"Ki meri ma bevallani Gyulán, hogy zajlik a visszaosztás?" - finisben a fideszes polgármester által indított rágalmazási per

Kis-Magyarország

Görgényi Ernő egykori fideszes helyettesét, Galbács Mihályt perelte. Galbács állítja: nem követett el bűncselekményt, a korrupció ellen harcol.

A Békéscsabai Járásbíróságon zajlik az a büntetőper, amelyet Görgényi Ernő (Fidesz-KDNP) gyulai polgármester többrendbeli rágalmazás miatt kezdeményezett egykori fideszes helyettese, a 2019-es önkormányzati választáson már a  Mindenki Magyarországa Mozgalom támogatásával indult Galbács Mihály ellen. Galbács tagadja a vádat és ártatlanságát hangsúlyozza.

A Narancs.hu többször beszámolt arról, hogy az elmúlt időszakban két büntetőpert kezdeményezett Görgényi Ernő Galbács Mihály ellen. Galbács a Fidesz gyulai vezetőinek általa vélelmezett korrupciós ügyeiről írt dolgozatot, s ezt elküldte a párt vezetésének, de nem kapott visszajelzést. Majd ugyanezt az összefoglalót a legutóbbi helyhatósági választás előtt kampányanyagként eljutatta mind a 14 ezer gyulai háztartásba. Ezt követően kezdeményezett két rágalmazási pert Görgényi és két, a gyulai és környéki önkormányzati közbeszerzéseken különösen jól szereplő vállalkozó, Piskolty Tibor és Csizmadia Imre. 

Galbács dolgozatának lényege, hogy a gyulai önkormányzattól egy nagyon jól körbehatárolható vállalkozó kör kap szinte mindig megbízást, méghozzá úgy, hogy ezeket előre „lezsírozzák”. Görgényi szerint mindez aljas rágalom. A Békéscsabai Járásbíróságon csütörtökön a perbeszédek hangoztak el. A Gyulán praktizáló ügyvéd, Magyar György, Görgényi jogi képviselője azt hangsúlyozta, hogy az általa tett kijelentésekből Galbácsnak a bíróság előtti bizonyítási eljárásban semmit sem sikerült alátámasztani és igazolnia. Részben hallomásokra hivatkozott, de ezzel a hatályos jogszabályok szerint rágalmazást követett el, amellyel súlyosan megsértette a gyulai kormánypárti polgármester emberi méltóságát.

Magyar György részletesen szólt arról, hogy mi a különbség az értékítélet és a tényállítás között, hangsúlyozta, a gyulai közbeszerzések szabályosak voltak, amelyet több hatóság is ellenőrzött. Ráadásul a Hova tűnt a város pénze? című választási kiadványában

Galbács korrupciós bűncselekmények sorozatára utalt, de a bizonyítani ezeket nem tudta, ami még politikai kampányban is megengedhetetlen.

Szerinte adós maradt a Galbács azzal, hogy volt-e valóban visszaosztás a Gyulán, másrészt a védelem tanúi közül egyesek szavahihetőségét kétségbe vonta.

Egészen másként látta a helyzetet Bárándy Gergely, Galbács Mihály jogi képviselője. Szerint a valóságbizonyításnál a valós történetet kell figyelembe venni, nem pedig az abból levont következtetéseket. Megítélése szerint a bírósághoz benyújtott okirati bizonyítékaik, elemzéseik, kimutatásaik, az elhangzott tanúvallomások olyan közvetett bizonyítékok láncolatából áll, amelyek Galbács kijelentéseit bizonyítják, legyen szó a helyben minden közbeszerzést nyerő Futizó Kft. kiemelkedően magas nyereséghozamáról, vagy a városban terjengő hírekről, hogy leosztás és visszaosztás történt a pályázatok körül.

„Ki meri ma bevallani Gyulán, ha bemegy a bíróságra, hogy részletesen elmondja, mit kellett tenni a pályázat elnyeréséért, hogy zajlik a visszaosztás?”

– kérdezte perbeszédében Bárándy Gergely. Hozzátette, a félelem és a nagyon is valós retorziók miatt ezt a legtöbben nem teszik meg. Aki ebben a perben megtette, azért tehette, mert nem függ már a gyulai és magyar viszonyoktól, Nagy-Britanniában él, ott keresi a kenyerét. Ezzel Galbács ügyvédje Mikó János tanúvallomására utalt, aki 18 évig dolgozott az építőiparban, és az előző tárgyaláson részletesen beszélt a pályázati pénzek leosztásáról, az építőipart átszövő korrupcióról.

Mikó vallomását a magánvádat képviselő Görgényi és jogi képviselője részben mesének, másrészt egy sértett és szavahihetetlen ember vallomásának mondta.

Döntően különbözött a magánvád és a védelem véleménye Daróczi László közbeszerzési szakértő tanúvallomásáról. A vád szerint a szakember alátámasztotta, minden szabályszerűen zajlott, őt soha senki nem próbálta meg befolyásolni. Ezzel szemben Bárándy azt mondta, éppen Daróczi vallomásából derült ki, hogy ő csak a közbeszerzési folyamat egy részét felügyelte. Arra nem volt rálátása, hogy a gyulai polgármesteri hivatal mely cégeket és miért hív meg egy-egy közbeszerzési pályázatra, ahogy arra sem, hogy a nyertesek kit választanak ki alvállalkozónak, s milyen pótmunkákban egyeznek meg felárért a megbízóval.

Végül perbeszédében Bárándy Gergely saját korábbi esetét idézte, amikor országgyűlési képviselőként pereskedett Matolcsy György jegybankelnökkel, mert azt mondta, hogy „Matolcsy és családja lopja a közpénzt”. Három bírósági ítélet és az Alkotmánybíróság Matolcsy alkotmányjogi panaszát elutasító határozata arra helyezte a hangsúlyt, hogy politikai értékítéletet fogalmazott meg Bárándy, ezzel pedig nem valósított meg bűncselekményt. Az ügyvéd szerint Galbács esetében is erről van szó. Az utolsó szó jogán Galbács Mihály kijelentette, nem érzi magát bűnösnek, mert nem követett el bűncselekményt, a korrupció ellen minden harcolni fog, s célja, hogy a politikai életet megtisztítsa az oda nem való jelenségektől.

Ezt követően a felek azt várták, hogy a Békéscsabai Járásbíróság első fokon ítéletet hirdet, ám azt jövő csütörtökre halasztotta.

(Címlapképünkön: Görgényi Ernő, Gyula fideszes polgármestere. Forrás: Görgényi Ernő Facebook)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet. De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.