Úgy nincs, hogy van - A "berlini iskola" egykor és ma

  • B. I.
  • 2006. december 21.

Képzőművészet

Noha a megnevezés bevett kategória az elektronikus zenék osztályozásakor, maguk az érintettek általában ostobaságnak nevezik az efféle megközelítést. Akárhogyan is, a maiak közül nagyon sokan nagyon sokat köszönhetnek a "berlini iskolának".

A hatvanas-hetvenes évek német - mindenekelőtt nyugat-berlini - avantgárd zenéje jóval sokszínűbb annál, mintsem leszűkíthetnénk arra az irányzatra, aminek legismertebb képviselői a Tangerine Dream (TD), Klaus Schulze vagy az ún. "düsseldorfi iskolához" sorolt Kraftwerk. Az akkortájt gomba módra szaporodó formációk közös ismérve a határtalan kísérletező kedv volt - aminek persze logikus következménye lett, hogy előbb-utóbb valamennyien eljutottak a szintetikus hangokkal való bíbelődésig. Amiket ugyan nem a német experimentalisták használtak először, de közülük kerültek ki azok, akik idővel kizárólag mesterséges hangokra építették zenéjüket.

A kezdetektől a legkülönfélébb irányokba tájékozódó zenészek - mint a Can együttest alapító Holger Czukay (Karlheinz Stockhausen tanítványa) vagy Edgar Froese (TD), Ralf Hütter (Kraftwerk), Manuel Göttsching (Ash Ra Tempel) - generációjának közös élménye az volt, hogy a rock and roll, a blues hagyományait nem érezték elegendőnek az önkifejezéshez. Az a vitalitás és változatosság, ami az akkori német kísérleti könnyűzenét jellemzi, voltaképpen erre a lázas önazonosság-keresésre vezethető vissza. Rövidebb-hosszabb ideig majd' mindegyikük a kortárs komolyzene, illetve a hatvanas évek végén meghökkentő újdonságnak számító minimalista struktúrák felé fordult. ("Azzal próbálkoztam, hogy a zenémben összehozzam Stockhausent Chuck Berryvel" - nyilatkozta a nyolcvanas évek elején Klaus Schulze.) Ezekből, valamint a free dzsessz és az akkoriban hódító pszichedélikus zene elemeiből keverték ki sajátos, nemegyszer kibírhatatlanul hosszú kompozícióikat. Nemcsak koncertjeiken improvizáltak (a TD-ben a hetvenes évek legelején például sokszor csak közvetlenül a fellépés előtt döntötték el, hogy melyik hangnemben indítanak, a többit pedig intuícióikra bízták), de korai lemezeik egy része is így készült. A korai Can, Agitation Free vagy Tangerine Dream nagy feltűnést keltett, nyugat-berlini hippiközösségek kedvenc zenekarai lettek, de rögtönzésen alapuló produkcióikkal sokszor buktak hatalmasat. "Almákkal, banánnal hajigáltak minket, hogy elég volt, takarodjunk le a színpadról. Aztán a karzatról valami a klaviatúrámra repült egy zacskóban. Tudod, milyen iszonyúan pocsék meló volt kikapargatni a lekvárt a billentyűk közül?" - idézte föl a TD egyik párizsi kudarcát Froese egy másfél évtizeddel ezelőtti rádióinterjúban.

A TD, Klaus Schulze és a Can Magyarországon is jól ismert, a legnépszerűbb pedig alighanem a Kraftwerk. Három további alapzenekart, az Agitation Free-t (AF), az Ash Ra Tempelt (Manuel Göttsching) és a Clustert viszont elvétve emlegetik csak errefelé. Holott az AF bizarr világa hatott nemcsak a Tangerine Dreamre, de az angol új hullámra is (és ha esetleg ismer-ték, akkor a mi Trabantunkra és Balatonunkra), Göttsching kísérletei nélkül máshogyan alakul például Klaus Schulze pályája, míg a Cluster alapítói (Hans Joachim Roedelius, Dieter Moebius, Konrad Schnitzler) már akkor ambient zenét játszottak, amikor az elnevezés maga nem is létezett; Brian Eno "nem zene forradalmának" éppen a Cluster az egyik hivatkozási alapja (Eno jó néhány lemezt készített az együttessel, illetve a tagjaival külön-külön is).

Amikor az elektronikus könnyűzene jelenkori képviselői a nagy öregek előtt tisztelegnek, kétszeres okuk is van erre: egyrészt a készen kapott zenei megoldá-sokért, ötletekért, a megkerülhetetlenül jellegzetes elektronikus harmóniákért és ritmusképletekért, másrészt azokért a technikai jellegű innovációkért, melyeket mondjuk a TD, a Kraftwerk és sokan mások kezdetben a saját kontójukra, később a nagyobb hangszergyártókkal kooperálva végeztek el.

S hogy mi lett a hőskor reprezentánsaival? Sokan a filmzeneiparban teremtettek biztos egzisztenciát, mint például az AF egyik legtehetségesebb tagja, Michael Hoenig, vagy az AF-ben hajdanán doboló, s később a TD nagy korszakában szerepet vállaló Christopher Franke. Manuel Göttsching vagy a TD-ben kétszer is megforduló Steve Jolliffe azok közé tartozik, akik a legkevésbé szakadtak el egykori zenei világuktól: utóbbi nemrég megjelent koncertlemeze a maga minimalista megoldásaival és Jolliffe jellegzetes fuvolajátékával az irányzat egyik legjobb idei terméke (Poland; Ricochet Dreams, 2006 - érdekessége, hogy Jolliffe az első számba épített egy 1967-ből származó négyperces TD-felvételt). Czukay, Schnitzler vagy Roedelius a kortárs képzőművészeti, színházi produkciók állandó résztvevője és zeneszerzője. Roedelius egyébként dupla lemezes válogatással rukkolt elő, s aki érdeklődik az elektronikus zene egyik legöntörvényűbb figurája iránt, az nyugodtan kezdheti e reprezentatív gyűjteménnyel (Works 1968-2005; Groenland Records, 2006). Az évtizedek óta megbízható színvonalon dolgozó Klaus Schulze - bár van új sorlemeze is az év elejéről (Moonlake) - fő projektje az utóbbi időkben a régebbi anyagok újra- és az eddig publikálatlan darabok előszöri kiadása. Edgar Froese (mint TD) ellenben valósággal ontja az új lemezeket - ám ezek döntő többségükben csuklógyakorlatok, önismétlések, vagy a legjobb esetben is közepesre sikeredett útkeresések. Jó példa erre legfrissebb, 18 perces maxi CD-je (40 Years Roadmap To Music, TDI Music, 2006). Valószínűleg több nincs már benne - mint ahogyan abban sem, amit "berlini iskola" alatt szokás érteni. Ám ami volt, az nemcsak zenetörténeti kuriózumként érdemel figyelmet, mivel legértékesebb produktumai manapság is leesett állal hallgathatók végig.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.