Két falu lakói demonstráltak bicikliútért

Kis-Magyarország

Kukutyinban, ahol régen zabot hegyeztek, most a nagypolitikára próbálnak hatni.

„Feri, vedd tudomásul, hogy nem te leszel a főnök!” – emelte a mutatóujját Horváth Ferencre a felesége a Csongrád-Csanád megyei Ferencszállás faluháza előtt szombaton. Feri – akit nagyapjától örökölt ragadványnevén inkább Lesi Ferinek ismernek – nem is zúgolódott. Amikor azonban a polgárőr megkérdezte, ki teker majd elöl a sorban, mégiscsak a katonai álcakalapot viselő férfira esett a választás. A polgárőr elmagyarázta neki és a többieknek – láthatósági mellényt viselő középkorú férfiaknak, nőknek –, hogy a kerékpárral egysoros vonalban haladjanak a 43-as főút szélén. Ő a polgárőr autóval, bekapcsolt villogóval követi őket. A szomszédos Kiszomborra érve feltétlenül forduljanak be a bekötőútra, ne menjenek tovább. Tábla jelzi ugyanis, onnantól tilos kerékpárral haladni a főúton. Nehogy már azzal kezdődjön ez a rendezvény, hogy egy rendőr végigbünteti az egész társaságot.

A Figyelemfelkeltő biciklizés nevű programot a ferencszállási Nagy Simonné kezdeményezte. Bejárónőként dolgozik egy hatgyermekes újszegedi családnál. Munkahelye nagyjából húsz kilométerre van a lakásától. Autóval vagy busszal jár, illetve tavasztól őszig Deszken egy biztos helyen kerékpárt tart. Ott leszáll a buszról vagy leparkol, biciklire ül, és húsz perc tekeréssel odaér Újszegedre, biztonságos körülmények között.

A két Csongrád-Csanád megyei város, Szeged és Makó között, a 43-as főút elején és végén van már kerékpárút. Makó és Kiszombor között régóta kész, 2015-ben újították fel, Szeged és Klárafalva között szintén 2015-ben fejezték be

Hiányzik viszont ez a biztonság a Klárafalva–Ferencszállás–Kiszombor szakaszon.

Klárafalván négyszázötvenen, Ferencszálláson hatszázan, Kiszomboron háromezer-hatszázan laknak. Azt, hogy közülük mennyien járnának naponta vagy hetente biciklivel, nehéz megmondani. A Dél-Alföldön azonban az a tapasztalat, hogy ha két település között megépül egy kerékpárút, a biciklivel járók száma többszörösére nő. Ez nem turizmus, hanem hivatásforgalom. Azért a kirándulók és sportolók számára sem lenne közömbös, ha Szegedtől Makóig el lehetne tekerni. Onnan ugyanis Hódmezővásárhelyig már szintén vezet bicikliút, és Hódmezővásárhely és Szeged között is lehet biztonságosan haladni.

Nagy Simonné korábban volt önkormányzati képviselő is Ferencszálláson. Most már nem az, a család kérésére vett visszább az agilitásából. A bicikliút melletti szombati demonstrációban azonban a férje is részt vett. Nagyné elment a rendőrségre, megkérdezte, mi a szabályos lebonyolítás módja, elintézett mindent. Az önkormányzatnál segítettek a plakát sokszorosításában.

 
Gyülekező Ferencszálláson
Fotó: A szerző felvétele
 

A figyelemfelhívó akciónak támogatója is akadt a szomszédból. Két kiszombori civil szervezet állt az ügy mellé. A Kiss Mária Hortensia Honismereti Kör – amely egy egykori pedagógus nevét viseli, és az utakhoz is van némi köze, mert hosszú ideje működteti nyaranta a kukoricaútvesztőt –, valamint a szintén önkéntes munkát végző Összefogás a Kiszombori Rónay-kastélyért Egyesület tagjai kerékpárral csatlakoztak, és Makóról is jött néhány biciklis. Polgárőri és rendőri kísérettel visszatekertek Ferencszállásra, és a Maros-parti csónakkikötőben közös képet készítettek magukról. Beszédet nem mondtak.

 
A kikötőben
Fotó: Kiss Mária Hortensia Honismereti Kör
 

 „Nagy Simonné keresett meg, tudunk-e segíteni. Én felvetettem mindkét csapatnak, ahol vezetőségi tag vagyok, és úgy döntöttünk, hogy mellé állunk” – mondja Endrész Erzsébet, a honismereti kör elnöke. – „Meg is kaptuk, hogy ez kampány, mert én önkormányzati képviselő vagyok Kiszomboron, és indulok most is. De ez egy fontos ügy, és nem én kezdeményeztem, csak segíteni akartam. El is ültem a fenekemet, mert én autóval szoktam járni.”

Ferencszállás jó karban van, ezt az átutazó is láthatja. A köztéri virágokat öntözik, a központi buszmegállók tisztaságára vigyáznak a helyiek, úgy látszik, a csikket is a megfelelő helyre teszik. A pr-munka is rendben: a központban ladikba ültetett bábuk illusztrálják, hogyan zajlott itt, a valóságos Kukutyinban a zabhegyezés. A Habsburg-birodalom idején a töméntelen lovat tartó hadsereg számára termelt zab néha akkor ért be, amikor kiöntött a Maros. Így csónakból, nyomorúságos munkával kellett sarlóval levágni a zabszálak hegyét.

A hirdetőtáblán – a figyelemfelhívó biciklizés plakátja mellett – olyan hirdetést lehet olvasni, hogy a Faluházban minden szerdán Legyünk együtt délutánokat szerveznek, minden korosztálynak. Biliárdozni, csocsózni, pingpongozni, darstozni, társasjátékozni, kártyázni lehet. A közösség összetartásáról sokat elmond, hogy az említett Maros-parti ladikkikötőt is közösségi munkában alakították ki, így is tartják rendben. Önkéntesekkel tényleg sok mindent meg lehet oldani, de kerékpárutat nem lehet építeni.

„Az a baj, hogy Ferencszállásnak nincs külterülete. A helységnévtábla után egyik felől rögtön Kiszombor földje kezdődik, a másik felől Klárafalváé” – magyarázza Nagy Simonné. – „Ráadásul Kiszombor még a makói járáshoz tartozik, Ferencszállás és Klárafalva már a szegedihez. A határon vagyunk Kiszombornak Lázár János a képviselője, aki kormánypárti, Ferencszállásnak, Klárafalvának Szabó Sándor, aki ellenzéki. Az önkormányzatunk költségvetése egy ilyen munkához képest kicsi. A bicikliút terveinek ránk vonatkozó költségét is három részletben fizettük ki.”

A képviselő-testület egyik ülésének jegyzőkönyvéből kiderül, más adminisztratív nehézség is adódik: mivel a nagyváros révén fejlettnek minősülő szegedi kistérséghez tartozik Ferencszállás, a területi operatív program kedvező pályázati lehetőségeivel nem tud élni. Harminc százalékos önerejű pályázattal pedig nem bír.

Jani János ferencszállási polgármester korábban az érintett települések nevében kérte Lázár Jánost, aki akkor még nem építési és közlekedési, hanem a Miniszterelnökséget vezető miniszter volt, hogy támogassa a kerékpárút ügyét. Ugyanígy egyeztetett Szabó Sándorral is. Azóta érdemi lépés, azon túl, hogy a tervek elkészültek, nem történt.

„Korábban szándék és akarat kérdése volt, mára már pénzkérdés is a kerékpárút megépítése” – mondja a Narancs.hu-nak Szabó Sándor (Egységben Magyarországért) országgyűlési képviselő. – „Az előző két ciklusban többször egyeztettem Lázár János minisztériumával, személyesen a miniszterrel, illetve Csepreghy Nándor államtitkárral is az ügyben. Elismerték, hogy indokolt ez a beruházás, de a minisztériumnak az volt az álláspontja, hogy több milliárd forintra lenne szükség. Én akkor is soknak tartottam ezt az összeget, de többszöri parlamenti kérdésemre az volt a válasz, uniós forrásból elkészülhet a kerékpárút. Évekkel ezelőtt ezek a pénzek még rendelkezésre is álltak – most már nem. A Dél-Alföld fejlesztéséért felelős kormánybiztosnak, Bányai Gábornak is felhívtam a figyelmét erre. Ő szintén elismerte, hogy fontos lenne ez a bicikliút, de ő sem látott lehetőséget arra, hogy a közeljövőben lenne  rá forrás.”

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.