Határozatlan ideig tartó sztrájkot szervez a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) kedden 14 órától a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában.
Az érdekvédelmi szervezet a Facebook-oldalán tette közzé a felhívást, amely szerint
ez a munkabeszüntetés addig tart, amíg nem sikerül megállapodni a cégvezetéssel a sztrájkbizottság követeléseiről.
Közzétette: Makói Gumiipari Szakszervezet – 2021. március 1., hétfő
Az MGSZ jobb munkakörülményeket szeretne elérni, mert a Continental csoporthoz tartozó kft. tavaly nyáron egyoldalúan felmondta a 23 éves kollektív szerződést, és ezzel a dolgozók kiszolgáltatottabb helyzetbe kerültek az autóipari beszállítónál.
A felek hosszú ideje egyeztetnek. Jellemző a vitára, hogy a dolgozók január 19-én tárgyalásra várták a cég HR-vezetőjét, aki néhány órával a megbeszélt időpont előtt lemondta a találkozót. Az érintettek – a szakszervezet Facebook-oldala szerint – ezt „hangosan megköszönték” neki az üzemben.
Az MGSZ előbb február 18-án tartott kétórás figyelmeztető sztrájkot, majd 8 órás, illetve 24 órás munkabeszüntetés következett. A szakszervezet azt várja, hogy ha már minden dolgozó nevében megfogalmazta a követeléseket, a cégvezetés érdemben foglalkozzon ezekkel.
Az MGSZ szombaton felajánlotta a Contitech Dolgozók Független Szakszervezetének és a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének, hogy egy-egy fővel csatlakozzanak a sztrájkbizottsághoz.
A Continental országos kommunikációs vezetője, Hornyacsek Zoltán a narancs.hu kérdésére azt írta, múlt csütörtökön már úgy látszott, hogy sikerül megállapodni, és rögzíthetik a kollektív szerződésben azokat a pontokat, amelyekről megállapodtak, de aztán az MGSZ visszautasította a munkáltató javaslatát, hogy a kollektív szerződésre vonatkozó egyeztetésbe vonják be a másik két szakszervezetet is, és fölállt az asztaltól, „anélkül, hogy a munkáltató megoszthatta volna konstruktív javaslatait a helyzet rendezésére vonatkozóan. A munkáltató 2021. március 2. kedd 14.30-ra kitűzte a kollektív szerződés tárgyalásának következő időpontját, melyen mindhárom szakszervezet megjelenésére számít.” A Continental szerint a termelőüzemek jövője azon múlik, hogy képesek-e „az új digitális jövőhöz” igazodni, a juttatási rendszerük tekintetében is. „Mivel a magyarországi bérszínvonal jóval magasabb, mint a régióban a versenytársainké, meg kell találnunk azokat a hatékonysági tényezőket, amik ahhoz segítenek minket, hogy az itt előállított termékek versenyképesek maradjanak. A hatékonyság egyik része az, hogy a juttatási rendszerünket milyen struktúrában és elemekkel építjük fel, úgy, hogy az biztosítsa munkaerőpiaci versenyképességünket. Erről szól ez a vita.” – fogalmaz a közlemény. A Continental szerint érthető hogy a szakszervezetek ragaszkodnak „a múltból örökölt jogaikhoz, de ha ezt elfogadnánk, akkor versenyképességünket is befagyasztanánk a múltbeli szinteken.”
A makói sztrájkolókkal szolidárisak a szegedi Contitech üzem dolgozói, és a győri Audi-gyárban működő szakszervezet is kitartásra buzdította a makóiakat, felajánlva egymillió forintot arra az esetre, ha sztrájksegélyre lenne szükség.