Works 1968-2005; Groenland Records, 2006). Az évtizedek óta megbízható színvonalon dolgozó Klaus Schulze - bár van új sorlemeze is az év elejéről (Moonlake) - fő projektje az utóbbi időkben a régebbi anyagok újra- és az eddig publikálatlan darabok előszöri kiadása. Edgar Froese (mint TD) ellenben valósággal ontja az új lemezeket - ám ezek döntő többségükben csuklógyakorlatok, önismétlések, vagy a legjobb esetben is közepesre sikeredett útkeresések. Jó példa erre legfrissebb, 18 perces maxi CD-je (40 Years Roadmap To Music, TDI Music, 2006). Valószínűleg több nincs már benne - mint ahogyan abban sem, amit "berlini iskola" alatt szokás érteni. Ám ami volt, az nemcsak zenetörténeti kuriózumként érdemel figyelmet, mivel legértékesebb produktumai manapság is leesett állal hallgathatók végig.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”