Felemás ítéletben mondta ki bűnösnek a bíróság a gyulai fideszes polgármestert bíráló egykori helyettesét

Kis-Magyarország

Három rendbeli, nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás miatt bűnösnek mondta ki első fokú ítéletében csütörtökön a Békéscsabai Járásbíróság Galbács Mihály volt gyulai fideszes alpolgármestert azért, mert korrupciós ügyekkel hozta összefüggésbe Görgényi Ernőt, a békési fürdőváros kormánypárti polgármesterét. Viszont jelzésértékű: ezért semmilyen büntetéssel nem sújtotta.

Ahogy arról a Narancs.hu már többször beszámolt, a 2019-es önkormányzati választás kampányában egy 23 oldalas „Hova tűnt a város pénze?” című kiadványban Galbács összefoglalta az általa korrupciógyanúsnak vélt ügyeket. Leírta, hogy a közbeszerzések irányítottak, visszaosztások történnek, és a Gyulán terjengő értesüléseket idézve megírta azt is, hogy a polgármestert sokan „10 százalékosnak” nevezik. Görgényi Ernő az ügyben rágalmazás miatt két feljelentést tett. Az egyiket a Fidesz etikai bizottságához is elküldött dokumentum miatt, míg a másikat azért, mert ugyanez az összefoglaló 14 ezer példányban 2019 őszén eljutott minden gyulai háztartásba.

Galbács dolgozatának lényege, hogy a gyulai önkormányzattól egy nagyon jól körbehatárolható vállalkozó kör kap szinte mindig megbízást, méghozzá úgy, hogy ezeket előre „lezsírozzák”, sőt, működik a visszaosztás intézménye is. Görgényi és védője, a Gyulán praktizáló Magyar György szerint mindez aljas rágalom, amelyet meglátásuk szerint az is bizonyít, hogy a bizonyítási eljárás során mindezt semmivel nem tudta alátámasztani Galbács és jogi képviselője, Bárándy Gergely. Bárándy viszont egy héttel ezelőtti perbeszédében éppen arról beszélt, hogy a bírósághoz benyújtott okirati bizonyítékaik, elemzéseik, kimutatásaik, az elhangzott tanúvallomások olyan közvetett bizonyítékok láncolatából áll, amelyek Galbács kijelentéseit bizonyítják.

A Békéscsabai Járásbíróság elsőfokú ítéletében három rendbeli, nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás miatt bűnösnek mondta ki Galbács Mihályt, aki az elmúlt években a Fidesz-MPSZ tagja, két cikluson keresztül alpolgármesterként Görgényi Ernő egyik helyettese volt a gyulai önkormányzat vezetésében. Ugyanakkor a magánindítvánnyal ellentétben a bíróság két esetben nem látta megalapozottnak a rágalmazás megállapítását Galbáccsal szemben. Görgényi és két, magánindítványt tett társa, Piskolty Tibor és Csizmadia Imre vállalkozók ugyanis azt is sérelmesnek tartották, hogy Piskolty-cégek az árbevételhez mért nyereséghányadát 15-16 százalékosnak mutatta ki a volt fideszes alpolgármester. (Ilyen nyereséghányaddal csak a legnagyobb NER-oligarchák, Mészáros Lőrinc és Szíjj László büszkélkedhetnek, az átlagos mérték 2-4 százalék között van.) Továbbá a bíróság szerint a magánvádat képviselők állításával az sem valósítja meg a rágalmazást, hogy Galbács Mihály azt írta dolgozatában, a gyulai futballt a korrupció tette tönkre.

Ugyanakkor nem látta bizonyítottnak a járásbíróság a volt fideszes alpolgármester azon állításait, miszerint azért nyert Gyulán mindent a Piskolty tulajdonolta Futizo Kft., mert jól képzett szakemberei árazzák be az önkormányzat által kiírt közbeszerzéseket. A bíróság az ítélet indoklásában kimondta, hogy

a valóságbizonyítás során sem a visszaosztást, sem a polgármesternek állítólagosan járó 10 százalékot nem tudta bizonyítani Galbács.

Ez pedig alkalmas volt becsületük megsértésére, ami még felfokozott kampányhelyzetben, közszereplők egymás közötti vitájában sem engedhető meg.

Ehhez képest szembeszökő, hogy a bíróság elsőfokú ítéletében semmilyen büntetéssel nem sújtotta a bűnösnek mondott Galbács Mihályt, csupán egy év próbára bocsátotta. Ez a második legenyhébb intézkedés a megrovás után. Az ilyen esetekben a legkisebb pénzbüntetés kiszabását sem tartja arányban állónak az elkövetett jogsértéssel szemben a bíróság. Igaz, a bűnügyi költség és a pernyertes fél ügyvédjének összesen mintegy 300 ezer forintos összegét Galbácsnak kell állnia. A magánindítvánnyal szemben nem látta megalapozottnak a bíróság azt sem, hogy a Galbács tényállításai, véleménye és sugalmazásai jelentős érdeksérelmet okoztak volna Görgényinek, Piskoltynak és Csizmadiának.

Az ítélet kihirdetése után teljes körű fellebbezést jelentett be Bárándy Gergely védence, Galbács Mihály felmentése érdekében. A tárgyalás után a lapunknak nyilatkozó Bárándy hozzátette, meglátásuk szerint

a Békéscsabai Járásbírság jogértelmezése, álláspontja indokolatlan módon szűkítené a politikai véleménynyilvánítás Alaptörvényben is biztosított lehetőségeit,

ezért azzal nem értenek egyet. Azt is kifogásolta és indokolatlannak tartotta a vádlott védője, hogy a valóságbizonyítás során a bíróság elfogultnak ítélte a védelem egyik tanújának vallomását. A 18 évig az építőiparban középvezetőként dolgozó Mikó János egy konkrét esetet idézett fel, amikor egy elnyert gyulai munkáért Görgényi Ernőnek visszaosztás járt. Bárándy szerint a valóságbizonyítás több esetben eredményre vezetett. Galbács portálunknak azt mondta, a jövőben is fellép a korrupció minden formája ellen.

(Címlapképünkön: Galbács Mihály volt gyulai alpolgármester. Fotó: a szerző felvétele)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet. De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.