"Az ártatlanság vélelme érvényesült" - ezért kaphatott európai elismerést a csalásban érintett település

Kis-Magyarország

Az Európa Tanács elismerésében részesülő községben elcsaltak egy 31 milliós EU-s pályázatot, de a díj magyarországi koordinátora szerint az emiatt folyó bírósági eljárás ellenére jár a védjegy a településnek.

Hétfőn írta meg lapunk, hogy az Európa Tanács elismerését, Európai Kiváló Kormányzás Védjegyet (ELoGE) kapott a Békés megyei Méhkerék. A település fideszes polgármesterét ugyanakkor nemrég első fokon bűnösnek mondta ki a bíróság jelentős vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás és hamis magánokirat folytatólagos felhasználása miatt. A Gyulai Járásbíróság első fokú ítélete szerint a község vezetői egy EU-s pályázaton csaltak, amelynek nyertese a helyi önkormányzat volt. Egy iskolás gyerekeknek szánt bűnmegelőzési program 31 millió forintját nem a vállalt célra használták fel fel, ám úgy tüntették fel, mintha a program megvalósult volna. Az ügy első rendű vádlottja Tát Margit polgármester, de mellette több önkormányzati vezető és köztisztviselő ül a vádlottak padján. 

A Narancs.hu ezek után azzal a kérdéssel kereste meg az Európai Kiváló Kormányzás Védjegy hazai koordinátorát, hogy mindezek ismeretében valóban rászolgál-e a védjegy használatára a méhkeréki önkormányzat.

„Az Európai Kiváló Kormányzás Védjegyet azok a települési önkormányzatok nyerhetik el, amelyek a Jó Kormányzás 12 alapelvének megfelelően működnek és ezt bizonyítják. A kitüntetés nem a polgármester, hanem az adott önkormányzat működését díjazza, amennyiben teljesíti az Európa Tanács által előre meghatározott feltételeket” – közölte érdeklődésünkre a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ). Mint írták, a pályázat során, annak feltételeként az önkormányzatok kérdőíves felmérést végeztek az állampolgárok és az önkormányzati dolgozók körében, illetve úgynevezett önértékelés részeként saját magukat is értékelték, amelynek bizonyítására meghatározott dokumentumokat nyújtottak be.

Emellett az érintetteknek az önkormányzat munkájával összefüggő elégedettségükről kellett beszámolniuk. A TÖOSZ közölte, a település méreteihez képest több kérdőívet töltöttek ki az ott lakók az elvártnál. „Így az összesítés és a szakértői értékelés alapján megfeleltek a védjegyhasználathoz kapcsolódó feltételrendszer kritériumainak.

A pályázatuk két és fél hónapos időszakában az önkormányzat hozzáállása és eltökéltsége kimagasló volt,

több mint húsz főből álló munkaszervezetet hoztak létre, amelyben hivatali dolgozók, képviselők, intézményi vezetők, munkatársak, lakosok dolgoztak együtt a védjegy elnyeréséért” – írta az legnagyobb létszámú hazai önkormányzati érdekvédelmi szervezet.

Jelezték, hogy a „korábbiakban informálisan – nem a pályázó önkormányzattól – értesültek a Tát Margit személyével kapcsolatos bírósági eljárásról”, azonban jogerős bírósági ítélet hiányában a büntetőjogi szabályok alapján az ártatlanság vélelme érvényesült. Megjegyezték, hogy az Európa Tanács által előre meghatározott feltételek között nem szerepel a pályázatból kizáró feltételként a polgármesterrel vagy más tisztségviselővel szemben folyó eljárás, így mérlegelési jogkörük sem volt a település – egészének – kizárását illetően.

„Az önkormányzatok benyújtott pályázatai alapján azt állapítottuk meg, hogy valamennyi idei díjazott elkötelezett a Jó Kormányzás 12 európai alapelve mentén, és kész további intézkedések bevezetésére az eredmények folyamatos javítása érdekében” – válaszolta a TÖOSZ.

 
Tát Margit méhkeréki polgármester az Európai Kiváló Kormányzás Védjegy elismerés átadásán
Forrás: Tát Margit Facebook

Korábbi cikkünk nem állította, hogy Tát Margit polgármesterként kapta az Európa Tanács által alapított díjat. Ahogy az elcsalt pályázat nyertese sem a polgármester, hanem a települési önkormányzat volt. Az azonban nem világos, hogy a mostani pályázat szakmai alapját képező Jó Kormányzás felsorolt 12 alapelve, köztük olyanok, mint az eredményesség, a hatékonyság, a nyitottság és az átláthatóság, a jogállamiság, a megbízható pénzügyi irányítás és az elszámoltathatóság,  ezzel szemben pedig a jelentős összegre elkövetett költségvetési csalás hogyan hozható egy platformra egymással. 

Ide kapcsolódva érdemes felidézni egy esetet, ami Tát Margit büntetőügyének egyik tárgyalásán történt. Ahogy korábban megírtuk, „a most meghallgatott tanúk döntő többsége miatt a büntetőper egy rosszul megírt és gyengén előadott paródiához volt hasonlatos. A felejtés, az emlékezetkiesés olyan összetorlódásával találkozhatott a tárgyalást figyelemmel követő újságíró, ami önmagában is rendkívüli. Mindez aligha magyarázható azzal, hogy a történtek 2013 és 2015 között történtek, mert a tanúk nagy része a projekttel összefüggő legalapvetőbb kérdésekre sem tudta a választ. Az amnézia ilyen összesűrűsödés hallatán Darók Katalin bíró többször figyelmeztette a tanúkat az igazmondási kötelezettségükre, és azt kérdezte tőlük: »Félnek-e valakitől, vagy tartanak-e valaki befolyásától?«” 

Mindez azért érdekes, mert felmerülhet: ahol tiszta, nyitott és európai összevetésben is figyelemre méltóan követendően tiszta a közélet és a közbeszéd, ott a bírónak fel kell-e tenni ilyen vagy ehhez hasonlatos kérdést.

(Címlapképünkön Tát Margit méhkeréki polgármester. Forrás: Tát Margit Facebook)

Kedves Olvasónk!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet! De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.