A Pécsi Vízmű privatizációja és visszavétele

De mit adtak nekünk a franciák?

  • Stemler Miklós
  • 2009. november 12.

Belpol

Fokozódik a feszültség a részben francia kézben lévő Pécsi Vízmű körül, amelynek székhelyét a többségi tulajdonos pécsi önkormányzat október elején őrző-védők segítségével einstandolta. Hogyan vált a 14 évvel ezelőtt még megváltóként üdvözölt szakmai befektetőből mára a pécsiek zsírján és vizén élősködő multi?

Aránytalanul magasan tartott vízdíjak, a profit kicsempészése, nem a pécsiek érdekeit szem előtt tartó üzletpolitika és - a legutóbbi vádak szerint - gazdasági bűncselekmények sorozata: mint a fölsorolás is mutatja, kissé megromlott a viszony a pécsi önkormányzat és a francia Suez Environnement között, amelynek jogelődje, a Lyonnaise des Eaux-Dumez 1995-ben szerzett 48,05 százalékos részesedést és menedzsmentjogokat a Pécsi Vízműben. A Suez delegálta vezetés október ötödikei kidobása és az azóta tartó nyilatkozatháború közismert, az idáig vezető okok azonban kevésbé.

Összebútorozás

A viharos válással végződött történet az első önkormányzati ciklusban kezdődött, amikor az SZDSZ-Fidesz-városvezetésnek kezdenie kellett valamit a tulajdonába kerülő, többnyire alacsony színvonalon, folyamatos veszteséggel működő hajdani állami cégekkel. Egy akkori önkormányzati képviselő mellett dolgozó forrásunk szerint a legrosszabb helyzetben a vízmű volt, amely jelentős veszteséget termelt, miközben a vízdíj is magas volt. Mindez persze a sajátos helyi adottságoknak is köszönhető: a minden jelentősebb folyótól távol fekvő várost saját vízlelőhelyei mellett a Dunából vételezett vízzel látják el, a domborzati viszonyok pedig megdrágítják a vízszolgáltatást.

Az államtól megnyert, masszívan veszteséges önkormányzati cégek működtetésére a városvezetés több esetben külföldi befektetőket keresett: a vízműnél a Kaposvárott akkor már érdekelt Lyonnaise 1993 elején került képbe, a tárgyalások pedig az Orbán-kormány későbbi igazságügyi államtitkára, Mikes Éva vezetésével és az egyik akkori alpolgármester, Páva Zsolt részvételével zajlottak. Az ügylet sok kényes kérdést felvetett, hamar világossá vált például, hogy a magánkézbe adás az átszervezéssel párhuzamosan létszámleépítésekkel járna, hiszen például míg az akkori vízmű illetékesei szerint egy vízóra-leolvasó naponta 16 órát képes ellenőrizni, addig a Lyonnaise ezt a mennyiséget mindjárt 40-re becsülte. A képviselőknek és a közvéleménynek azzal a gondolattal is meg kellett barátkoznia, hogy egy önkormányzati érdekeltségű cég is lehet profitorientált, ráadásul a befektető maga is pénzt kíván hazavinni. A megállapodás részleteit 1994 közepére lényegében tisztázták, akkorra a pécsi közgyűlés túlnyomó többsége egyetértett a magántőke bevonásával, és többé-kevésbé annak módjával is. A korabeli közgyűlési jegyzőkönyvek egy mai szemmel furcsa világot tárnak elénk, amelyben például a kisgazdapárti vezérszónok érvel a részleges privatizáció mellett azzal, hogy a francia multi ajánlata a "jövő perspektívája".

A végleges döntés mégsem született meg ebben a ciklusban, miután az ügy a választási kampányig nem zárult le: az 1994 novemberében leköszönt közgyűlés megerősítette a vízmű magánkézbe adását érintő összes addigi döntését, de a végső szót a következő testületre hagyta. Az országos szocialista előretörés és az SZDSZ kormánykoalícióra lépése ellenére Pécsett fennmaradt az SZDSZ-Fidesz-együttműködés, és egészen 1996 májusáig a várost sajátos "katyvaszkoalíció" irányította Páva Zsolt vezetésével (bővebben lásd: Mint a nagyok, Magyar Narancs, 1996. július 11.). A kaotikus közgyűlési viszonyok ellenére a tárgyalások folytatódtak, és 1995 áprilisában nagy többséggel létrejött a végleges megállapodás. Ennek értelmében a korábbi Pécsi Vízmű Kft. tulajdonát apportálták a Pécsi Vízmű (PV) Rt.-be, amelyben ez 50,05 százalékos tulajdonrészt jelentett: a fennmaradó részből a Lyonnaise 48,05 százalékban részesült, a környező kistelepülések pedig kisrészvényesek lettek.

A 25 évre szóló szerződés során az úgynevezett kontinentális modellt követték, azaz a közművagyon (egyszerűbben szólva a cső- és csatornahálózat) önkormányzati kézben maradt, a multi pedig a szolgáltatást ellátó cégben szerzett kisebbségi részesedést, a közműhálózat használatáért bérleti díjat fizetett. Már csak emiatt is nehezen értelmezhető a mostanában felbukkanó "magyar vizet magyar kézbe" szólam, hiszen a Lyonnaise/Sueznek nemcsak a vízvagyonhoz, hanem a közműhálózathoz sem volt sok köze - leszámítva az utóbbi rekonstrukciójára költött összeget. A magánbefektető a menedzsmentjogok megszerzésével biztosította érdekeit, azaz ő választhatta meg a cég vezetését. Az ennek tevékenységét ellenőrző igazgatóságban viszont az önkormányzati delegáltak voltak többségben, a felügyelőbizottság (fb) elnökét szintén a város delegálta. A Lyonnaise/Suez számára biztosítékot jelentett az is, hogy stratégiai kérdések keresztülviteléhez a cég közgyűlésében 75 százalékos szavazatarány szükséges, azaz kötelező megegyeznie az önkormányzatnak és a befektetőnek.

A cég működési modellje mellett a legtöbb vitát a vízdíj kiszámítási módja váltotta ki, amire egy bonyolult képletet dolgoztak ki a felek annak érdekében, hogy a díj változása előre tervezhető legyen az infláció és egyéb külső faktorok figyelembevételével. A kérdés azért is volt érzékeny, mert a már említett helyi sajátosságok miatt Pécsett hagyományosan drága a víz. A képlet nem jelentett automatikus áremelést, a végső szót ugyanis mindig a városi közgyűlés mondta ki, és többször előfordult - főleg választások közeledtével -, hogy a díj a cég által javasoltnál jóval kisebb mértékben vagy egyáltalán nem emelkedett. Ennek köszönhetően az elmúlt 14 évben reálértékben valójában jelentősen csökkent a víz- és csatornadíj Pécsett - bár mint most szeptemberben kiderült, az önkormányzat aktuális vezetése számára nem eléggé. Az osztalék 48,05 százaléka mellett a Lyonnaise/Suez az éves árbevétel 2 százalékát (az elmúlt időszakban éves szinten mintegy 120 millió forintot) kapta az általa biztosított műszaki és informatikai "know-how"-ért cserébe, menedzsmentdíj formájában. A mostanság a multi ősbűneként emlegetett menedzsmentdíj mellett lényegesen kevesebb szó esik arról, hogy az önkormányzat is garantált pénzhez jutott az éves árbevétel mindenkori másfél százalékát kitevő ellenőrzési díj formájában, amelyet 2002-től a közműhálózat használata után fizetendő bérleti díjba építettek be.

A közös szolgáltató létrehozását megelőző viharos időszak után békésebb évek következtek; a súrlódások a két tulajdonos között Toller László polgármestersége alatt kezdődtek. A várost 1998-tól a tragikus 2006-os autóbalesetéig irányító szocialista politikus önkormányzati tulajdonba helyezte a hulladékszállítással és -feldolgozással foglalkozó Biokom Kft.-t, amelynek jogelődjét körülbelül a vízművel egy időben magánosította részlegesen a város. Szocialista forrásaink szerint ezután fölmerült a vízmű visszavétele is, ám ebből a Suez nem sokat észlelt azon kívül, hogy a polgármester valóban kemény tárgyaló félnek bizonyult, és előszeretettel játszott a vízdíjakkal. A teljes képhez tartozik, hogy a Biokom visszavétele nem rogyasztotta meg a céget, ma is a régió egyik vezető vállalkozása; ügyvezetőjét, Kiss Tibort előszeretettel kérik fel válsághelyzetek kezelésére - most épp a bedőlőben lévő pécsi vagyonkezelőnél olt tüzet. A közös cég fejlődése ezekben az években is töretlen volt, mint ahogyan az önkormányzati tulajdonban lévő közműhálózaté is: a hálózati hatékonyság az 1995-ös 66 százalékról 2006-ra 78-ra nőtt - azaz ennyivel csökkent a csőrendszer fizikai vesztesége.

Pancserprivatizáció

Az igazán komoly problémák a 2006-os önkormányzati választás után kezdődtek, amikor a Toller László személyére szabott irányítási rendszer recsegni-ropogni kezdett, permanens vezetési válságba taszítva a várost (bővebben lásd: Próbaüzem, Magyar Narancs, 2009. október 12.). Pécsett ebben az időben csúcsvezetők sora kapott selyemzsinórt a saját maga felfalásával foglalatoskodó szocialista városvezetéstől: a legnagyobb vad ezek sorában a vagyonkezelőt irányító Kelemen László volt, de repült a Pannon Volán vezérigazgatója is, nem beszélve a Pécs2010 Menedzsmentközpontról.

A vízmű és a város között 2008 elején tört ki a nyílt háború, amikor a város vezetése nekilátott a régóta tervezett Pécs Holding létrehozásának, amelyben az összes önkormányzati céget egységes vezetés alá kívánta helyezni. A vízmű első körben üdvözölte a lépést, azonban az összhang nem tartott sokáig. Az önkormányzat tavasszal (visszacsinálva az 1995-ös lépéseket) egy céget hozott létre Pécs Városi Vízművagyon Működtető (PVVM) Kft. néven azzal a céllal, hogy ebbe apportálja tulajdonrészét a Pécsi Vízmű Zrt.-ből, majd ezt vonja be a holdingba. Mivel a társaság alapszabálya a két fél egyetértését tételezi fel a stratégiai fontosságú kérdésekben, a PV döntéshozó testületei nem hagyták jóvá a lépést. Az önkormányzat ennek ellenére bejegyeztette az új céget, és úgy viselkedett, mintha az apport végbement volna. A két fél egyéb frontokon is nyírni kezdte egymást: a pécsi közgyűlés nem fogadta el a cég által a részvényeseknek kifizetni szándékozott, 2007-es 170 millió forintnyi osztalékot, az fb önkormányzati elnöke pedig saját bizottságával kezdett csatázni, miután a testület többsége kihúzta az általuk készített jelentésből az elnök kritikus észrevételeit.

Bár a furcsa körülmények között létrehozott PVVM Kft. értéke igencsak megkérdőjelezhető volt, az önkormányzat, pontosabban a Pécs Holding nem sokat tétlenkedett, és nyár végére előkészítette a cég részleges eladását - meglepve ezzel néhány szocialista politikust is. A PVVM 49 százalékos tulajdonrészére két pályázó, az MSZP-közelinek tartott Keleti Kft. és - a biztonság kedvéért - a Suez jelentkezett be. A kavarodásra jellemző, hogy a pályázatot, amelynek révén Pécs elbukta volna a többséget saját vízművében, a város főjegyzője is jogilag aggályosnak találta. A papírformának megfelelően a Keleti Kft. 100 millióval magasabb ajánlata nyert, bár a cég addig semmiféle vízszolgáltatási tevékenységet sem végzett (a vízmű alvállalkozójaként korábban műszaki munkákat viszont igen). Ekkorra azonban már az is kérdés volt, hogy mit vesz meg a Keleti Kft., a bíróság ugyanis az eladás idejére első fokon már kimondta az apport szabálytalanságát, és így a PVVM Kft. tulajdonában lényegében semmi sem volt. A helyzetet egy kiszivárgott városházi levél rontotta tovább a városvezetés számára, amelyben arra figyelmeztették Tasnádi Péter polgármestert, hogy az önkormányzat többségi tulajdonának elvesztése veszélybe sodorja a 2004 óta uniós forrásból zajló csatornaépítési munkálatokat. Az ügyletet az addigra megerősödött jobboldali ellenzék is össztűz alá vette, és a pályázat szentesítése már fel sem került a városi közgyűlés napirendjére. A PVVM 2009 elején tűnt el végleg a süllyesztőben, amikor a környezetvédelmi tárca az eredeti állapot helyreállítására utasította az önkormányzatot.

Operation Páva

Suez-közeli forrásaink szerint a PVVM kilövése után csendesebb idők jöttek. A két fél 2009 elején tárgyalásokat kezdett az elmérgesedett helyzet rendezéséről és az önkormányzat igényeinek kielégítéséről. Ezeken nem csupán a Tasnádi Péter halála utáni ügyvezető szocialista városvezetés képviseltette magát, hanem a Fidesz is, mégpedig a városinál magasabb szinten. A PV Zrt. és a Suez illetékesei itt ismerhették meg Szabó Iván ügyvédet, aki mediátorként volt jelen. Úgy tűnt, a tárgyalások sikerrel járnak, bár hivatalos megállapodásra a közeledő polgármester-választás miatt nem került sor, csupán szóbeli alkura. A Suez képviselői júniusban tettek "bemutatkozó" látogatást a számukra a vízmű kisebbségi tulajdonrészét 14 évvel korábban eladó régi-új polgármesternél, Páva Zsoltnál, aki megerősítette együttműködési szándékát. A kölcsönös vonzódásra jellemző, hogy július elején Tuzlában a pécsi cégek külföldi terjeszkedése mellett lobbizó Páva a Biokom mellett a vízművet is vendéglátói figyelmébe ajánlotta.

A cég vezetésének az lett gyanús, hogy az új polgármester kezdeményezte, valamennyi önkormányzati céget érintő átvilágítás - amit a vízműnél a korábbi mediátor, Szabó Iván ügyvéd csapata abszolvált - igencsak elnyúlt. Míg a Biokomnál erre elég volt kevesebb mint egy hét, addig a PV Zrt.-t hét héten keresztül nézték át az önkormányzati revizorok. Műszaki átvilágítás is volt, amelyet a fideszes többségű önkormányzatok (a teljesség igénye nélkül: Zalaegerszeg, Esztergom, Tamási, Mórahalom, Mohács) által igencsak kedvelt Aquaplus Kft. hajtott végre. Az átvilágítás eredményeiről Páva Zsolt a szeptember 10-ei közgyűlésen számolt be, ahol azzal sokkolta a képviselőket, hogy a PV Zrt. nem a város lakóinak érdekeit veszi figyelembe - a vízmű és a Suez vezetését viszont az borította ki, hogy a mindkét fél által ismert adatokat milyen csoportosításban és értelmezéssel tálalta a város vezetője.

A korábban már említett menedzsmentdíjon kívül (amelynek "túlzott mértékére" 14 év elteltével döbbent rá a pécsi önkormányzat), lényeges vádpont volt, hogy a PV Zrt. Suez által kinevezett vezetése eltért az 1995-ös privatizációs szerződés alapelveitől, és az eredeti szolgáltatási területen a vízdíj csökkentése és a szolgáltatás színvonalának javítása helyett a terjeszkedést tűzte ki célul. A jelentés írói valószínűleg nem látták azokat a Magyar Narancs által szemrevételezett céges közgyűlési jegyzőkönyveket, amelyek a 2000-es évek elején a cég stratégiáját megszabó közgyűléseken készültek, és amelyek a tulajdonosok (inkluzíve az önkormányzat) teljes nézetazonosságát mutatják abban, hogy a PV Zrt. középtávú stratégiájának lényeges eleme a leányvállalatok létrehozása. Minderre a menedzsment szerint épp azért volt szükség, hogy az anyacég eredményessége megőrizhető legyen, miután a pécsi ipar leépülése és a csökkenő lakossági fogyasztás miatt a vízmű árbevételei a 2000-es évek közepén zuhanni kezdtek. E folyamatot tovább erősítette, hogy az önkormányzat sok esetben a közösen elfogadott díjszámítási képletet figyelmen kívül hagyva a javasoltnál kisebb mértékben vagy egyáltalán nem emelt vízdíjat. A városházi jelentés szerint ráadásul a leányvállalatok veszteségeit egy közös számla révén több esetben a PV Zrt. finanszírozta, megkárosítva a pécsieket - ezzel szemben a cég vezetése azt hangsúlyozta, hogy a leányvállalatok összességében hasznot termeltek az anyacég részére is.

A jelentés megállapításai alapján Páva Zsolt kezdeményezte a szolgáltatói szerződés felbontását, és egyben kivásárlási ajánlatot tett a Suez részére húsznapos határidővel, amit a közgyűlés nagy többséggel el is fogadott. A javaslat abszurditását jól jelzi, hogy a közös társaság tető alá hozása annak idején két és fél évbe került. Az önkormányzat húzása a Magyar Víziközmű Szövetség elnökét, Ányos Józsefet is elképesztette, aki egy október közepi nyilatkozatában a határidőt teljesen irreálisnak nevezte. Mindez azonban még csak a kezdet volt: október elsején az önkormányzat létrehozta és megbízta a vízszolgáltatással a Tettye Forrásház Zrt.-t, majd október ötödikén a Pécsi Vízmű országos ismertségre tett szert, miután a többségi tulajdonos önkormányzat új cégének emberei (köztük a mediátorból, majd revizorból céges jogtanácsossá törzsfejlődő Szabó Iván ügyvéddel) elfoglalták a PV irodaházát és teljes eszközparkját.

A két fél most egymás szanaszét perlésére készül. A Suez és a PV Zrt. vezetése a kidobás körülményeit fájlalja, minden bizonnyal joggal, hiszen a városvezetés szerint is kártérítés jár a multinak. Az önkormányzat az általa feltételezett, két héttel az einstand után "kiderített" gazdasági bűncselekmények miatt perelne. Az utóbbiak miatt érzett pécsi felháborodás őszinteségét némileg megkérdőjelezi, hogy a PV Zrt. júniusban távozott, a cégnél 12 évet eltöltött gazdasági igazgatóját, Gelb Zoltánt a Tettye is importálta gazdasági vezetőként (a kitűnő szakember hatmillióba kerülhet a cégnek, miután korábbi munkahelyén ennyi pénzt kapott azért, hogy nem dolgozik hasonló munkakörben a következő két évben), márpedig neki legalábbis ismernie illett volna ezeket a feltételezett visszaéléseket. A vádpontok nagy részét a rendőrség mindenesetre nem tartotta érdemesnek a vizsgálatra, a hűtlen kezelés ügyében viszont nyomozni kezdtek.

Több egymástól független forrásunk szerint a vízmű Suez delegálta vezetése valóban felelős a kialakult helyzetért, ám mindez nem feltétlenül azt jelenti, hogy a cég ellen felhozott önkormányzati vádak megállnák a helyüket. A helyi szokásjogot viszont mindenképpen megszegték, amikor nem mutatkoztak kellően lelkesnek különböző szolgáltatások, pontosabban az azokról szóló számlák befogadására.

Az ősbűn

Pécsett ugyanis - és persze nem csak itt - nagy hagyománya van annak, hogy a városi politikusok önkormányzati cégeknél egészítik ki a jövedelmüket, avagy vészelik át a nehéz időket. A multi által delegált cégvezetés azonban ebből a szempontból nem volt túl politikus. Más kérdés, hogy egyéb módokon a cég tejelt a városnak, éves szinten ugyanis mintegy 50 millió forint értékben támogatott az elmúlt időszakban városi rendezvényeket, egyesületeket és sportklubokat - többnyire szelíd városházi noszogatásra. Így talán az sem annyira meglepő, hogy a Sueznek az 1995-ös dicsőséges bevonulás után 14 évvel egyetlen barátja sem maradt a pécsi közgyűlésben, és szeptember 10-én lényegében egyhangúan döntöttek a képviselők a kapcsolatok megszakításáról.

Ez az összhang mára felbomlott, miután egyre többen kifogásolják a drasztikus városházi lépéseket: az MDF egyedüli képviselőjét a székház elfoglalása akasztotta ki, a 16 fős szocialista frakciónak pedig a város maradék ingatlanvagyonának játékba hozásakor lett elege (lásd Egy háborúban minden eszköz megengedett című keretes anyagunkat). A szocialisták szerint egyébként a döntés akkor éri meg a városnak, ha a Sueznek fizetendő kártérítés nem éri el az 5,5 milliárd forintot; számításuk szerint ugyanis a multi évente 500 milliós hasznot vitt ki a menedzsmentdíjjal, az osztalékkal és a leányvállalatok révén az üzletből, a szerződés pedig még tizenegy évre szólt. Arról pedig legfeljebb feltételezéseink lehetnek, hogy az országnak összességében mennyibe fáj majd az ügylet.

Egy háborúban minden eszköz megengedett

A PV Zrt. CIB Bank felé esedékes váltójának és egyben a cég leányvállalatai által felvett összes hitel megvásárlásáról döntött november 5-én a pécsi közgyűlés. A szerződés aláírása után a PV Zrt. hitelezője így a Tettye Forrásház Zrt. lesz. Az adósság megvásárlása, illetve az ötmilliós alaptőkével megalapított Tettye működésképességét biztosító folyószámlahitel ára elég magas volt, ezért a város még terheletlen ingatlan vagyonának túlnyomó részére jelzálogot jegyeztek be, az önkormányzati cégek minden egyes 50 millió feletti ügyletéhez pedig a CIB hozzájárulása szükséges. A zárt ülésen tárgyalt előterjesztés komoly politikai vihart váltott ki: az MSZP és az MDF ellene voksolt, az SZDSZ pedig bár megszavazta, később sajtóközleményben kárhoztatta a városvezetést. Lapzártánk idején a szerződés aláírása nem biztos, mivel a Pécs Holding igazgatósága megtiltotta ezt a cég vezetőjének - igaz, mindezt a tulajdonos önkormányzat közvetlen utasítása felülírhatja.

Számtan

1995-ben a Suez jogelődje, a Lyonnaise 330 millió forintot hozott az akkor megalapított Pécsi Vízmű Rt.-be. Az üzletrész mostani értékét a pécsi önkormányzat szeptember eleji kivásárlási ajánlatában 1,3 milliárd forintra becsülte; a Suez ezt nem kommentálta. A PV Zrt. 2002 és 2006 között fokozott rekonstrukciós munkákat hajtott végre a városi kézben lévő közműhálózaton: ez 703 millió forintot jelentett Pécsnek. A közműhálózat használatáért a cég bérleti díjat fizetett, mégpedig nem keveset: az elmúlt 14 évben összesen majdnem 6,5 milliárd forintot. A cég 1996-ot leszámítva működése ideje alatt nyereséget termelt, és a tulajdonosok évente osztalékban részesedtek: Pécs 1997-ben 17 millióra, 2008-ban pedig 85 millióra volt jogosult. Az országos szinten már 1994-ben magasnak mondható vízdíj névlegesen tovább emelkedett az eltelt majd' másfél évtizedben (leszámítva 2008-at), ám reálértéken valójában csökkent: míg a fogyasztói árindex 2008-ban az 1994-es mintegy 330 százaléka volt, addig a víz- és csatornadíj körülbelül a multi belépésekor fennálló díj két és félszerese.

A csatornaépítő franciák

A Suez nevű nemzetközi cégcsoportosulás története a Szuezi-csatorna elkészítésére 1859-ben létrehozott Szuezi-csatorna Társaságig (Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez) nyúlik vissza. A cég az 1956-os államosításig felügyelte a csatornát. 1997-ben egyesült a Magyarországon a kilencvenes évek közepén megjelent vízipari multival, a Lyonnaise des Eaux-val, majd 2008-ban a Gaz de France-szal. A GDF Suez az energiaipar területén tevékenykedik, Magyarországon is több gázszolgáltatóban érdekelt, míg a cég környezetipari és vízszolgáltatói tevékenységét egy különálló vállalatba, a Suez Environnement-ba szervezték ki; ennek magyarországi leányvállalata tulajdonos a Pécsi Vízmű Zrt.-ben.

Figyelmébe ajánljuk

A Rend: a nyolcvanas évek náci terroristavezérének élete filmért kiált

  • - turcsányi -
Robert Jay Mathews adócsalóként kezdte, majd rabló lett és gyilkos, aki valamiféle – szélsőjobbos, neonáci – ideológiát igyekezett keríteni bűnös működéséhez. Justin Kurzel filmje, A Rend jelentős hangulatfestő erővel és néhány kiváló színészi alakítással ábrá­zol­ja gazemberi pályafutását.

Egy kivételes tanár, akit a francóisták végeztek ki

A tanár, aki a tengert ígérte című filmben telefonhívást kap egy fiatalasszony: lehet, hogy megtalálták a spanyol polgárháború alatt meghalt dédapját egy Barcelonától 500 kilométerre lévő tömegsírban. Elutazik hát nagyapja gyermekkorának helyszínére, hogy összerakja a széthullott mozaikot.

A liberalizmus védelmében

Az általános hülyítés közepette kétharmadnyi újságoldal erejéig legalább jelezni szeretnénk, hogy annak, amit az agitprop fröcsögése liberalizmusnak tételez, és ami ellen ádáz, mondhatni univerzális jelentőségű harcot folytat, semmi köze a liberalizmushoz mint eszmerendszerhez.

Érted jönnek

A demokraták melegágyának vélt Szilícium-völgy beállt a republikánus elnök mögé. Sokan most döbbentek rá, hogy ezek a fiatalos, laza, világmegváltónak hitt cégek is hidegfejű multik.

Ígérni nem elég

Nincs ember, aki ne akarna békét Ukrajnában, ennek megvalósítása azonban szinte áthatolhatatlan akadályokba ütközik. És akkor még szóba se került Donald Trump. Kijivben kutattuk a tartós rendezés esélyeit.