Egy történet: így vágja maga és magunk alatt a fát a Fidesz

Kis-Magyarország

A veszprémiek az elmúlt hónapokban megtapasztalhatták, milyen az, amikor olyan menedzser kezébe kerül a buszközlekedés sorsa, akinek cégvezetői tudásánál csak politikai kapcsolati hálója nagyobb.

Az elmúlt kilenc év politikai gazdaságtanát az erőteljes államosítás, a centralizáció és az einstand jellemezte. Úgy nagyban – azaz országosan –, mint kicsiben: bizonyára mindenki emlékszik arra, hogy ezt a sajátos módszert még kormányra kerülése előtt 2009-ben a fideszes vezetésű Pécs próbálta ki, amikor az önkormányzat lényegében kisajátította a helyi vízművet.

Azóta ez lett a bevett eljárásrend, s az állam terjeszkedésnek rendszerint az a következménye, hogy az egyes cégek élére „megbízható” ember kerül. Mondhatni, az 50-es, 60-as évek óta nem volt annyira meghatározó a politikai lojalitás, mint most, ami még a szakértelmet is felülírhatja. S amikor ez bekövetkezik, rendszerint mi, adófizetők, állampolgárok bánjuk: zuhan a minőség, szétfolyik a közpénz.

Erre találtunk most egy jó példát Veszprémben, ahol a helyi fideszes többségű képviselő-testület még tavaly úgy döntött, hogy 2019-től saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést a Volán regionális vállalatától. V-Busz Kft. néven alapítottak céget azzal a céllal, hogy a helyi buszos szolgáltatás színvonala javuljon, az utasszám bővüljön. Aztán kineveztek élére egy embert, akinek politikai lojalitásához nem férhet kétség.

Menetrendetlenség

A fideszes városvezetés komoly terveket szőtt, ezek papíron mind-mind az utasok kényelmét szolgálták volna. Rugalmasabbá akarták tenni a jegy- és bérletrendszert, vadonatúj buszokat kívántak beszerezni, hogy a járműpark átlagéletkorát nyolc évre mérsékeljék.

A V-Busz egyik járműve

A V-Busz egyik járműve

Fotó: Facebook/V-Busz

Csakhogy már az elején bőven akadtak gondok.

A helyi hírsite, a Veszpresszo.hu beszámolója szerint már az első napokban járatkimaradásokra és késésekre panaszkodtak az utasok, mint kiderült, nem volt elég sofőrjük sem. A V-Busz honlapja nemrég arról tájékoztatja utasait, hogy a menetrendkönyveket ne keressék, kiadásuk technikai okok miatt szünetelt. A „menetrend” fül alatt pedig csak a járatok és a megállók vannak felsorolva, hogy melyik, mikor és hova közlekedik, nem derül ki. Ezek után nem meglepő, hogy a tervek közt emlegetett buszbeszerzés is csúszik.

Széllel szemben?

A veszprémi döntés azért is furcsa, mert a központi fideszes akarat más irányba mutat. A központosítás jegyében még 2012-ben létrehozták a megjegyezhetetlenül nevű Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központot, amibe 2015 januárjában beolvadt öt buszos cég (a Vasi, Zala, a Kisalföld, a Balaton, a Bakony és a Somlói Volán).

Idén újabb stációjához ért a centralizáció: elkezdődött a regionális közlekedési cégek beolvadása a Volánbuszba, ami a tervek szerint októberre ér véget.


Pénz, pénz, pénz

A V-Busz Kft. gazdálkodása sincs rendben. Az önkormányzat 835 millió forintot biztosított a 2019-es működéshez szükséges 1,7 milliárdos költségvetéséből, 230 millió forintot januárban átutaltak a biztonságos átálláshoz és a starthoz.

Ám rövid időn belül kiderült, a cégnek több pénzre van szüksége: az augusztus 20-i tűzijátékot követő napokban ülésező veszprémi képviselő-testület a V-Busz további 480 millió forintos támogatási igényével szembesült. A közel félmilliárd forint pluszot többek között a tervezettnél magasabb munkabérekkel, a növekvő üzemanyagköltségekkel, a jegyelőállítási költségek növekedésével indokolták.

Minden jel szerint szinte az összes fontos kiadási elemet alultervezték.

A megbízható elvtárs

Úgy fest, a problémákat a V-Busz élére állított szakember hamarabb észlelte, mint a politikusok: a tavaly júliusban kinevezett Mihálszky Gábor még 2018 decemberében bedobta a törülközőt: távozott a vezérigazgatói székből. Pontosabban eggyel hátrébb lépett: szakmai igazgatóként továbbra is a cégnél dolgozik, de az irányítást Pálinkás Norbert vette át.

Azt gondolnánk, mindez azért történt, mert egy nagyobb tudású menedzsert keresett a városvezetés a budapesti közlekedési cégtől érkező Mihálszkynál. Annál a szakembernél, aki menet- és forgalomirányítással foglalkozva dolgozott a BKV-nál 1987 óta – az utolsó években már vezérigazgató-helyettesként.

Porga Gyula

Porga Gyula

Fotó: wikipedia.org

 

Valami ilyesmire hivatkozott a fideszes polgármester is, amikor próbálta megindokolni Pálinkás kinevezését. Porga Gyula akkor azt nyilatkozta, a V-Busz irányításához egy menedzserre van szükség. Ráadásul Pálinkás pályája kezdetén helyközi és iskolajáratok szervezésével foglalkozott, mi több, logisztikai menedzser diplomát szerzett. Porga külön kiemelte: Pálinkás négy éve saját cégét vezeti és más cégeknél is közreműködik százmilliós projektekben.

Csakhogy Pálinkás menedzseri képességei szerények, annál nagyobb a politikai hátszele: ezer szállal kötődik a Fidesz ifjúsági szervezetéhez. Öccse, a veszprémi Fidelitasban cseperedett Pálinkás Roland az önkormányzat ügyrendi és igazgatási bizottságának külső szakértője, a városi tulajdonú Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. felügyelőbizottságának tagja, a Fidesz jelöltjeként indul ősszel Veszprém 4-es számú választókerületének képviselői helyéért.

Pénz és politika

Ugyanakkor megnéztük azokat a „százmilliós projekteket” is, amelyekről a polgármester beszélt, és számos furcsaságra bukkantunk. Egyrészt a Pálinkás által vezetett vagy tulajdonolt cégek legfeljebb mikro- és kisvállalkozásnak tekinthetők, másrészt szinte mindenütt fidelitasos kapcsolatokra bukkantunk.

Pálinkás saját, egyszemélyes tulajdonú cége a Feuvert Zrt. Ám ez is kiskorú még: 2017-ben alapította, 33 millió forint bevételt ért el 2018-ban. De erről a polgármester még nem értesülhetett, hiszen Pálinkás kinevezésekor még nem volt a cégnek kész a tavalyi mérlege. A Feuvert Zrt. három gazdasági társaságban érdekelt. Ezek közül Porga nem hivatkozhatott az Ugocsa Real Estate Kft.-re, mivel abba csak idén februárban szerzett tulajdont Pálinkás cége. A Feuvert érdekeltségében lévő, 2018-ban alakult Enerys Kft. referenciája ennél is visszafogottabb: nulla árbevételt, mínusz félmillió adózott eredmény. A Rec-Energo Kft.-be 2017. decemberben szállt be a Feuvert: ez a társaság 2018-ban alig 6 millió forintos forgalmat bonyolított.

Pálinkás kapcsolati hálója

Pálinkás kapcsolati hálója: minden út a Fideszhez vezet

Fotó: narancs.hu

Annál izmosabbak a cégekben fellelt politikai kapcsolatai. Pálinkás a korábbi Fidelitas-alelnök, jelenleg a Somogy megyei közgyűlés alelnöklő Tardi Tamás alapította Versus Generation Kft.-ben is feltűnt Hevér Kristóf ózdi Fidelitas alelnök társaságában. A Versus Generation igazi fideltiaszos inkubátorház. 2016 tavaszától 2017. januárig a szintén Fidesz-káder, Siklódi László Levente vezette. Siklódi nevét néhány éve pörgette meg a sajtó a zánkai ex-úttörőtáborban székelt Új Nemzedék Központ vezetőjeként. 2012 és 2014 között irányította a központot, amikor az állami gyereküdültető cég legbotrányosabb időszakát élte, az Állami Számvevőszék feljelentést is tett az ügyben.

Az Ugocsa Estate-ben az Ideona Zrt.-nek is van részesedése, s ez a cég szintén nem áll távol a Fidesz érdekköreitől. Gazdája, Tóth Gábor is megjárta a veszprémi Fidelitast, 2015-2018-között a kormánypárti online médiafenegyereke, a Pestisracok kiadójának volt kisebbségi tulajdonosa. Tóth kapcsolati hálójáról és az Ideona bámulatos startjáról az Átlátszó tudósított: bár csak 2016-ban alakították, 2017-ben konzorciumi tagként elnyerte a MÁV 1,5 milliárd forintos 15 ezer tonna talpfa és egyéb olajjal telített fahulladék átvételére, elszállítására és kezelésére kiírt közbeszerzését.

Pálinkás 2017-ben Simplon Marketplace néven alapított egy másik céget. Ez 2018-ban mindösszesen 38 millió forintos forgalmat hozott össze. Mindezek alapján Porga Gyula Pálinkás menedzsment- tapasztalatairól szóló ajánlása igencsak túlzónak mondható. Meg is kerestük a polgármestert: többek között szerettük volna megkérdezni tőle, ki ajánlotta Pálinkást a veszprémi közlekedési cég élére. Szintén megkerestük a V-Busz vezérét is, hogy megkérdezzük: minek köszönhető villámkarrierje. Ám egyikük sem válaszolt a kérdéseinkre.

Lépéskényszer

A V-Busz Kft.-nek részletesen indokolnia kellett a féléves közszolgáltatási beszámolóban, a ténylegesen felmerült költségek miért tértek el az előzetesen beállított kompenzáció mértékétől. Az indoklást "az önkormányzat hivatala nem találta kellően kimunkáltnak", kétszer is hiánypótlásra szólították fel a társaságot.

A héten csütörtökön összeül a veszprémi képviselő-testület, ahol a V-Busz jövő évi működési modelljéről lesz szó. Az előterjesztés – amely lényegében elismeri, hogy a Pálinkás-Mihálszky-féle modell megbukott - így fogalmaz: „a veszprémi közösségi közlekedés kompenzációigénye jelentősen csak a legnagyobb költségtételek és (...) a megrendelt szolgáltatási teljesítmény folyamatos felülvizsgálatával csökkenthető".

Utóbbi a járatrikítást jelenti a tömegközlekedési szaknyelvben.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.