Lehet, hogy május 31. után is ingyenes marad a tram-train

Kis-Magyarország

A kérdésre – mikortól kell fizetni a Hódmezővásárhely és Szeged között járó vasútvillamoson – a MÁV Zrt. nem konkrét időponttal válaszolt.

A tram-train fél éve, november 29-én kezdett járni Hódmezővásárhely és Szeged között. Az indulás előtti sajtótájékoztatón arról volt szó, hogy ez próbaüzem, utasokkal. Ez idő alatt lehetnek problémák, amelyek jó, ha még ilyenkor kiderülnek. Az esetleges kellemetlenségekért cserébe az utasoknak nem kell fizetni az utazásért április végéig.

Problémák tényleg adódtak. A két városban villanymotorral, a városok között pedig dízelmotorral közlekedő járművet mindkét városban érték balesetek. Előfordult, hogy leszakította a felsővezetéket, és más okból is késett. Jó ideig nem is járt százzal, mint ahogy azt tervezték. Ennek az is volt az oka, hogy egy ideig nem lehetett tudni, a pálya vagy a kocsik hibája miatt „kígyózik” Algyőnél egy szakaszon a szerelvény. Utóbb kiderült, hogy a járműveken kell állítani, és ezt el is végezték, de utána azt is hírül adták, hogy Algyő közelében a pálya is megsérült, azt ki kell javítani. 

Összességében május közepéig tíz olyan nap volt, amikor pontosan közlekedett a vasútvillamos.

Ez azért is volt annyira szembetűnő, mert a megállókban a digitális kijelzőnek köszönhetően az utasok pontosan értesültek a késés idejéről. Azt nem jegyezte föl senki, hogy a buszok a két város között mennyire pontosak.

A jármű iránt kezdettől nagy volt az érdeklődés, szemlátomást sokan kezdték el használni. Aki utazik rajta, tapasztalhatja, hogy sokszor egy tűt sem lehetne leejteni az utastérben. Rendszeresen fölszállnak kerékpárosok is.

Lázár János országgyűlési képviselő, a projekt felelőse március végén jelentette be, hogy a próbaüzemet május végéig meghosszabbítják. Arról is lehetett olvasni, hogy az után mennyiért lehet majd igénybe venni. Aki a teljes vonalon utazni szeretne, és a szegedi helyi tömegközlekedést is igénybe venné, annak 21 ezer 200 forintba kerül majd a bérlet. De az ár ennél alacsonyabb, ha az utas csak a két város között, vagy csak Algyőig szeretne utazni.

A héten kérdést küldtünk a MÁV Zrt.-hez, azzal kapcsolatban, mikortól kell fizetni a vasútvillamoson, és mennyi fizető utasra lehet számítani. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága egy mondatban válaszolt: „A tram-train használata a tervezett teljes menetrendi struktúra életbe léptetéséig ingyenes az utasok számára.”

Arról, hogy mikor léptetik életbe a teljes menetrendi struktúrát, nem írt a vasúttársaság.

Pedig a vasútvillamos nem csak a vásárhelyieket és a szegedieket foglalkoztatja, a médiafigyelem mellett nagy civil érdeklődés övezi. Például azok figyelik, akik nagyon megjegyezték, hogy a 16 milliárdosra tervezett projekt végül 80 milliárdnál állt meg, sokan fölöslegesnek, politikai presztízsberuházásnak tartják. Akik pedig rendszeresen közlekednek Csongrád-Csanád megye 43 ezres és 160 ezres városa között, azért érdeklődnek iránta, mert tudják, hogy a 47-es főúton milyen a forgalom. A négy sáv Szeged előtt kettőre szűkül, és csúcsidőben megjósolhatatlan, hogy mennyi időbe telik bejutni a megyeszékhely belvárosába. Vannak vasútbarátok is, akiket fölvillanyoz bármilyen pozitív vagy negatív hír az ország első tram-trainjéről.

A vasútvillamos minden rezdülését követő Civil Kontroll Csoport Tram-train nevű Facebook-közösségben vasutasok is tagok. Itt már megvitatták a próbaüzem után tervezett menetrendet is, igaz, nem derül ki, az mikortól érvényes. Két időpontot hallottunk csoporttagoktól, az egyik szerint tényleg május 31-ig, tehát keddig tart a próbaüzem. A másik információ szerint talán június 15-ig, így 16-tól léphet életbe az új menetrend a jegyárakkal együtt. Korábban – emlékeztet egyik forrásunk –, attól tették függővé a próbaüzem lezárását, hogy a vasútvillamos elérhesse a 100 kilométeres sebességet, és ez mostanra teljesült.

Arra a kérdésre, hogy ha majd jegyet, bérletet kell váltani, hány utasra számítanak, nem válaszolt a MÁV.

A Hódpress.hu nemrég közérdekű adatigényléssel fordult a Volánbusz Zrt.-hez. A vásárhelyi portál kíváncsi volt arra, hogy mennyien vettek buszbérletet, jegyet a Szeged és Hódmezővásárhely között járó buszokra, amióta jár a vasútvillamos. Eszerint tavaly novemberben erre a viszonylatra 6050 jegyet vettek, és 713 bérlet kelt el. Decemberben 4868 jegy, 511 bérlet. Januárban ez a szám 4960 és 503, februárban 4624 és 436, márciusban 4857 és 321, áprilisban 4983 és 408 volt. Ebből arra lehet következtetni, a vasútvillamos durván ezer jeggyel és háromszáz bérlettel járó utast hódított el fél év alatt a busztól

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Neked ajánljuk

Elszáll az Orion

„A témáról eddig még nem született átfogó kiállítás, amely ennyire komplex módon mutatná be a két háború közötti, metropolisszá nőtt Budapest világát” – olvasható a Magyar Nemzeti Galéria beharangozójában, ami alapján az intézmény nyári tárlata éppúgy lehet két­élű nosztalgiával átszőtt szemfényvesztés, mint az urbanizáció kelléktárának tételes feldolgozása történelmi tanulságokkal.

Zuhanástörténetek

„A Felfelé zuhanásban Kadarkai Endre a magyar popkulturális ikonok történeteit járja körül, akiknek életútja valamilyen tragikus fordulat kapcsán mélyzuhanást vett” – halljuk a nemrégiben indult riportsorozat bevezetőjében. Ígéretes felütés, de rejt magában rizikót. Rögtön a kérdés: mit is jelent egyáltalán az, hogy valaki „magyar popkulturális ikon”?

Élet, nagyság

Rengeteg kraft, nyitottság és bátorság van a szakmában, még a bérletrendszerben működő vidéki kő bábszínházakban is. Ám az erős mezőnyben is kiemelkedő volt a Free­szfe két előadása a Magyarországi Bábszínházak 15. Találkozóján, a nyolcéves kortól ajánlott A halhatatlanságra vágyó királyfi és a leginkább felnőtteknek, esetleg középiskolásoknak szánt Mundstock úr.

Az akasztott ember égő háza

Magyarországon a katolikus papság minden évben, Szent Miklós napján felszenteli a pálinkát. Magyarországon a miniszterelnök úgy akar újabb szavazókat felcsípni, hogy pálinkázós fotókat publikál magáról. A pálinka hungarikum, a hungarikum meg valamiféle pecsét, mely azt hivatott garantálni, hogy az illető produktum a földi javak legkiválóbbika, amelyet csak nekünk teremtett nagy jókedviben a szent atyaúristen.

Lendületből

Vasárnap több mint 50 településen pótolták a veszélyhelyzet miatt elmaradt időközi önkormányzati választásokat. Összesen 74 különböző választást tartottak, számos helyen ugyanis párhuzamosan lehetett voksolni polgármesterjelöltekre és egyéni képviselőjelöltekre. A választások többsége pártpolitikai szempontból érdektelen volt, mert csak független jelöltek indultak. Ahol viszont versenybe szálltak a pártok, ott elég egyértelmű kép rajzolódott ki az ellenzék folytatódó vesszőfutásáról és a Fidesz egyre nyomasztóbb fölényéről.

Jogfosztás után

Az amerikai legfelsőbb bíróság döntésével egyik napról a másikra illegálissá vált az abortusz jó néhány tagállamban, rövidesen pedig akár az államok felében lehet tiltott vagy erősen korlátozott ez a jog. Sokan attól félnek, hogy ez csak a kezdet: az eddig a tagállami jogköröket hangsúlyozó abortuszellenesek immár országos tiltást szeretnének, miközben más jogok is veszélybe kerülhetnek.

Együtt egymás ellen

Egy időben tartják 2024-ben az önkormányzati és az európai parlamenti választásokat, ami tovább bonyolítja az ellenzék helyzetét. Vannak olyan polgármesterek, akik szerint minthogy eddig is nehezített pályán mozogtak, ezt a helyzetet is kezelni lehet majd.

„Még nem látott várost”

Ha egyszerre tartják az EP- és az önkormányzati választásokat, az ellenzéknek nyár végére ennek megfelelő választási stratégiát kell kidolgoznia. Csárdi Antal LMP-s képviselővel beszélgettünk még a fővárosi terek államosításáról, a költségvetésről, az extraprofitadóról és Hadházy Ákosról is.