Hol érdemes most tankolni? Például Romániában

Kis-Magyarország

Régen volt annyira érdemes Romániába menni tankolni, mint most. A 95-ös oktánszámú benzin esetében a határ magyar oldalán akár 135 forinttal többet fizetünk, míg a dízel üzemanyag esetében a különbség 70 forint körüli. Egy átlagos benzines autóval akár 6000-6500 forintot lehet megtakarítani. Romániában hétfőn a 95-ös benzin 510 forintnak megfelelő lejbe került.

Az üzemanyag-ársapka egyik percről a másikra történt december 6-i éjszakai eltörlése után napokra, de sok helyütt hetekre volt szükség , hogy az üzemanyaghiány megszűnjön. Számos sajtóorgánummal együtt lapunk is megírta, sok helyen lehetetlen vállalkozás volt a tankolás: volt, ahol több száz méteres, kígyózó sorok alakultak ki, sőt lehetett olyan benzinkútról is hallani, ahol verekedés tört ki.

„A magyar emberek érdekét szolgáló ársapka” megszüntetésére a kormány szerint az állandósult üzemanyaghiány miatt és azért volt szükség, mert életbe lépett az újabb európai uniós szankciós csomag Oroszország ellen, amely szabályozta az onnan történő kőolajvásárlás árának felső plafonját. A Fidesz által „szankciós” okból történt ársapka eltörlésénének Magyarország esetében van egy szépséghibája: hazánkra ez nem vonatkozik. Így akárcsak részben ezzel magyarázni az árrobbanást minimum csúsztatás.

Mindenesetre látjuk, december 6-a este 11 óra óta elszabadultak a hazai üzemanyagárak. Ezzel, sokak számára „érdekes” módon, lett benzin és gázolaj a honi töltőállomásokon. Igaz, már sokkal magasabb áron. Aligha meglepő módon csökkent a hazai üzemanyag-fogasztás, megindult az import Magyarországra, s mindezzel szoros összefüggésben a határhoz közeli térségekben újra elkezdődött a benzin- és gázolajturizmus. Ezt vettük górcső alá hétfőn a magyar-román határszakaszon, Gyulánál. A mintegy 30 ezer lakosú békési fürdőváros közösségi oldalain az elmúlt két hét egyik leggyakoribb témája éppen az volt, érdemes-e átmenni tankolni Romániába. Gyulánál léptük át a határt, s otthonunktól alig 7 kilométert megtéve jutottunk el a túloldalon lévő – egyébként osztrák tulajdonban lévő – Petrom benzinkúthoz.

 
Fotó: A szerző felvétele

Románia 2007-es EU-s csatlakozása óta nem tagja a schengeni határvédelmi rendszernek, azaz az oda történő be- és az onnan történő kilépéskor van határrendészeti és vámellenőrzés. Sőt, friss fejlemény, hogy a minapi osztrák vétó miatt ez még legalább egy évig fennmarad. Hétfőn késő délelőtt gyér forgalommal, unott határőrökkel és vámosokkal találkoztunk a gyulai határállomáson és a túloldalon, Varsándon. Kifelé a magyarok rutinszerűen elkérték az okmányokat – személyi igazolvány és forgalmi engedély – , román kollégájuk viszont csak nagyvonalúam intett, hogy mehetünk tovább.

Áthajtottunk a nem túl épületes látványt nyújtó Varsánd községen, ahol ekkor már delet harangoztak, hiszen közben egy időzónát is ugrottunk. Két vagy három kilométer után elhagytuk a települést, majd innen még néhány száz métert tovább gurultunk, amíg elértük  egy nagyobb Petrom-kúthoz. Nem voltak sokan. Nem tudni, ebben az játszott-e szerepet, hogy nem csúcsidőben voltunk itt, vagy az is, hogy a schengeni rendszerhez történő román csatlakozást az osztrákok megakadályozták, s most a románok bojkottálják az Romániában működő osztrák érdekeltséget. Így a Petrom-kutakat is.  

 
Fotó: A szerző felvétele

 

Az ártábla szerint a 95-ös benzin hétfőn 6,18, míg a gázolaj 7,29 lejbe került, ami a napi árfolyam alapján 510, illetve 645 forint.

A leggyakrabban használt benzin a gyulai MOL-kúton 638, míg a Shell-töltőállomáson 645 forint. Azaz literenként 128-135 forintot nyerünk, s mivel valamivel több mint 47 litert tankoltunk, ezért 6000-6300 forintot spóroltunk meg. A dízel esetében a magyar és a román ár között literenként a különbség ennek csupán a fele, 66 forint. Így egy 50 literes tankolás esetén 3300 forint a különbség.

Romániában eltér az üzemanyag ára attól függően, hogy céges vagy magántulajdonban lévő autóba töltik. A kutak út mentén található oszlopain azokat az árakat tüntetik fel, amit a magántulajdonban lévő kocsik után kell fizetni, a kútsapkákon viszont a céges autók literenkénti üzemanyagárát látni, de ez ne tévesszen meg senkit. A benzinkutasok vagy automatikusan levonják – mint számlákon is látható – a literenként 50 banit a fizetendő árból. (Ezt mutatja a számlánkon a mínusz 23 lej és 52 bani.) Vagy megkérdezik, milyen tulajdonban van az autó, s ekként ütik be a kasszagépbe a fizetendő összeget.

 
Fotó: A szerző felvétele

Visszafelé a határon a csomagtartót kinyitatták, de gyorsan mehettünk tovább. Így fotózással együtt alig húsz perc alatt letudtuk romániai benzintúránkat. A legfrissebb hír, hogy szerdától Magyarországon 4 forinttal csökken a benzin és 7 forinttal nő a gázolaj literenkénti ára. A világpiaci ármozgások nyomán persze Romániában éppúgy változik az üzemanyagok ára, mint nálunk.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?