Rémálom a 37-esen – az ország legkátyúsabb útja

  • Bódisz Attila
  • 2013. március 4.

Kis-Magyarország

Az összeomlás szélére került a zempléni közlekedés, annyira sok a kátyú a 37-es úton – vélik az ott élők. Mindez árt az idegenforgalomnak, a gazdaságnak, így az ország egyik leghátrányosabb helyzetű térsége tovább szegényedik. Elkeseredett helyiek az út felszántásával akarják elérni, hogy az illetékesek végre megoldást találjanak.

„Egy autóst vasárnap átdobott az egyik ilyen kátyú a szembejövő sávba, onnan pedig az árokba. Szerencsére nem jött senki szembe, de mi lett volna, ha igen?” – kérdi egy hozzászóló az Akiket felháborít a 37-es út állapota nevű Fb-csoport falán. A már csaknem kétezer tagot számláló közösségnek nem ez az egyetlen története van a rémes útállapotokról: más azt írja, hogy „ma este 2 darab felnim, valamint gumim ment tönkre”.

 


Nem véletlenül: az ország legrosszabb minőségű főútjai között számon tartott 37-es Zemplént és a kelet-szlovák területeket köti össze Miskolccal és az M3-as autópályával. Aki ebből a térségből a főváros felé indul, annak először ezen az úton kell haladnia.

Menekülő kínaiak

Az út menti települések polgármesterei már szervezkednek, főleg azok, akiknek a leghosszabb utat kell megtenniük hazáig a 37-esen. Sárospatak vonzáskörzetének településvezetői például mind aláírták azt a petíciót, amelyet a közútkezelőnek küldtek el, kérve, hogy minél előbb tegyenek valamit az útburkolat helyreállítása érdekében. (A Magyar Közút álláspontját Nincs foganatja című keretes írásunkban olvashatják.) Aros János, a város polgármestere már korábban is több alkalommal nyilatkozta, hogy a térség gazdasága is megsínyli az út rossz állapotát: néhány éve például egy kínai monitorgyártó cég képviselői jártak Sárospatakon befektetési lehetőségeket keresve – az út miatt először és utoljára. A polgármester hozzátette: néhány kollégája azt is felvetette, hogy a gyorsabb útjavítás kicsikarása érdekében tegyenek feljelentést ismeretlen tettes ellen, közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény miatt. Több helyen ugyanis – mint az képeinken, illetve videónkon is látszik – esély sincs a kátyúk kikerülésére.


Panaszkodnak a gazdasági szereplők is. Az egyik legjelentősebb zempléni társaság vezetője azt mondja, több üzleti partnerük távozott már a szállítási nehézségek miatt, és minden héten két-három járművük kap defektet a kátyúknak köszönhetően. De sokak szerint az idegenforgalom is csak álom a tokaji borvidéken (a tokaji borászokról szóló riportunkat itt olvashatja) addig, amíg ilyen úton lehet eljutni a vidékre. Bágyi Pál sárospataki szállodatulajdonos szerint pedig nem egy vendégük mondta már azt, hogy soha többé nem jön Zemplénbe – főleg azok, akik defektet is kaptak útközben. Ugyanígy zsörtölődnek a mentősök, akiknek tíz-húsz perccel is megnőtt a menetidejük, ami egyes betegek esetében súlyos, akár végzetes következményekkel is járhat.

Kátyúgyártó nyírógépek

A helybeliek meggyőződése, hogy az útburkolat elöregedése mellett a hazánk 2004-es uniós csatlakozása után megsokszorozódott kamionforgalom okozza a legtöbb kátyút. A kamionokat az útkezelői szakma „nyírógépek”-ként is emlegeti, mert a több tíz tonna árut szállító járművek kerekei egymás után sorakoznak, vagyis csupán a kerék szélességében és egy csíkban adják át az útnak a terhelést. Ez vezet az úgynevezett nyomvájúk, majd a kátyúk kialakulásához.

Utoljára néhány éve szerzett be közlekedési adatokat a sátoraljaújhelyi önkormányzat: ezek szerint körülbelül kétszázezer áruszállító jármű lépi át évente a város közelében a magyar–szlovák határt a 37-es útról. (Ebben azonban még nincsenek benne azok a kamionok, amelyek az autópálya felől érkezve lekanyarodnak Tokaj irányába, vagy Sárospataknál Cigánd és a Tisza-híd felé fordulnak. A legóvatosabb becslések szerint is ezek száma megközelíti a sátoraljaújhelyi adatokban szereplő járműmennyiséget.) Ugyanakkor a 37-es út annak ellenére sem szerepel az EU főbb áruszállítási, közlekedési folyosói között, hogy körülbelül csak minden huszadik kamion magyar rendszámú ( többi lengyel, szlovák, román, ukrán, orosz, fehérorosz, lett, litván vagy bolgár).

A megoldást mégis az uniós pénzek jelenthetik, de nem a közeli jövőben. Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője érdeklődésünkre közölte: a tervek szerint a 37-es út most Gesztelyig tartó négysávos szakaszát Szerencsig építenék tovább. Szerencstől a tokaji elágazásig pedig megerősítenék az útburkolatot, hogy elbírja a kamionforgalmat. A szóvivő szerint az előkészítés most zajlik, a kivitelezés a következő uniós költségvetési időszakban, leghamarabb 2016-ban kezdődhet el, és 2017 végére fejeződhet be.

Nincs foganatja


A Magyar Közút Zrt. adatai szerint az utóbbi hat esztendőben négyszer költöttek nagyobb összeget az útburkolat javítására a 37-esen: 2007-ben 108, 2008-ban 427, 2010-ben 40, 2011-ben pedig 214 millió forintot. Arra a kérdésre, hogy mindezek után hogyan képes az út rövid idő alatt szinte járhatatlanná válni, Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. szóvivője azt válaszolta: a főút burkolatának egyes szakaszai harminc évnél is idősebbek. „Mindezeken túl jelentős a kamionforgalom, és az időjárás is kedvező volt a kátyúk kialakulásához” – tette hozzá. Mint kiemelte, nekik is érdekük az út minőségének hosszú távú megoldása, mert a kátyúk befoltozása jelentős munkaerő-kapacitást köt le. „Bár a munka folyamatosan zajlik, a téli időszakban nem lehet hosszabb távú eredményre számítani, mert az aszfalt-újrahasznosítással elvégzett kátyúbetömés nem hoz tartós eredményt.”




Szántóföld minőségű utak

A Bodrogközben még nagyobb a baj: a Tisza és a Bodrog folyók által körbeölelt kistérség alsó területeit már-már művészet megközelíteni. A 37-es főútról Sárospataknál letérve márpedig erre vezet az út a cigándi Tisza-híd, majd Záhony irányába. A hátrányos helyzetű vidéknek így nemcsak a munkanélküliséggel és a szegénységgel, de a kamionokkal, valamint a szántóföld minőségű utakkal is küzdeniük kell. A legsúlyosabb a helyzet a Sárospatak–Vajdácska, a Pácin–Cigánd és a Sárospatak–Cigánd összekötő utakon. A Magyar Közút Zrt. szóvivőjének válaszleveléből kiderül: az első két szakasz felújítására megvan a pénz, a munka remélhetőleg márciusban elkezdődik.

A kamionforgalom által leginkább érintett, utolsóként említett út fejlesztése azonban egyelőre nem szerepel a tervek között. Oláh Krisztián, a Bodrogköz központjaként is emlegetett Cigánd polgármestere bosszús is emiatt, de minden lehetőséget megragad, hogy minél előbb jó minőségű úton közlekedhessenek a helybeliek is. Mint a magyarnarancs.hu-nak elmondta, annyit már sikerült elérniük, hogy a tervezésre megvan a forrás, ami körülbelül 25 millió forint. A polgármester szerint a minősíthetetlen út miatt egyre többen kerülik el a várost, főleg a szlovákiai forgalmon látszik erőteljes csökkenés. A városvezető hozzátette: településükön járási hivatal és egészségügyi központ is működik, így a környékről is sok embernek kell utaznia hozzájuk. Mint kiemelte, az elkeseredett helybeliek már azt is emlegették, hogy ha érveik nem találnak meghallgatásra, egy éjszaka egyszerűen keresztbe szántják a városon átvezető utat, mindenki számára lehetetlenné téve a közlekedést.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.