Miközben mindenki a járványra figyel, óriási bizniszre készül a NER a Balatonnál

  • narancs.hu
  • 2020. április 23.

Kis-Magyarország

Megszüntetik a Balatoni Hajózási Zrt. vitorláskikötői üzletágát: erről a javaslatról szavaz a jövő hónapban a tavaly állami többségű tulajdonúvá lett társaság közgyűlése – értesült a Narancs.hu.

A Narancs.hu birtokába került javaslatban az áll, hogy a „főtulajdonos rendelkezése alapján” tekintette át a zrt. igazgatósága a BAHART jövőbeni működését és állt elő javaslataival. Aligha kétséges, hogy ezeket a májusi közgyűlésen jóváhagyják. A többségi tulajdonrészt az állam képviselője, a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. (MTÜ) már megszerezte a balatoni önkormányzatoktól, a legnagyobb önkormányzati tulajdonos Siófoknak is csak alig 10 százalék szavazati joga maradt.

A javaslat szerint megszüntetik a vitorláskikötői üzletágat, a vitorláskikötőket bérbe adják 2021-től, erre pedig pályázatot írnak ki. Felülvizsgálták a személyhajózási tevékenységet is: több járat megszűnik, négy közforgalmú hajókikötőt kivonnak a forgalomból, ezeket az ingatlanokat eladják, nevezetesen a balatonkeneseit, a csopakit, a balatonudvarit és a balatonakalit.

Hajó- és vitorláskikötők a Balatonnál

Hajó- és vitorláskikötők a Balatonnál

Fotó: narancs.hu

Négy pénztárt így megszüntetnek, több hajót, így a néhány éve beszerzett gyorshajókat is kivonják a forgalomból. Eladják a társaság siófoki szállodáját, balatonszemesi és balatonboglári kempingjét, továbbá egyén ingatlanokat, Tihanyban és Siófokon.

Az állami tulajdon 75 százalékra nőtt

A BAHART Zrt. a profiltisztítás után fő tevékenységként a személy- és komphajózást végzi. A személyhajózás azonban a javaslat szerint állami kompenzációra szorul, várhatóan 2021-ben 200 millió, 2022-ben és 2023-ban 400 millió forint erejéig. „A társaság létszáma összesen 65 fővel csökken, mindez együttesen mintegy 300 millió forint személyi jellegű költségcsökkenést jelent” – olvasható a közgyűlés elé kerülő javaslatban.

false

 

Fotó: siofok.hu

Amikor az állam tavaly az addigi kizárólagos tulajdonos tóparti települések rovására 75 százaléknál is nagyobb tulajdoni hányadot szerzett a Balatoni Hajózási Zrt.-ben, sokan valószínűsítették a szándékot: a cél a társaság legértékesebb vagyonelemeinek, a kikötőknek a „kimazsolázása”. (Arról, hogy ez a tendencia évek óta tart, itt írtunk részletesebben.)

Az ellopott Balaton

Jól tükrözi az ország állapotát a Balaton átalakulása: a tó környéke immár a gazdagok pihenőhelye, a változás legnagyobb haszonélvezőit pedig Orbán Viktor környezetében kell keresni. A tömegek nyaralóhelyéből az elmúlt években egyre inkább a kiváltságosok pihenőhelyévé vált a Balaton. Kormányközeli és egyéb jól menő vállalkozók vásárolják fel a legjobb telkeket, hogy oda luxusapartmanokat húzzanak fel.

A társaság leghosszabb időt a vezetői székben eltöltő vezérigazgatója, Horváth Gyula akkor egyebek között ezt mondta a Narancs.hu-nak: „Azt valószínűsítem, merthogy minden jel erre utal: oda a balatoni hajózást megalapító Széchenyi István álma, és nem marad egyben. A kikötőkre már a ’90-es évek második felében is szemet vetett egy bizonyos üzleti kör, addigra készültek el ugyanis az első jelentős fejlesztések, Balatonföldváron, Balatonbogláron. A jelenség tehát nem új. Csakhogy akkor éppen kormányzati segítséggel sikerült ezt megakadályozni” (akkor került a társaság az önkormányzatok tulajdonába – a szerk.).

Új üzleti körök jelentek meg

Horváth Gyula, volt BAHART-vezér: előre megmondta

Horváth Gyula, volt BAHART-vezér: előre megmondta

Fotó: narancs.hu

Horváth Gyula hozzátette: „Mindenki látja, a Balaton körül az elmúlt években új üzleti körök jelentek meg. Vagyis itt mögöttes szándékok lehetnek, amiről majd csak a későbbiekben szerzünk tudomást. Félő, hogy egyéni érdekek mentén fog széthullani a Széchenyi által egyben tartani óhajtott balatoni hajózás. Hiszen az állam és az önkormányzatok között anno létrejött szerződés még tartalmazta, hogy a személyhajó- és kikötő-üzemeltetést fenn kell tartani. Vagy, hogy a részvényeket csak egymás között adhatják és vehetik a tulajdonosok. Ma már egyik pont sem él, szabad a gazda, csak állami, kormányzati döntés kérdése, mikor kap „zöld jelzést” a már emlegetett, jól ismert új üzleti kör.”

Amióta egyébként a Balatoni Hajózási Zrt.-t „visszaállamosították”, az igazgatóság elnöke az a Szabadics Zoltán, akiről mint a NER-pályázatok egyik nagy nyerteséről írt tavaly év végén az Átlátszó.

Ne egyenek cukrot! Vegyenek Magyar Narancsot!

Mi minden van a friss számban? Zavar a kommunikációban, zavar a döntéshozatalban. Biztonságos-e megtartani május 4-ével kezdődően az érettségi vizsgákat?Kinek a felelőssége a diákok, a családtagjaik és a pedagógusok egészségének kockáztatása a járványhelyzetben?Teczár Szilárd okos cikkében megszólal Horn György, az AKG igazgatója és Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke is.

Figyelmébe ajánljuk