Kiállítás

Zseniális dilletánsok

Hejettes Szomlyazók

Képzőművészet

Harminc év távlatából ma már nehéz megítélni, hogy a nyolcvanas években első hallásra meglepő volt-e a csoport neve; akkoriban a Helyettes Szomjazók mint megnevezés talán nem is számított annyira különlegesnek – néhány évvel korábban a Bizottság mintha megdöbbentőbbnek tűnt volna.

Olvasva azonban ma még mindig furcsa a név, hiszen a két szót a magyar szabályokat semmibe véve, hibásan kell írni, leginkább így: Hejettes Szomlyazók. Amikor a művészcsoport 1989-ben, nem sokkal a berlini fal leomlása előtt a legnagyobb kiállítását rendezte Nyugat-Berlinben, a Künstlerhaus Bethanien kápolnaterében, még németül is átment az apró nyelvi hiba, így lettek ott Stellvertretende Dürstende.

 

*

A nyolcvanas évek végén a német fül számára semmiképp nem volt idegen az ilyesfajta névadás: az Einstürzende Neubauten (összeomló új épületek) már 1980-ban megalakult, a Die Tödliche Doris (a halálos Doris) csoporttal egy időben. Utóbbi művészeti alakulat a „zseniális dilettánsok” közé sorolta magát; érdekes módon ezt az 1982-ben Wolfgang Müller által megalkotott fogalmat németül szintén helyesírási hibával használták, a Dilettanten helyett mindig Dilletantent írva. A zenéből induló, majd hangját leginkább a képzőművészetben megtaláló, az összművészet fogalmát zászlajára tűző német csoport ugyan már 1987-ben feloszlott, de amikor a Hejettes Szomlyazók két évvel később – mintegy pályájuk csúcsán – Berlinbe jutottak, valószínűleg még mindig a német underground és a new wave korábbi hőseihez mérték őket. A mérvadó lap, a Kunstforum cikke – évtizedekig ez volt az egyetlen magyar művészekről szóló írás a folyóiratban – persze szinte természetesen a vasfüggöny mögött is lehetséges kulturális élet lenyomataként kezelte a művésztársaság munkáját, amelyben a „kortárs kelet-európai képzőművészet extravagáns példáját” látta. Akkoriban Nyugat-Berlinben a kritikusok számára a szegényes esztétika és az anarchista szemlélet szúrt leginkább szemet; egy mai átfogó budapesti kiállítás (ráadásul most egyszerre kettő) leginkább arra kereshetné a nemzetközi tekintetben is érvényes választ, vajon mi az, ami a sok alkotás és dokumentum közepette itt és most még mindig különösnek (extravagánsnak, zseniálisnak) tűnik, és kiemeli a csoportot a nyolcvanas évek egyneműnek látszó retróképéből.

 

Közös munka

A Hejettes Szomlyazók kettős kiállítása Budapesten – a Bálnában, illetve a Ludwig Múzeumban – olyan, mintha egy retrospektív dupla lemez lenne, amely időben tagolja a csoport tevékenységét: az első rész 1984-től 1987-ig tart, a második 1987-től a feloszlásig, 1992-ig. Mint oly sok, avantgárd alapokon létrejött egyesülés, a Szomlyazók is kiáltvánnyal kezdték tevékenységüket. „Ezen helyettes szomjazók köre heterogén, nem végleges és nem is törekszik véglegességre, nem intézmény, nem következetes, nincsen profilja, alkalmi akciókra épül…” – így indul hullámozva a Fekete Balázs és Elek István (Kada) által írt 1984-es szöveg, amely a későbbiekben valóban laza alkotmányként szolgált a tagok (a szerzők mellett az évek során a legtöbb munkában részt vevő Beöthy Balázs, Danka Attila, Kardos Péter, Nagy Attila, Várnagy Tibor, illetve Pereszlényi Rolland) számára. Az alapító mag akkoriban Somogyi Győző rajzkörét látogatta, s az eredetmítosz szerint már az első – egy kisörspusztai pajtában rendezett – bemutatkozásuk során megállapodtak abban, hogy tevékenységük részeként nemsokára Világnézettségi Magazint adnak ki. A dadaista, anarchikus kiadvány rendszerességet ígérve rövidesen szigorúan rendszertelenül valóban meg is jelent; benne a képeit mindenki maga sokszorosította, a szövegeket egy különleges stencil-szita technikával közösen nyomtatták, a lapokat azután bőrvarró géppel varrták össze. 1985-ben a Bercsényi Klubban egyéni festményeket állítanak ki, de itt jelennek meg először az együttesen létrehozott alkotások is; a közös munka ettől fogva a csoport jellegzetessége marad. Kiterjesztik művészetüket: „országos tudatfelszabadító hadműveletet” hirdetnek, a Kavics utcában „láthatatlan művészetet” hoznak létre, Platón barlangja néven légópincét laknak be, s már ezek a címszavak is jelzik, hogy a lassan nyíló lehetőségeket határtalan szabadsággal kihasználva a 20. században Magyarországon finoman szólva is göröngyös utat bejárt közösségi művészet fogalmát egy-két éven belül új – legtöbbször efemer – tartalmakkal töltik fel. Közben kézzelfogható – sőt, gyakran az eredeti szándékkal szemben – maradandó művek is keletkeznek: a magyar történelmi festészet nagy alkotásait sajátos eszközeikkel újraformálják, s ez többek között Munkácsy Mihály rozsdás hulladékvasakból újjáépített Siralomháza esetében annyira jól működik, hogy az évtized végére a csoport a sikerek nyomán – ismét csak szándéktalanul – intézményesül. „Ezen Helyettes Szomjazók köre egységes, a hivatalos képzőművészeti közéletbe történt integrálódás során működése intézményszerűvé vált” – áll az 1989-ben született második kiáltvány elején. A csoport ettől kezdve valóban szélesebb körben is megmutatkozhat: az Újlak csoport mellett a Műcsarnokban adják elő performance-ukat a Ressource Kunst kiállítás megnyitóján; Székesfehérváron 1990-ben nagyobb kiállításukra kerül sor, külföldi kurátorok is felfedezik őket, így jutnak el többek között Łódzba, Kölnbe, Zürichbe – csoportos pályájuk éppen negyedszázaddal ezelőtt a nemzetközi színtérre érkezve ért véget.

 

Hibás művek

Nehéz megmondani, melyik generáció milyen jelentéseket találhat a most a kiállításokra összegyűjtött, rekonstruált és néhol furcsa logika szerint egymás mellé helyezett egykori művekben és dokumentumokban. Ki az, akinek meg- vagy felidéződhet a korlátos szabadság valaha volt kivételes hangulata, és ki az, aki képes mai kontextusba helyezni a minderre évtizedekkel ezelőtt egyértelműen reagáló iróniát? Ami generációkon átnyúlva mindenképpen szemet szúr – nemcsak a névből kifolyólag –, az a hibák múzeumban, kiállítótérben ritkán látható sora, a rengeteg nyelvi, képi furcsaság, tökéletlenség. Ha a Tödliche Doris fent említett tagja, Wolfgang Müller egyik elméletét vesszük alapul, akkor mindez természetesen tudatos: a dilettáns (pontosabban dilletáns) kiáll a hibái mellett, létező valóságként fogadja el őket, beépíti a munkájába, s amit elkövet, tulajdonképpen nem is hiba, csupán „hiba”. A nyolcvanas évek elején világszerte „hibás” művek teremtették meg a kapcsolatot a punk, a new wave és a képzőművészet között; Berlinben mindez akkoriban éppenséggel a vad festészettel, a figurativitással, vagy éppen (a keleti oldalon) a szocialista realizmussal szemben jelentkezett. Magyarországon ezek a törekvések a nyolcvanas évek közepén legfeljebb áttételesen vagy érintőlegesen kapcsolódtak a nyugati elképzelésekhez vagy a korábbi magyarországi punk gyökerekhez: a korát itt jócskán meghaladó Spions már évekkel korábban feloszlott. A Hejettes Szomlyazók „hibái” a nyolcvanas évek közepén önállóan megérzett és megélt szabadság kísérőjelenségei, gyakran a hülyéskedésig ironikus és anarchikus megnyilatkozások szerves részei voltak. A művészettörténészek, ha mindenáron kategóriákba akarják gyömöszölni őket, az art brut fogalmát veszik elő.

A másik szembetűnő elem a műfaji sokszínűség, amely a nyolcvanas évek művészeti világában természetesebb volt, mint manapság: a művészeti gyakorlatban nem számított kivételesnek, ha egy szerző a zenétől az írásig, a performance-tól a festményig egyidejűleg számos lehetséges kifejezési formát felhasznált. A Hejettes Szomlyazók esetében ez a műfaji szabadság a következetes csoportmunkával párosult. A közös mű a magyar képzőművészetben akkoriban többek között a Vető–Méhes, a Böröcz–Révész vagy az Érmezei–Rauschenberger párosok esetében is megjelent, néhány év eltolódással pedig az Újlak csoportnál jelentkezett, de talán sehol sem annyira sokszínűen, mint a Szomlyazóknál. A mostani kiállításon a közös munka szellemét diagramok, képzelt és valós statisztikai táblázatok jelenítik meg a falakon – köztük a legmegvilágítóbb a kötelező olvasmányok listája, benne a Bibliával vagy éppen Hamvas Bélával.

A kiállított anyagokból egy olyan csoport képe rajzolódik ki, amelynek lételeme saját identitásának megkérdőjelezése, miközben úgy tűnik, kevés szilárdabb identitású közösség létezhetett a korszak magyar művészetében. Ehhez hozzátartozott a vallási, elsősorban katolikus témákhoz való vissza-visszatérés. Persze már a névválasztás is értelmezhető a vallás felől (az interjúk szerint elsősorban a teológusi háttérrel is rendelkező Elek István hatására); a másokért szomjazás gondolata különös színezetet ad az oltárszerű műveknek vagy a szentek életére utaló festményeknek. Ugyanígy átfogó identitáskérdés a közönség kialakításának és megszólításának problémája, az avantgárd fricskákat osztó csoportképnek csak látszólag ellentmondó népművelő, művészetközvetítő attitűd. A közösség fenntartása és megteremtése a saját, alternatív valóság új határainak kijelölésével függött össze. Egy olyan valóság kialakításával, amelyben minden lehetséges, mint a karneválban; nem véletlen, hogy annyi műben és az eseményeket dokumentáló fotón jelenik meg a maskara, az álarc, az álruha, a beöltözés. Ha most újranézzük az egykori felvételeket, me­gint csak csekélynek látszik a különbség a német művészeti új hullám (ha úgy tetszik: art-punk) és a Hejettes Szomlyazók szemlélete között. 1982-ben Berlinben a Tödliche Doris és az Einstürzende Neubauten közös performance-ára került sor, az előadás célja Händel Vízizenéjének megújítása, egy „kortárs performatív ekvivalens” elkészítése volt. A rossz minőségben fennmaradt képeken sellők és fürdőruhás emberek mozognak ma már szinte érthetetlen logika szerint, a közönség nevet, mindenki jól érzi magát – Händel soha nem volt aktuálisabb.

 

Más hőmérséklet

A Hejettes Szomlyazók kortárs ekvivalenciateremtésének fókuszába a nyolcvanas évek közepén látszólag véletlenszerűen került a magyar történelmi festészet. A Fiatal Képzőművészek Stúdiója – a csoportból két taggal – a budai Várban, a Budapesti Történeti Múzeumban rendezte meg éves kiállítását, s így a csoport úgy döntött, egy a Magyar Nemzeti Galériában őrzött 19. századi klasszikus festmény parafrázisát készítik el a tárlatra. Ebből a gondolatból azután két nagyobb szabású mű is született: Munkácsy Mihály Siralomházának rozsdás vasból és szalmából álló makettverziója, illetve egy Madarász Viktor festménye nyomán készült alkotás, amely Zrínyi és Frangepán bécs­újhelyi börtönjelenetébe helyezi be a Szomlyazók-csoport tagjait. A mostani két kiállítás legnagyobb meglepetése talán a sok efemer hangulatidéző és dokumentáló elem közül (rozsdásan, árnyszerűen) kiragyogó néhány nagy mű: az Isenheimi oltár 1987-es vasparafrázisa, vagy a Széchenyi utolsó napjait árnyfigurákkal megidéző Döbling ma is kiemelkedő és időt­álló alkotás. Mai szemmel, a lepusztult kortárs művészeti intézményrendszerből visszapillantva szinte már felfoghatatlan, hogy a székesfehérvári múzeum milyen frissen és bátran lecsapott az első maradandó munkára. (Sőt, általában a nyolcvanas évek kissé elfelejtett intézménytörténeti kulcsmomentumának tekinthető, hogy az évtized végén a Műcsarnok, a Stúdió vagy a minisztérium az alternatív csoportot rendszeresen delegálta külföldi kiállításokra.)

Nemcsak a Hejettes Szomlyazók művészetét, de az intézményrendszer egészét érintő kérdés, hogy mennyire érezhető még át a nyolcvanas évek hangulata, illetve mennyire érthető az a szemlélet, amelyből kiindulva az efemer vagy az enyészettől múzeumi vásárlással megmentett művek készültek. Ha a szubjektív időérzetünkre hagyatkozunk, a nyolcvanas évek rendkívül közel van hozzánk – az 1991-ben a Nemzeti Galériában megrendezett Hatvanas évek tárlat ezek szerint sokkal messzebb volt a vizsgált korszaktól, mint a Hejettes Szomlyazók múltja a jelentől – hiába a harminc év nominális azonossága. Ugyanakkor ez a közelség csupa ellentmondás. Hiszen a Vajda Lajos Stúdió eleven, az új szenzibilitásra a feledés borul; a Sziámi vagy az Európa Kiadó még játszik, a Déjà vu Revü visszahozhatatlan. Az új hullám elmúlt ugyan, de érthető, az ellenzékiség akkori jelentése viszont nem is lehetne halványabb. Ebben a félig éles, félig homályos képben a Hejettes Szomlyazók csoportjának művészetét elhelyezni komoly kihívás. A társaság fityiszt mutatott az új szenzibilitásnak, és erőt merített Szent­endréből; nem keresett összefüggést a performance-művészettel, mégis performatív maradt; nem volt ellenálló, de a kiállításon megjelennek a megfigyeltetés dokumentumai is. A legkézenfekvőbb párhuzam a szintén nehezen besorolható lengyel Łódz Kaliska-csoporttal mutatható ki. 1987-ben ismerkedtek meg, és kölcsönös meglepődéssel konstatálták az átfedéseket. A lengyel művészek Tango címmel adtak ki szamizdatot, efemer műtárgyaikból szintén több darab túlélte a pusztulásra berendezkedett nyolcvanas éveket – néhány hónappal ezelőtt rendezték meg kiállításukat szintén az Új Budapest Galériában (lásd: Mellbedobás, Magyar Narancs, 2016. november 3). (Ugyanígy a Ludwigban is összefésülődik a program, hiszen a Hejettes Szomlyazókkal párhuzamosan Gilbert és George tárlata látható, akik a hatvanas évek vége óta alkotnak közös művész­identitással.)

A Hejettes Szomlyazók kettős kiállítása sok mindent visszahoz egy kor hangulatából, és valószínűleg eredményesen küzd majd a felejtés ellen. Azonban számos ponton nem lép (talán nem is léphet) túl a hangulat felvillantásán. Ebben a tekintetben emblematikus a Strand című performance megidézése. A csoport egykor az FMK kiállítóterét fűtötte fel hordozható fűtőtestekkel 30 fok körüli hőmérsékletre, a tagok fürdőruhában pózoltak, mozogtak, ültek, feküdtek, a közönség pedig nagykabátban és jókedvűen figyelte őket. A Ludwig Múzeumban néhány saroktükör, egy jelzésszerű fűtőtest és néhány fotó próbálja érzékeltetni az eseményt, amelyet valójában csak azok értenek és élnek át, akik valaha jelen voltak; mintha a Hejettes Szomlyazók csoportja ma is más hőmérsékleten tartózkodna, mint a külvilág. Persze mindez összefügg a jelenlegi intézményi környezettel, amelyben a művészek, akik ugyanolyan kívülállónak érzik magukat, mint évtizedekkel ezelőtt, egyre gyakrabban választják az önkanonizáció útját. Nem segíti most a későn születettek tájékozódását a néhol talán mesterségesen követhetetlenné tett struktúra, amelyben csak távoliak az utalások az előzményekre vagy a tágabb összefüggésekre. Mindenesetre a kiállítások nyomán annyi bizonyossá válik – bármilyen korosztályhoz tartozzon is a néző –, hogy a nyolcvanas évek magyar művészettörténete elképzelhetetlen a Hejettes Szomlyazók nélkül. A közép-európai új hullám történetének megírása még várat magára.

(Hejettes Szomlyazók: Rügyfakadás. Új Budapest Galéria, szeptember 3-ig. A kopár szík sarja. Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum, szeptember 10-ig.)

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.