Elégtelennek bizonyult a fideszes vezetésű veszprémi önkormányzat által pár hónapja dobott félmilliárdos mentőöv, Porga Gyula polgármester kezdeményezésére a veszprémi képviselő-testület csütörtöki ülésén további százmilliókat tolhatnak vergődő buszos társaságukba – derül ki az előterjesztésből.
Az egy évvel ezelőtt alapított V-Busz Kft. történetével két hónapja foglalkoztunk, akkor részletesen beszámoltunk arról, hogy az állami regionális közlekedési vállalatból kimetszett önkormányzati buszos cég nagyon rossz állapotban van. Minden jel szerint Veszprém vezetősége elszámította magát, amikor azt gondolta, hogy képesek lesznek egy ilyen vállalatot jól működtetni. Ráadásul arra utaló jelek is vannak, hogy a politikai érdekek – mint oly' sokszor tapasztalhattuk már a NER-ben – felülírták a szakmai szempontokat, ugyanis a cég élére egy olyan ember került, akinek karrierjét a fidelitaszos kapcsolatai nagyban segíthették.
Nehéz indulás
A cég már januárban járatkimaradásokkal startolt, fél év elteltével V-Busz Kft menedzsmentjének azt kellett részletesen indokolnia, a ténylegesen felmerült költségek miért tértek el az előzetesen beállított összegtől. A V-Busz Kft. vezetőinek indoklását az önkormányzat hivatala nem találta kellően kimunkáltnak, kétszer is hiánypótlásra szólították fel.
|
A V-busz indításába, működésébe jelentős tétellel szállt be a tulajdonos önkormányzat: 1,7 milliárd forintos 2019-es költségvetéséből 850 millió forintot biztosított, amit augusztusban 480 millió forinttal volt kénytelen megtoldani a működőképesség fenntartásához.
A társaságot ennek ellenére se sikerült talpra állítani, Porga Gyula fideszes polgármester november első hetében készült előterjesztésében azt javasolja, még 300 millió forintot pumpáljanak a cégbe. Porga a veszprémi képviselő-testület csütörtöki ülésén a V-Busz megmentését nem csak 300 millió forintos tőkeinjekcióval, hanem hitelfelvételt is engedélyezne a társaság számára buszok beszerzésére.
Öntik a pénzt
Javaslatcsomagjának ez csak forráspótlás része, a fideszes polgármester azt is kezdeményezi, hogy bizonyos feladatok ellátásával egy másik céget bízzanak meg. „Az önkormányzat gazdasági társasága (…) járuljon hozzá olyan operator alvállalkozó bevonására, aki a gépjárműpark üzemeltetésében tud részt vállalni. Ezzel a megoldással az operatári, alvállalkozói körben felmerülő feladatok kiszélesednek és egy kézbe kerülnek azzal, hogy az üzemeltetésen és telephely-szolgáltatáson túl lehetőség nyílik az üzemanyag beszerzés biztosítására is, valamint a későbbiekben a gépkocsivezetői állomány rendelkezésre állását is az operátor tudja biztosítani." A polgármester szerint így költségcsökkentés érhető el.
Vagyis a V-Busz szolgáltató egyes feladatait alvállalkozó fogja végezni. Ahogy Porga fogalmaz: "A megoldás előnye, hogy az üzemeltetési kockázat jelentős része az operátorhoz kerül." Ami a V-Busznál marad: a "hálózat kialakítása, a menetrendi teljesítmény megtervezése és megrendelése, a szolgáltatással kapcsolatos minőségirányítás, az értékesítés és a bevételek. A polgármester azt várja, hogy az alvállalkozónak köszönhetően "megvalósulhat a korábbinál magasabb szolgáltatási színvonal jelenlegi vagy magasabb szintű biztosítása".
|
A veszprémi képviselő-testület decemberben ismerheti meg, az operátor kiválasztási eljárásnak eredményét, a fideszes polgármester melyik céget ajánlaná.
Nem megy a számolás
Ez a cél egyébként a V-busz Kft. alapításának központi eleme volt, augusztusban erre az évre 65 millió forint megtakarítást írtak elő, amihez képest éles fordulat, hogy három hónappal később 300 millió forint pluszt költenek a cégre.
Az is kérdés, hogy ez mennyiben oldja meg a V-Busz gondjait, hiszen épphogy a menetrendtervezéssel állnak hadilábon, márpedig – mint ezt fentebb láthattuk – ez náluk marad. Mi több, az előterjesztésben maga a polgármester ismeri el, hogy a tervezéssel – és nem csak a menetrend kialakításánál – első perctől komoly gondok voltak: „a konkrét tervezési alapparaméterek és a szolgáltatás kialakítására vonatkozó bázisadatok hiányoztak, ugyanakkor a Kollektív Szerződésben rögzített többlet bérek és egyéb juttatások várható hatásait sem vették figyelembe a pénzügyi tervezésben."
Politikai szál
Porga Gyula ezekkel a kérdésekkel azonban nem foglalkozik, a sorozatos kudarcok után sem engedi el a cég vezetőjének, a sok szálon fideszes háttérkapcsolatokkal bíró Pálinkás Norbert kezét.
|
Mint megírtuk, Pálinkás ezer szállal kötődik a Fidesz ifjúsági szervezetéhez: öccse, a veszprémi Fidelitasban cseperedett Pálinkás Roland az önkormányzat ügyrendi és igazgatási bizottságának külső szakértője, a városi tulajdonú Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. felügyelőbizottságának tagja, a Fidesz jelöltjeként indul ősszel Veszprém 4-es számú választókerületének képviselői helyéért.
Pálinkás januártól irányítja a céget, miután a volt BKV-s vezérigazgató-helyettes Mihálszky Gábor még 2018 decemberében bedobta a törülközőt, szakmai igazgatóként folytatva a munkát. Pálinkás pályája kezdetén helyközi és iskolajáratok szervezésével foglalkozott, logisztikai menedzser diplomát szerzett, ám menedzseri képességei eddig láthatóan kevésnek bizonyultak.
Ezt az önkormányzat belső elemzése mondta ki a nyáron, felhívva a figyelmet arra, a Pálinkás irányította V-Busz Kft. működési modellje megbukott.
Egy történet: így vágja maga és magunk alatt a fát a Fidesz
A veszprémiek az elmúlt hónapokban megtapasztalhatták, milyen az, amikor olyan menedzser kezébe kerül a buszközlekedés sorsa, akinek cégvezetői tudásánál csak politikai kapcsolati hálója nagyobb. Az elmúlt kilenc év politikai gazdaságtanát az erőteljes államosítás, a centralizáció és az einstand jellemezte.