52/52. John Fowles

KOmplett

A szerző életműve számomra elsősorban a határok tágításáról szól, a lehető legszélesebb értelemben.

A lepkegyűjtővel évekig szemeztem, de nem volt erőm levenni a polcról. Egyszerűen nem bírtam kézbe venni, a borítója miatt. Az 1982-es kiadás címlapján ugyanis egy szép, szőke nő figurája van, akinek  a karjai helyén hatalmas, színes (sárga, kék, piros) lepkeszárnyak terülnek szét. És nekem lepkefóbiám van, gyerekkorom óta. Nem rettegek se pókoktól, se férgektől, de a lepkéktől irtózom. Zokogni tudok nyári éjjeleken, mikor betéved a lámpafényre egy-egy hatalmas éjjeli példány (szőrösek, visszataszítóak), és cirkálnak, verdesnek, támadnak.


Fotó: Marjai Judit

A macska hamar becélozza őket, és innentől még undorítóbb a dolog. Legutóbb is kitépte a lepke szárnyait, és az óriási, húsos test kopogott a parkettán, zúgott, a macska pofozgatta, reggel ötig ment a játék, nem mertem mozdulni, beburkolóztam a paplanba, elő sem jöttem, míg a cica végül be nem lakmározta agyonkínzott áldozatát. (Van egy preparált lepkém is, egy régi pasimtól kaptam, gyönyörű példány annak, aki bírja az ilyesmit. Mindketten biológia tagozatra jártunk, és ő nem értette, mi bajom ezekkel  a szárnyas jószágokkal, ezért adta díszdobozban oda ajándékát, hátha így meglátom én is a szépséget bennük. Úgy hajítottam el a lepkét, hogy magam is megijedtem, az egyik szárnya le is tört. A preparált állat még borzalmasabb volt számomra. A konzervált borzalom.)

Aztán egy este nem volt mit olvasnom, és belekezdtem A lepkegyűjtőbe. És a szerző rajongójává váltam. Olyan érdekes volt a párhuzam: épp befejeztem A lepkegyűjtőt, amikor az osztrák pincék elkezdték kidobálni áldozataikat. Kötve hiszem ugyan, hogy a fura arcú, kevés intelligenciát sugárzó fogva tartók szabadidejüket nem perverz fantáziájuk csipkézésével, hanem regények olvasásával töltötték ki, de mindenesetre a párhuzam feltűnő. Mintha Fowles hőse kelt volna életre, kissé még kificamodottabb változatban. Mert Ferdinandban azért volt valami, határozottan. Érdekes, ahogyan magát rendesnek, tisztának látta, és bizonyos szempontból nézve mindez meg is volt benne.

Ahogy a regény elindul, egy egészen normális, jóravaló fiatalembert látunk, akinek egészen normális, jóravaló gondolatai vannak, mikor nyer a totón. Még azt is logikusnak lehetne tartani, hogy azt gondolja: ha van pénze, a gyönyörű lány is az övé lehet. Eleinte nem is bánik rosszul vele, a könyv olvasásakor végig remegtem, drukkoltam, hogy vegyenek jó irányt a dolgok. Hogy a lány viselkedjen másképp. Hogy taktikázzon jobban. (Persze nem lett volna helyes taktika.) Sokat tanultam ebből a beteg monológból, a belehelyezkedés hideg fokairól, és mikor befejeztem, arra gondoltam, egyszer én is megpróbálok ilyen szuggesztíven egyes szám elsőt kreálni. (A jeges játékot, hogy valaki leszel, valaki más.)

A képet pár éve nyáron csináltuk, és régóta gondolkodtam már, mire használhatnám fel. És ma reggel arra ébredtem (másik regény és másik kép volt bekészítve), hogy hopp, A francia hadnagy szeretője. Az egyik kedvenc regényem. Az írói szabadság diadala – azé a szabadságé, ahová nagyon fegyelmezett, nehéz út vezet. Fowles azért tudta megírni ezt a regényt, már egyszerűen már mindent tudott a béklyókról, az írás közben felmerülő dilemmákról, a szerkesztésről, a fegyelemről.

Pár éve megkerestem egy pszichológus ismerősömet a problémámmal, hogy nem tudok szabadulni a versmértékeimtől, hogy nem megy nekem a szabad vers, mi a baj velem? Nem találtunk megoldást, megfejtést, és azóta már sikerült kicsit másképp tekintenem a formaőrületemre. (A szétesés elleni harcomra.) És azt gondolom, nem baj, ha fogva tart a forma: előbb-utóbb kiadja majd az én szabadságom mintázatát is, kitágítja a határaimat. Lehet, hogy egy új regényben. De a játék szabályait még tanulnom kell. Fowles sem ezzel a könyvével kezdte.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.