Magyar abszurd: 196 millióba került 1600 méternyi út, mégis süllyed, repedezik

Kis-Magyarország

Kikérte magának az adóinkból működő Közút Zrt., hogy a választott képviselőink számon kérik rajtuk a minőséget.

Ilyen még nem volt 40 éves pályafutásom alatt, rapportra hívtak bennünket – mondta a napokban Virág Mihály, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Megyei Igazgatóságának vezetője a gyulai képviselő-testület gazdasági bizottságának ülésén. A bizottság azt szerette volna tudna, miért repedezik és süllyed egy nemrégiben felújított útszakasz.

A résztvevő felek szándéka ellenére abszurdra és némely esetben szürreálisra sikeredett a gyulai képviselő-testület gazdasági bizottságának legutóbbi ülése, amelyre eljött Virág Mihályés egy munkatársa.

Az ügyről már korábban beszámoltunk. Ennek lényege, hogy a Gyula és a hozzátartozó Dénesmajor közötti út középső, hosszú ideje már-már járhatatlan szakaszát a nyár elejére felújították, de néhány héttel az átadás után az út több helyen repedni kezdett és sok helyütt szélei besüllyedtek.

Pontosítunk

Korábban a gyulai városháza mérnöki osztálya vezetője becslése alapján azt írtuk, hogy ennek a beruházásnak az értéke 260 millió forint volt. A mostani ülésen kiderült, hogy az 1612 méteren felújított út bekerülési költsége 196 millió forintba került. (Frissítés: mint az a kommentekből is kiderül, a cikkben eredetileg hibás számítás szerepelt arról, mennyibe került métere a felújításnak. Az olvasóktól és az érintettektől elnézést kérünk - a szerk.)

260 millióba került, de már repedezik és süllyed: trükkös útépítés uniós pénzből

A helyzet többszörösen abszurd. Egy Gyula határában 260 millió forintból teljesen felújított útszakasz esik szét, mert valaki hibázott. De nem tudni, ki. Az Európai Unió támogatásával 3,7 milliárd forintot fordítanak a lerobbant viharsarki utak felújítására. Ennek keretében készült el Gyula és Dénesmajor között 1,6 kilométernyi út felújítása az idén májusban.

A repedések és a süllyedés miatt a gyulai testület gazdasági bizottság korábban kérdéssorral fordult a közútkezelő cég Békés megyei vezetőjéhez. Megfordultak a szerepek: egy laikus testület a szakmától kérte számon a szakmai alapvetéseket. Kiderült, nem minden alap nélkül.

23 út közül kell 1-et kiválasztani

A leglényegesebb kérdés az volt a Magyar Közút Zrt. felé: voltak-e a beruházás előtt talajmechanikai vizsgálatok, s ennek nyomán új útalapot kapott-e a felújított útszakasz? A gyanú szerint ezek hiánya okozhatja a repedéseket és süllyedéseket.

Már a vita elején a közutasok leszögezték, nem volt ilyen vizsgálat, s ekként nem kapott új alapot az út. Ám szerintük ezzel minden rendben van. Innentől a felek két nyelven beszéltek.

A közutas cég viharsarki vezetője hosszas fejtegetésbe kezdett az útfelújítások pályázati elhúzódásáról és bonyolultságáról, arról a zárt és merev struktúráról, amelyben végzik a dolgukat. Kifejtette, évekkel korábban születnek meg a döntések, másrészt annyi út felújítására érkezik igény, hogy „23 út közül kell kiválasztani azt az egyet, amelyet felújítunk” – mondta. „Más településeknek más utak felújítása lett volna fontos” – hangsúlyozta. Hozzátette, a Dénesmajor felé vezető út felújításáról 2016-ban született döntés, és az első jelzésekhez képest nyolc évet kell várni a beruházásra. De megvalósult. Sok más jogos kérelemmel szemben.

false

 

Virág Mihály elmondta, nem ment tönkre az út, sőt nyomvályúk megszüntetésével, a burkolat cseréjével a közlekedésbiztonság nagy mértékben javult, akár 130 kilométeres sebességgel is száguldani lehet rajat. Mindehhez hozzátette, hogy az észak-békési térségben hasonlóak a talajviszonyok, mint Gyula határában, így mindenütt az altalaj cseréjével, új útalappal kellene felújítani az utakat. Ám ez többszöröse lenne annak a költségnek, amit átlagosan fordítanak útfelújításra kilométerenként.

„Azok a repedések nem is repedések”

A bizottság és annak elnöke, Galbács Mihály viszont arra szeretett volna választ kapni, hogy normálisnak tekinthető-e, hogy egy, a szakmai követelményeknek állítólag megfelelő, majdnem 200 millió forintos útfelújítás után repedezik és süllyed az útszakasz? Ugyanakkor leszögezte, azt senki nem állította, hogy tönkre ment az út és nem is akar rajta senki 130-cal száguldozni.

A vita hevében a közutas cég Békés megyei vezetője és munkatársa többször kifejtette: úgy érzik, mintha tetemre kívánnák őket hívni, holott jót tettek, egy majdnem járhatatlan útból járható lett. A diskurzus egy pontján még a közútkezelő vezetők szájából az is elhangzott, hogy „azok a repedések nem is repedések” – mármint azok, amelyek az úton találhatók.

Ám a kijelentés nyelvtani és tartalmi megfejtésével adósak maradtak a szakemberek. Akik emellett azt is megjegyezték, hogy az felújított út állapota nem végleges. Ez bizonyára igaz, ahogy az is, hogy ennél jobb nem, rosszabb viszont biztosan lesz az út minősége. Többen azt vetették fel, milyen állapotú lesz ez az út 5 év múlva? Válasszal azonban senki nem szolgált.

Az elmérgesedett, időnként személyesre sikeredett vita végén egy kérdés megválaszolatlanul, így függőben maradt. Ahogy a Narancs.hu korábban beszámolt róla, a Gyulát elkerülő 44-es főút is kétségbeejtő állapotban van, felújítása pedig csúszik.

(A fotók a szerző felvételei)

Így veszett a semmibe idén a Fidesz egyik fő kampányígérete

Bohózatba fullad Békés megye legfontosabb és legforgalmasabb közútja, a 44-es számú főút gyulai szakaszának felújítása, pontosabban annak elhúzódása. Erősen kampányíze volt idén februárban, hogy a Viharsarokban (is) több útszakasz mellett jelent meg a tájékoztató tábla, amely szerint az adott utat hamarosan felújítják.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.