Orosháza

Kihátráltak a cenzúra mögül

  • Bod Péter
  • 2012. május 25.

Kis-Magyarország

Jobb belátásra tért az orosházi képviselők többsége, és megszüntette az önkormányzati televízió kizárólagos közvetítési jogát a testületi ülésekről. A korábbi antidemokratikus húzással többször foglalkoztunk mi is.

Módosította az orosházi önkormányzat azt a közszolgáltatási megállapodást, amely eddig – törvénytelenül – kizárólagos közvetítési jogot biztosított a testületi ülésekről az önkormányzati tévének. A pénteki döntés értelmében így most már más is közvetíthet az eseményről.

Ahhoz, hogy pénteken a helyi testület módosítsa a szóban forgó szerződést, kínos helyzetek sokaságát kellett megélni. Februárban egy az ellenzéki frakció megbízásából dolgozó operatőrnek tiltotta meg azt a helyi jegyző és az Orosházi Média Kft. vezetője, hogy rögzítse a testületi ülést.
A soron következő márciusi ülésen – a válasz elől egymás után kitérő polgármester, jegyző, illetve tv-főszerkesztő helyett – az önkormányzat egyik jogászával mondatták ki, hogy a közvetítések kizárólagosságáról szóló passzus még az előző ciklusban került az említett szerződésbe.
A narancs.hu is foglalkozott az üggyel, és leírtuk, hogy ez nem igaz.

Az áprilisi testületi ülésen aztán az ellenzéki képviselők éppen a narancs.hu-n megjelent cikkre hivatkozva kérdezték meg Dancsó József fideszes országgyűlési képviselőt, a város polgármesterét arról, hogy mikor szüntetik meg a kizárólagosságra vonatkozó törvénytelenséget. A városvezető ekkor úgy válaszolt: érzése szerint nem követtek el törvénytelenséget. A mondat nemcsak azért érdekes, mert szakmai érvek nélkül utasította el a TASZ lapunknak adott, ezzel merőben ellentétes álláspontját, hanem mert a polgármester ezzel azt is elismerte, hogy a jogellenes passzus mégsem az elmúlt ciklusban került a szerződésbe. Dancsó ezen az ülésen fogalmazott úgy, hogy „a Magyar Narancs nem jogforrás”.

Ennek ellenére a májusi testületi ülésen lapunk kritikájának szellemében változtattak a közvetítési szerződésen. „Hihetetlen, hogy apróságokra mekkora energiákat fordítanak!” – fakadt ki pénteken a vita végén a polgármester. Az apróság ez esetben egy alapjaiban törvényellenes rendelkezés felülvizsgálata volt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.