Törvénysértő módon titkolja a jegyző, hogy közpénzből mennyiért foglalkoztatják az elítélt volt polgármestert

Kis-Magyarország

Major Ágnes méhkeréki jegyző közérdekű adatigénylésünkre megtagadta annak közlését, hogy mennyiért foglalkoztatja vissza a polgármesteri hivatal a mandátumát vesztett Tát Margit volt polgármestert. Tátot februárban jogerősen bűnösnek mondta ki a bíróság, ezért felfüggesztett szabadságvesztéssel és pénzbüntetéssel sújtották, és büntetett előéletűnek számít. Jogvédő szervezetek szerint a jegyző érvelése törvénysértő.

Az idén februárban a másodfokon eljáró Gyulai Törvényszék jogerősen kimondta Tát Margit és vádlott-társainak bűnösségét jelentős értékre elkövetett költségvetési csalás és okiart-hamisítás miatt. A fideszes polgármestert felfüggesztett szabadságvesztésre és pénzbírságra ítélték, egyben kimondta a bírói tanács, a viharsarki település vezetője méltatlan arra, hogy mentesítsék a büntetett előélet joghátrányai alól, ezért megszűnt a mandátuma. Több mint egyhónapos közjáték után Tát a maga értelmezése szerint lemondott a mandátumáról, miközben ez szükségtelen volt, az az ítélettel megszűnt.

Ám Tát puhára esett; mint április közepén megírtuk, saját volt alpolgármestere, Goron Zsolt visszafoglalkoztatta és településfejlesztési koordinátorként dolgozott tovább

Még ez előtt, március 19-én levelet írtunk Goron Zsoltnak és Major Ágnes jegyzőnek. Azt kérdeztük, ha tényleg visszafoglalkoztatják Tát Margitot, akkor miről szól a szerződés, milyen havi összeget kap ezért a volt településvezető, illetve mindez a jogerős bírósági elmarasztaló ítélet után erkölcsileg, etikailag rendben van-e. A méhkeréki jegyző ezekre a kérdéseinkre megtagadta a választ. Majd egyértelművé tette, hogy ezt adjuk be közérdekű adatigénylésként. Miután ez megtörtént, Major Ágnes megtagadta a választ arra a kérdésre, hogy mekkora összegről szól a megbízási szerződés – noha egyértelműen közpénzről van szó. (Információink szerint Tát nagyjából azt az összeget kapja, amely polgármesterként korábban is járt neki, mindennek hivatalos megerősítésére vagy cáfolatára voltunk kíváncsiak.)

Mindezt azzal indokolta Major Ágnes, hogy a megbízási díjra vonatkozó adatot azért nem áll módjában kiadni, mert az Információs önrendelkezésről szóló tv. 26. § (2) bekezdése így rendelkezik. A jegyző jogi álláspontja szerint: „A munkaviszonyban, valamint megbízási viszonyban állók esetén az adatigénylés teljesítése akkor lehetséges, ha az érintett a közfeladatot ellátó szerv feladat- és hatáskörében eljáró személynek minősül.” Miközben az általa megjelölt passzus valójában nem is erről szól.

Az ügyben megkerestünk több, joggal foglalkozó civil és szakmai szervezetet. Mind a Transparency International (TI), mind a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szakemberei cáfolták a méhkeréki jegyző érvelését, egyben leszögezték, az információs törvénynek nem is a megfelelő passzusára hivatkozott. Ligeti Miklós, a TI jogi igazgatója a Narancs.hu-nak adott válaszában kifejtette: „Nem az információs törvény jegyző által feltüntetett paragrafusa alapján kell kiadnia az adatot, bár ez alapján is, hanem ennek az adatnak, mint közpénzből kötött szerződés főbb adatainak, az infotörvény melléklete szerinti közzétételi lista alapján, amelynek eleve is fent kellene lennie az önkormányzat honlapján.”

„Az információs törvény közérdekből nyilvános adatként kezeli, amikor a helyi önkormányzati költségvetés terhére juttatást teljesítenek, amikor azt felhasználják” – írta válaszában az üggyel összefüggésben Döbrentey Dániel, a TASZ szakjogásza portálunknak. Ehhez hozzátette, hogy az információs törvény egy másik passzusa (27. § (3) bekezdés) szerint „közérdekből nyilvános adatként nem minősül üzleti titoknak a központi és a helyi önkormányzati költségvetés, illetve az európai uniós támogatás felhasználásával, költségvetést érintő juttatással, kedvezménnyel, az állami és önkormányzati vagyon kezelésével, birtoklásával, használatával, hasznosításával, az azzal való rendelkezéssel, annak megterhelésével, az ilyen vagyont érintő bármilyen jog megszerzésével kapcsolatos adat, valamint az az adat, amelynek megismerését vagy nyilvánosságra hozatalát külön törvény közérdekből elrendeli.”

Mindezekből egyértelműnek tűnik, hogy a törvényesség betartásáért a méhkeréki polgármesteri hivatalban felelős Major Ágnes jegyző a válasz megtagadásával nem egyszerűen rosszul értelmezte a jogszabályt, hanem törvényt sértett. Felvetésünkre a TI és a TASZ mindkét szakjogásza azt tanácsolta, hogy forduljunk az ügyben a Péterfalvi Attila vezette Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH), hogy ott a törvénysértés miatt vizsgálatot kezdeményezzünk a méhkeréki önkormányzat jegyzője ellen. Időközben ezt a beadványunkat már el is juttattuk a NAIH-nak.

Tát Margit megüresedő helyére június 19-én, vasárnap rendezik az időközi polgármester-választást az alig kétezer lelkes Békés megyei kistelepülésen. Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a volt településvezető mellett két független jelölt, Ghermán Sámuel és Gherasim Dániel indul. 

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk