Rémálom a 37-esen – az ország legkátyúsabb útja

  • Bódisz Attila
  • 2013. március 4.

Kis-Magyarország

Az összeomlás szélére került a zempléni közlekedés, annyira sok a kátyú a 37-es úton – vélik az ott élők. Mindez árt az idegenforgalomnak, a gazdaságnak, így az ország egyik leghátrányosabb helyzetű térsége tovább szegényedik. Elkeseredett helyiek az út felszántásával akarják elérni, hogy az illetékesek végre megoldást találjanak.

„Egy autóst vasárnap átdobott az egyik ilyen kátyú a szembejövő sávba, onnan pedig az árokba. Szerencsére nem jött senki szembe, de mi lett volna, ha igen?” – kérdi egy hozzászóló az Akiket felháborít a 37-es út állapota nevű Fb-csoport falán. A már csaknem kétezer tagot számláló közösségnek nem ez az egyetlen története van a rémes útállapotokról: más azt írja, hogy „ma este 2 darab felnim, valamint gumim ment tönkre”.

 


Nem véletlenül: az ország legrosszabb minőségű főútjai között számon tartott 37-es Zemplént és a kelet-szlovák területeket köti össze Miskolccal és az M3-as autópályával. Aki ebből a térségből a főváros felé indul, annak először ezen az úton kell haladnia.

Menekülő kínaiak

Az út menti települések polgármesterei már szervezkednek, főleg azok, akiknek a leghosszabb utat kell megtenniük hazáig a 37-esen. Sárospatak vonzáskörzetének településvezetői például mind aláírták azt a petíciót, amelyet a közútkezelőnek küldtek el, kérve, hogy minél előbb tegyenek valamit az útburkolat helyreállítása érdekében. (A Magyar Közút álláspontját Nincs foganatja című keretes írásunkban olvashatják.) Aros János, a város polgármestere már korábban is több alkalommal nyilatkozta, hogy a térség gazdasága is megsínyli az út rossz állapotát: néhány éve például egy kínai monitorgyártó cég képviselői jártak Sárospatakon befektetési lehetőségeket keresve – az út miatt először és utoljára. A polgármester hozzátette: néhány kollégája azt is felvetette, hogy a gyorsabb útjavítás kicsikarása érdekében tegyenek feljelentést ismeretlen tettes ellen, közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény miatt. Több helyen ugyanis – mint az képeinken, illetve videónkon is látszik – esély sincs a kátyúk kikerülésére.


Panaszkodnak a gazdasági szereplők is. Az egyik legjelentősebb zempléni társaság vezetője azt mondja, több üzleti partnerük távozott már a szállítási nehézségek miatt, és minden héten két-három járművük kap defektet a kátyúknak köszönhetően. De sokak szerint az idegenforgalom is csak álom a tokaji borvidéken (a tokaji borászokról szóló riportunkat itt olvashatja) addig, amíg ilyen úton lehet eljutni a vidékre. Bágyi Pál sárospataki szállodatulajdonos szerint pedig nem egy vendégük mondta már azt, hogy soha többé nem jön Zemplénbe – főleg azok, akik defektet is kaptak útközben. Ugyanígy zsörtölődnek a mentősök, akiknek tíz-húsz perccel is megnőtt a menetidejük, ami egyes betegek esetében súlyos, akár végzetes következményekkel is járhat.

Kátyúgyártó nyírógépek

A helybeliek meggyőződése, hogy az útburkolat elöregedése mellett a hazánk 2004-es uniós csatlakozása után megsokszorozódott kamionforgalom okozza a legtöbb kátyút. A kamionokat az útkezelői szakma „nyírógépek”-ként is emlegeti, mert a több tíz tonna árut szállító járművek kerekei egymás után sorakoznak, vagyis csupán a kerék szélességében és egy csíkban adják át az útnak a terhelést. Ez vezet az úgynevezett nyomvájúk, majd a kátyúk kialakulásához.

Utoljára néhány éve szerzett be közlekedési adatokat a sátoraljaújhelyi önkormányzat: ezek szerint körülbelül kétszázezer áruszállító jármű lépi át évente a város közelében a magyar–szlovák határt a 37-es útról. (Ebben azonban még nincsenek benne azok a kamionok, amelyek az autópálya felől érkezve lekanyarodnak Tokaj irányába, vagy Sárospataknál Cigánd és a Tisza-híd felé fordulnak. A legóvatosabb becslések szerint is ezek száma megközelíti a sátoraljaújhelyi adatokban szereplő járműmennyiséget.) Ugyanakkor a 37-es út annak ellenére sem szerepel az EU főbb áruszállítási, közlekedési folyosói között, hogy körülbelül csak minden huszadik kamion magyar rendszámú ( többi lengyel, szlovák, román, ukrán, orosz, fehérorosz, lett, litván vagy bolgár).

A megoldást mégis az uniós pénzek jelenthetik, de nem a közeli jövőben. Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője érdeklődésünkre közölte: a tervek szerint a 37-es út most Gesztelyig tartó négysávos szakaszát Szerencsig építenék tovább. Szerencstől a tokaji elágazásig pedig megerősítenék az útburkolatot, hogy elbírja a kamionforgalmat. A szóvivő szerint az előkészítés most zajlik, a kivitelezés a következő uniós költségvetési időszakban, leghamarabb 2016-ban kezdődhet el, és 2017 végére fejeződhet be.

Nincs foganatja


A Magyar Közút Zrt. adatai szerint az utóbbi hat esztendőben négyszer költöttek nagyobb összeget az útburkolat javítására a 37-esen: 2007-ben 108, 2008-ban 427, 2010-ben 40, 2011-ben pedig 214 millió forintot. Arra a kérdésre, hogy mindezek után hogyan képes az út rövid idő alatt szinte járhatatlanná válni, Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. szóvivője azt válaszolta: a főút burkolatának egyes szakaszai harminc évnél is idősebbek. „Mindezeken túl jelentős a kamionforgalom, és az időjárás is kedvező volt a kátyúk kialakulásához” – tette hozzá. Mint kiemelte, nekik is érdekük az út minőségének hosszú távú megoldása, mert a kátyúk befoltozása jelentős munkaerő-kapacitást köt le. „Bár a munka folyamatosan zajlik, a téli időszakban nem lehet hosszabb távú eredményre számítani, mert az aszfalt-újrahasznosítással elvégzett kátyúbetömés nem hoz tartós eredményt.”




Szántóföld minőségű utak

A Bodrogközben még nagyobb a baj: a Tisza és a Bodrog folyók által körbeölelt kistérség alsó területeit már-már művészet megközelíteni. A 37-es főútról Sárospataknál letérve márpedig erre vezet az út a cigándi Tisza-híd, majd Záhony irányába. A hátrányos helyzetű vidéknek így nemcsak a munkanélküliséggel és a szegénységgel, de a kamionokkal, valamint a szántóföld minőségű utakkal is küzdeniük kell. A legsúlyosabb a helyzet a Sárospatak–Vajdácska, a Pácin–Cigánd és a Sárospatak–Cigánd összekötő utakon. A Magyar Közút Zrt. szóvivőjének válaszleveléből kiderül: az első két szakasz felújítására megvan a pénz, a munka remélhetőleg márciusban elkezdődik.

A kamionforgalom által leginkább érintett, utolsóként említett út fejlesztése azonban egyelőre nem szerepel a tervek között. Oláh Krisztián, a Bodrogköz központjaként is emlegetett Cigánd polgármestere bosszús is emiatt, de minden lehetőséget megragad, hogy minél előbb jó minőségű úton közlekedhessenek a helybeliek is. Mint a magyarnarancs.hu-nak elmondta, annyit már sikerült elérniük, hogy a tervezésre megvan a forrás, ami körülbelül 25 millió forint. A polgármester szerint a minősíthetetlen út miatt egyre többen kerülik el a várost, főleg a szlovákiai forgalmon látszik erőteljes csökkenés. A városvezető hozzátette: településükön járási hivatal és egészségügyi központ is működik, így a környékről is sok embernek kell utaznia hozzájuk. Mint kiemelte, az elkeseredett helybeliek már azt is emlegették, hogy ha érveik nem találnak meghallgatásra, egy éjszaka egyszerűen keresztbe szántják a városon átvezető utat, mindenki számára lehetetlenné téve a közlekedést.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.