Hol érdemes most tankolni? Például Romániában

Kis-Magyarország

Régen volt annyira érdemes Romániába menni tankolni, mint most. A 95-ös oktánszámú benzin esetében a határ magyar oldalán akár 135 forinttal többet fizetünk, míg a dízel üzemanyag esetében a különbség 70 forint körüli. Egy átlagos benzines autóval akár 6000-6500 forintot lehet megtakarítani. Romániában hétfőn a 95-ös benzin 510 forintnak megfelelő lejbe került.

Az üzemanyag-ársapka egyik percről a másikra történt december 6-i éjszakai eltörlése után napokra, de sok helyütt hetekre volt szükség , hogy az üzemanyaghiány megszűnjön. Számos sajtóorgánummal együtt lapunk is megírta, sok helyen lehetetlen vállalkozás volt a tankolás: volt, ahol több száz méteres, kígyózó sorok alakultak ki, sőt lehetett olyan benzinkútról is hallani, ahol verekedés tört ki.

„A magyar emberek érdekét szolgáló ársapka” megszüntetésére a kormány szerint az állandósult üzemanyaghiány miatt és azért volt szükség, mert életbe lépett az újabb európai uniós szankciós csomag Oroszország ellen, amely szabályozta az onnan történő kőolajvásárlás árának felső plafonját. A Fidesz által „szankciós” okból történt ársapka eltörlésénének Magyarország esetében van egy szépséghibája: hazánkra ez nem vonatkozik. Így akárcsak részben ezzel magyarázni az árrobbanást minimum csúsztatás.

Mindenesetre látjuk, december 6-a este 11 óra óta elszabadultak a hazai üzemanyagárak. Ezzel, sokak számára „érdekes” módon, lett benzin és gázolaj a honi töltőállomásokon. Igaz, már sokkal magasabb áron. Aligha meglepő módon csökkent a hazai üzemanyag-fogasztás, megindult az import Magyarországra, s mindezzel szoros összefüggésben a határhoz közeli térségekben újra elkezdődött a benzin- és gázolajturizmus. Ezt vettük górcső alá hétfőn a magyar-román határszakaszon, Gyulánál. A mintegy 30 ezer lakosú békési fürdőváros közösségi oldalain az elmúlt két hét egyik leggyakoribb témája éppen az volt, érdemes-e átmenni tankolni Romániába. Gyulánál léptük át a határt, s otthonunktól alig 7 kilométert megtéve jutottunk el a túloldalon lévő – egyébként osztrák tulajdonban lévő – Petrom benzinkúthoz.

 
Fotó: A szerző felvétele

Románia 2007-es EU-s csatlakozása óta nem tagja a schengeni határvédelmi rendszernek, azaz az oda történő be- és az onnan történő kilépéskor van határrendészeti és vámellenőrzés. Sőt, friss fejlemény, hogy a minapi osztrák vétó miatt ez még legalább egy évig fennmarad. Hétfőn késő délelőtt gyér forgalommal, unott határőrökkel és vámosokkal találkoztunk a gyulai határállomáson és a túloldalon, Varsándon. Kifelé a magyarok rutinszerűen elkérték az okmányokat – személyi igazolvány és forgalmi engedély – , román kollégájuk viszont csak nagyvonalúam intett, hogy mehetünk tovább.

Áthajtottunk a nem túl épületes látványt nyújtó Varsánd községen, ahol ekkor már delet harangoztak, hiszen közben egy időzónát is ugrottunk. Két vagy három kilométer után elhagytuk a települést, majd innen még néhány száz métert tovább gurultunk, amíg elértük  egy nagyobb Petrom-kúthoz. Nem voltak sokan. Nem tudni, ebben az játszott-e szerepet, hogy nem csúcsidőben voltunk itt, vagy az is, hogy a schengeni rendszerhez történő román csatlakozást az osztrákok megakadályozták, s most a románok bojkottálják az Romániában működő osztrák érdekeltséget. Így a Petrom-kutakat is.  

 
Fotó: A szerző felvétele

 

Az ártábla szerint a 95-ös benzin hétfőn 6,18, míg a gázolaj 7,29 lejbe került, ami a napi árfolyam alapján 510, illetve 645 forint.

A leggyakrabban használt benzin a gyulai MOL-kúton 638, míg a Shell-töltőállomáson 645 forint. Azaz literenként 128-135 forintot nyerünk, s mivel valamivel több mint 47 litert tankoltunk, ezért 6000-6300 forintot spóroltunk meg. A dízel esetében a magyar és a román ár között literenként a különbség ennek csupán a fele, 66 forint. Így egy 50 literes tankolás esetén 3300 forint a különbség.

Romániában eltér az üzemanyag ára attól függően, hogy céges vagy magántulajdonban lévő autóba töltik. A kutak út mentén található oszlopain azokat az árakat tüntetik fel, amit a magántulajdonban lévő kocsik után kell fizetni, a kútsapkákon viszont a céges autók literenkénti üzemanyagárát látni, de ez ne tévesszen meg senkit. A benzinkutasok vagy automatikusan levonják – mint számlákon is látható – a literenként 50 banit a fizetendő árból. (Ezt mutatja a számlánkon a mínusz 23 lej és 52 bani.) Vagy megkérdezik, milyen tulajdonban van az autó, s ekként ütik be a kasszagépbe a fizetendő összeget.

 
Fotó: A szerző felvétele

Visszafelé a határon a csomagtartót kinyitatták, de gyorsan mehettünk tovább. Így fotózással együtt alig húsz perc alatt letudtuk romániai benzintúránkat. A legfrissebb hír, hogy szerdától Magyarországon 4 forinttal csökken a benzin és 7 forinttal nő a gázolaj literenkénti ára. A világpiaci ármozgások nyomán persze Romániában éppúgy változik az üzemanyagok ára, mint nálunk.  

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A Pest megyei nagy pénzrablás története

Mintegy négy éve jött létre az ország első különleges gazdasági övezete Gödön a Samsung-adóbevételek elvonására. A pénzből helyi fideszes szervezetek gazdagodtak, de most, hogy a Fidesz elvesztette többségét a forrásokról döntő Pest megyei közgyűlésben, megszüntethetik az övezetet, a pénz pedig visszakerülhet a most már fideszes vezetésű Gödhöz.