52/22. Emily Brontë

KOmplett

Emily a tragikus sorsú három lány közül a középső. Irodalmi tehetsége először versírásban mutatkozott meg, de nem a versek tették ismertté a nevét. Az Üvöltő szelek az írónő egyetlen regénye, melyet Ellis Bell álnéven jelentett meg 1847-ben. A korabeli kritika a bonyolult regényszerkezetet vegyes érzésekkel fogadta, de a mű később bejárta az útját: alapregény lett, nagy klasszikus, amit mindenki más miatt szeret.

A nővérek közül tőle olvastam először, ráadásul egy hülye Hahota-vicc miatt vettem le a polcról a vaskos kötetet. (Maga a szerző három folytatásban adta közre annak idején.) (Szégyellem is leírni a viccet, de sajnos rá kellett jöjjek, hogy a humorom az évek során sem cizellálódott. Ugyanúgy csak vinnyogva tudtam előadni a húgomnak – őt hívtam fel ugyanis, hogy leírhatom-e ezt, amire egyébként azt válaszolta, hogy inkább ne… De mégis leírom, hátha: „– Mi a vécés néni kedvenc olvasmánya?” „– Az Üvöltő szelek.” Hahahhahahaha.)

Szóval még az általános iskola vége felé, nyári szünetben, a gödi nyaraló tornácán kezdtem el a regényt egy enyhén hűvös reggelen. És két nap múlva, a helyemről alig-alig mozdulva be is faltam az egészet. Halálosan szerelmes lettem Heathcliffbe, az igazi férfit testesítette meg, nagy volt, fekete, halálosan tudott szeretni és gyűlölni – képes volt mindent megtenni a nőért, akit szeret, és később ugyanilyen hegyeket mozgató, már-már ősi állati energiával vetni magát ellene is. A mai napig él bennem a saját Heathcliffem, az ördögi férfi, aki a szerelmébe roppant bele. (Ezáltal szoros rokon bennem a Nagy Gatsbyvel, akiről természetesen fogok még írni, és a másik Brontë, Charlotte Mr. Rochesterével, akiről szintén…)

A nővérekről (és apjukról) a drámaíró páros, Győrei Zsolt és  Schlachtovszky Csaba írt csodás egyfelvonásost Brontëk – lápi idill címmel, ahol a lányokról kiderül, hogy nem is lányok, hanem három szakállas férfiről van szó, akiket apjuk, a jóságosnak mutatkozó Patrick nevel az angol lápvidéken, és aki alig tudja tomboló ágyékát féken tartani harmatos „leánykái” láttán. A lányok folyamatosan hímezgetik szemfedőjüket. Emily Táncsiccsal levelezik a szenvedés fontosságáról, a legviccesebb dráma, amit valaha olvastam. Be is mutatták annak idején a Spinozában, háromszor is megnéztem, és aki mellettem ült vagy mögöttem, vagy bárhol, az nem volt irigylésre méltó helyzetben: a könnyeim folytak, szinte átharaptam a kezemet, de így sem tudtam visszatartani a fel-feltörő nevetést…


Fotó: Dala Gábor  Ruha: Tóth Virág

A regényhez másik képet szerettem volna, megvolt bennem, a még gyermek Catherine-t akartam megjeleníteni a lápon (sár is megfelelt volna). Ám a legutóbbi fotózáson hatalmas szél kerekedett, tépte, csavarta rajtam a nagy, vérszínű ruhát. És bevillant: ez az Üvöltő szelek. Catherine áll – már későn – az érzelmeinek viharában, de még abban a pillanatban, amikor nem döbben rá, hogy nem játszi kis szellőről van szó, hanem elemi csapásról, ami annyi mindent maga alá temet végül…

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.